کشف روشی جدید برای انتخاب درست دریچه‌های مصنوعی قلب (+عکس)

محققان هاروارد روشی را ارائه کردند که به انتخاب درست دریچه‌های مصنوعی قلب کمک می‌کند.

موبنا – چاپ سه بعدی، دریچه‌هایی از یک دنیای جدید را برای ایمپلنت‌های پزشکی باز کرده است. در حال حاضر دانشمندان دانشگاه هاروارد یک تکنولوژی را ارائه کردند که به باز نگه داشتن عروق خونی و آزادسازی پمپاژ خون کمک می‌کند.
براساس گزارش «نیواطلس»، جایگزینی دریچه قلب یک روش نسبتا معمول اما پیچیده است. در این روش جراحان به دنبال باز کردن یکی از ۴ دریچه‌ای هستند که جریان خون را در داخل و خارج قلب تسهیل کند.

کشف روشی جدید برای انتخاب درست دریچه‌های مصنوعی قلب (+عکس)

دلایل زیادی وجود دارد که دریچه‌های‌ قلب عملکرد خود را متوقف کنند که از جمله آن انباشته شدن کلسیم در دریچه‌های ظریفی به نام «لت‌ها (برگچه‌ها)» است. برگچه‌ها یکسری بخش‌های روی هم خوابیده‌ای در قلب هستند که با باز و بسته شدن آنها جریان خون کنترل می‌شود.
«جیمز ویور» محقق ارشد موسسه «ویس» دانشگاه هاروارد گفت: اگر شما کفشی را بدون پوشیدن به صورت اینترنتی خریداری کنید ممکن است این کفش برای پای شما مناسب و اندازه نباشد و پای شما را اذیت کند، تعویض ترانس کاتتر دریچه آئورت نیز شبیه به این مشکل است. پزشکان فرصتی برای ارزیابی دریچه مناسب با آناتومی بدن بیمار قبل از جراحی را ندارند و ممکن است دریچه‌های مصنوعی نامناسبی را انتخاب کنند که این اشتباه می‌تواند پیامدهای جدی را به همراه داشته باشد.
در حال حاضر دانشمندان هاروارد از ابزارهایی برخوردار هستند که می‌تواند انتخاب دریچه‌های مناسب را آسان کند. در این روش بیماران تحت یک سی‌تی‌اسکن قرار می‌گیرند. پزشکان نیز از تصاویر اشعه ایکس برای تولید چاپ سه بعدی قلب بیمار استفاده می‌‌کنند. این چاپ دیواره‌های بیرونی آئورت و توده کلسیم را نشان می‌دهد.

کشف روشی جدید برای انتخاب درست دریچه‌های مصنوعی قلب (+عکس)

همچنین پزشکان از یک نرم‌افزار جدید کامپیوتری استفاده کردند که قادر به تولید مدل‌های سه بعدی از برگچه‌ها با استفاده از مدل‌های پارامتری گرفته شده از سی‌تی‌اسکن، است.
این نوع روش می‌تواند به پزشکان کمک کند تا پیش از جراحی بیمار، بهترین دریچه را انتخاب کنند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا