این روبات روی یخ اسکی می‌کند (+عکس و فیلم)

یک پردازنده مرکزی هوشمند که در قسمت داخلی این روبات کار گذاشته شده است حرکات موجی شکل را تا باله‌های انتهایی انتقال می‌دهد و این اتفاق به روبات امکان می‌دهد تا بتواند به راحتی در آب حرکت کند یا روی یخ اسکی کند.

موبنا – طی چند سال اخیر انواع روبات‌های کاربردی با اشکال و قابلیت‌های مختلف معرفی شده‌اند و هر کدام از آنها سعی کرده‌اند یکی از مشکلات انسان امروزی را برطرف کنند. با این وجود کمتر محصولی در این سال‌ها عرضه شده است که شبیه به مدل «ولوکس» باشد که منهدسان نیویورکی در شرکت «پلیانت انرژی سیستمز» موفق به ساخت آن شد‌اند.

 

 

این محصول با استفاده از یک سیستم محرکه مخصوص فضاهای آبی می‌تواند به صورت کارآمد روی آب حرکت کند،‌ از زمین‌های سخت عبور کند و در نهایت روی فضاهای یخ زده اسکی کند.

این روبات روی یخ اسکی می‌کند (+عکس و فیلم)

قابلیت منحصر به فرد روبات «ولوکس» این است که در واقع از منابع انرژی تجدیدپذیر برای حرکت خود استفاده می‌کند و «پیترو فیلاردو» مدیرعامل شرکت پلیانت انرژی سیستمز توضیح داده است که روبات جدید آنها می‌تواند از دانش خود در حوزه زیست شناسی دریایی استفاده کند تا از این طریق بتواند نیروی امواج و جزر و مد را به نیروی مناسب خود تبدیل کند. این اتفاق به روبات جدید امکان می‌دهد تا بتواند با استفاده از فناوری مذکور نه تنها انرژی را به صورت آسان‌تر دریافت کند،‌بلکه از وسایل و ابزارهای مختلف در محیط‌های دریایی استفاده کند.

این روبات روی یخ اسکی می‌کند (+عکس و فیلم)

با این توضیح، روبات جدید به جای آنکه از پره‌های چرخان برای حرکت در زیر دریا استفاده کند، باله‌های کوچک و انعطاف‌پذیری را در اختیار گرفته است که به کمک آن می‌تواند به سمت جلو مسیر خود را پیش ببرد. یک پردازنده مرکزی هوشمند که در قسمت داخلی این روبات کار گذاشته شده است حرکات موجی شکل را تا باله‌های انتهایی انتقال می‌دهد و این اتفاق به روبات امکان می‌دهد تا بتواند به راحتی در آب حرکت کند یا روی یخ اسکی کند. از این نظر گفته می‌شود که روبات جدید شبیه به ماهی‌های پهن دریایی است که در بدن خود انرژی الکتریسیته تولید می‌کنند.

این روبات روی یخ اسکی می‌کند (+عکس و فیلم)

زمانی که روبات دوزیست «ولوکس» به منطقه خشکی می‌رسد، قادر است با چرخاندن باله‌های خود به اندازه ۹۰ درجه به راحتی روی زمین حرکت کند و از این طریق بتواند روی خشکی هم به حرکت خود ادامه دهد. به گفته شرکت سازنده، این روبات می‌تواند روی شن و ماسه، بر، سنگریزه، سنگ‌ فرش‌ها و یخ خشک به راحتی حرکت کند.

این روبات روی یخ اسکی می‌کند (+عکس و فیلم)

دکتر فیلاردو توضیح داد که «ولوکس» که هم اکنون مدل اولیه آن ساخته شده است تمام آزمایش‌های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است و البته بخش‌های متحرک آن طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کاربردی را در اختیار آن قرار می‌دهد. این روبات می تواند برای حمل تجهیزات درمانی یا مهمات به سربازان از طریق مسیرهای آبی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در مناطق ساحلی به راحتی به حرکت خود ادامه دهد. همچنین شرکت سازنده توضیح داده است که روبات جدید آنها می‌تواند به عنوان بخشی از پروژه‌های تحقیقاتی در ماموریت‌های علمی که در مناطق دشوار از جمله قطب دنبال می‌شود، حضور داشته باشد.

این روبات روی یخ اسکی می‌کند (+عکس و فیلم)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا