قطعات بازیافتی هواپیماهای بوئینگ لپ‌تاپ می‌شوند

این کارخانه بزرگت هواپیماسازی با شرکت بریتانیایی ال‌ای‌جی نخستین پروژه کاربردی را در «مرکز کامپوزیت بال بوئینگ» در واشنگتن آمریکا آغاز کرده است تا موادی که در جریان تولید بال‌های سری هواپیمای بوئینگ ۷۷۷x به صورت ضایعات باقی می‌مانند، دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

موبنا – به واسطه روش‌های نوین که در حوزه بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرند، در آینده نه چندان دور می‌توانید قطعات کامپوزیتی که در بدنه سفینه‌ها یا هواپیماها مورد استفاده قرار گرفته است را در لپ‌تاپ یا اتومبیل خود مشاهده کنید. شرکت بوئینگ از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان اعلام کرد همکاری‌های جدیدی رابا شرکت «فیبر کربنی ای‌ال‌جی» در بریتانیا آغاز کرده است تا به موجب آن بتواند کامپوزیت‌های کربنی که در جریان ساخت ۱۱ دستگاه هواپیماهای بوئینگ به صورت بازیافتی باقیمانده‌اند را به کار بگیرد. این اقدام باعث می‌شود ضایعات جامد شرکت بوئینگ به صورت سالانه ۴۵۳ هزار کیلوگرم کاهش یابد.

کامپوزیت‌های مدرن که در ساخت هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرند مواد بسیار کاربردی هستند. آنها بسیار سبک هستند، قدرت بالایی دارند و می‌توانند در انواع و اشکال مختلف به کار گرفته شوند و برای ساختارهای بزرگ حتی بال هواپیما هم به عنوان ایده‌آل‌ترین ماده مورد استفاده قرار گیرند. مشکل اصلی این است که ۱۰۰ درصد آنها در فرآیندهای کارخانه‌ای ساخت هواپیما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بخش‌هایی از آنها به صورت بازیافتی باقی می‌ماند. حتی در بهترین حالت و با به کارگیری بهترین شیوه‌ها نیز، یک خط تولید هواپیما می‌تواند صدها هزار کیلوگرم ضایعات کامپوزیتی را در طول یک سال تولید کند.

مسئله جالب در ای زمینه این است که کامپوزیت‌های مذکور برای ساخت قطعات خودرو یا لوازم الکتریکی یکی از بهترین مواد محسوب می‌شوند. ولی تا چند سال قبل امکان بازیافت این مواد وجود نداشت و استفاده از کوره‌های بزرگ برای حرارت دادن این کامپوزیت‌ها و همچنین رزین‌های بسیار سخت که در اطراف فیبرهای کربنی به کار گرفته شده بود، امکان بازیافت آنها را تقریبا غیرممکن کرده بود.

شرکت بوئینگ با حل این مسئله هم اکنون یک گام جلوتر رفته است هم اکنون این کارخانه بزرگت هواپیماسازی با شرکت بریتانیایی ال‌ای‌جی نخستین پروژه کاربردی را در «مرکز کامپوزیت بال بوئینگ» در واشنگتن آمریکا آغاز کرده است تا موادی که در جریان تولید بال‌های سری هواپیمای بوئینگ ۷۷۷x به صورت ضایعات باقی می‌مانند، دوباره مورد استفاده قرار گیرند. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است این مواد کامپوزیتی به یک کوره مخصوص انتقال داده شوند، در این مکان رزین‌ها تبخیر شوند و سپس یک ماده تمیز برای استفاده مجدد به دست آید.

شرکت بوئینگ توضیح داد طی این پروژه ۱۷۲ هزار کیلوگرم فیبر کربنی را وارد فرآیند بازیافت کرده است که هم اکنون مواد به دست آمده از آن می‌توانند به شرکت‌های خودروساز و مراکر تولیدکننده محصولات الکترونیکی مصرفی فروخته شوند. زمانی که این پروژه در ۱۱ کارخانه مختلف شرکت بوئینگ به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد، پیش‌بینی شده است سه برابر بیشتر از مقدار کنونی فیبر کربنی بازیابی شود و این مسئله به شرکت مذکور کمک می‌کند تا سال ۲۰۲۵ میلادی کلیه ضایعات جامد خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. شرکت بوئینگ پیش‌بینی کرده است که در آینده این فرآیند در دیگر سایت‌های عملیاتی آن در کشورهای کانادا، چین و مالزی که به تولید قطعات هواپیما مشغول هستند هم انتقال داده شود.

«کِوین بارتلسان» مدیر«عملیات‌های بال ۷۷۷» در شرکت بوئینگ گفت: «این همکاری‌های جدید تعهد بوئینگ را برای حفاظت از محیط زیست وارد سطح جدیدی می‌کند و اتفاقات تازه‌ای را در این زمینه رقم می‌زند. کامپوزیت‌های بازیافتی در نهایت به عنوان آلومینیوم و تیتانیوم وارد چرخه تولید می‌شوند و مجدد از آنها استفاده می‌شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا