راز عجیب مارمولک ها کشف شد! (+عکس)

نتیجه نهایی این بررسی نشان داد که این حیوان توانایی‌های ویژه را در بدن خود جا داده است که هر کدام از آنها را می‌توان به صورت مجزا در بدن دیگر حیوانات مشاهده کرد.

موبنا – توانایی‌ ابرقهرمانی نوعی مارمولک برای حرکت روی آب باعث شده است تاکنون مطالعات فراوانی در این زمینه به انجام برسد تا دانشمندان بتوانند از این طریق انسان را هم مجهز به چنین قابلیتی بکنند. با این وجود زیست شناسان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که ای مارمولک یک قابلیت باورنکردنی دیگر را هم شامل می‌شود که می‌بایست آن را هم مورد توجه قرار داد. محققان در مطالعات جدید خود دریافتند که گونه‌های گیاه‌خوار مارمولک همچنین این امکان را دارد که با سرعت بسیار بالا روی آب بدود که این نظریه می‌تواند در آینده امکان ساخت روبات‌های پیشرفته‌ای را فراهم کند که اقدام مشابهی را انجام می‌دهند.

دانشمندان در این زمینه تئوری‌های مختلف را در مورد مارمولک بررسی کردند که از جمله آنها می‌توان به شکل مخصوص پا، تمیز بودن پا برای قرار گرفتن روی آب، چسب مخصوص کف پای مارمولک، نوع متفاوت ستون فقرات و … اشاره کرد. این مسئله باعث شد از روی بدن مارمولک گیاه‌خوار خاکی مدل‌سازی‌های فراوان صورت بگیرد.

راز عجیب مارمولک ها کشف شد! (+عکس)

آخرین بررسی که در این زمینه انجام شده است این جانور را در حیات وحش و در محیط آزمایشگاهی مورد تحلیل قرار داد و مشخص شد مارمولک قادر است با حداکثر سرعت خود از روی تمام گودال‌های آب عبور کند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری گروه دیگری از دانشمندان دانشگاه‌های آکسفورد و راکفلر تحقیقات گسترده‌تری را در این زمینه به انجام رساندند و سپس با استفاده از تصاویر ویدیویی با سرعت بالا، سیستم مکانیکی که مارمولک در این روش به کار می‌گیرد را تحلیل کردند.

این محققان با ساخت یک مخزن آب طولانی آزمایش خود را آغاز کردند و سپس این مارمورک‌ها را روی یک تخته در یک طرف مخزن قرار دادند و بعد از آن دم آنها را لمس کردند تا آنها برای حرکت سریع روی آب تحریک شوند. دوربین‌های فوق پرسرعت که در این محیط کار گذاشته شده بود تمام تکنیک‌هایی که این حیوان به منظور جلوگیری از غرق شدن را به کار گرفته بود مورد بررسی قرار داد و همچنین تمام نیرویی که مارمولک وارد می‌کند تا از این طریق بتواند روی آب باقی بماند را به دقت بررسی کرد.

نتیجه نهایی این بررسی نشان داد که این حیوان توانایی‌های ویژه را در بدن خود جا داده است که هر کدام از آنها را می‌توان به صورت مجزا در بدن دیگر حیوانات مشاهده کرد. به عنوان مثال حشرات کوچک از جمله عنکبوت‌ها یا نوعی پشه آبی بر اساس کشش سطحی آب خود را روی این سطح معلق نگه می‌دارند و مارمولک هم از همین مسئله بهره می‌برد.

راز عجیب مارمولک ها کشف شد! (+عکس)

با این وجود چون این حشرات وزن کم و پاهای بلند دارند، از این طریق می‌توانند تعادل خود را بر اساس کشش سطحی روی آب حفظ کنند. ولی مارمولک با پاهای کوتاه و وزن بالاتر این کار را به صورت متفاوت انجام می‌دهد. مارمولک این قالیت را با قابلیت شلاق زدن یا اصابت محکم پاهای خود روی سطح آب ترکیب کرده است که این اقدام نیروی کافی را ایجاد می‌کند تا حیوان بتواند در تمام شرایط سر خود را بیرون از آب نگه دارد. فرآیند مشابه را در قوها نیز مشاهده می‌کنیم و زمانی که قرار است این پرنده از سطح زمین پرواز کند، اقدام مشابهی را انجام می‌دهد. همچنین بررسی‌ها نشان داد پوست ضدآب این حیوان به او کمک می‌کند مانند یک موش آبی عمل کند و در این میان دم حیوان داخل آب مانند یک تمساح عمل می‌کند تا جهت و مسیر حرکت مشخص شود و به کمک دم خود همچنین می‌تواند نیروی محرکه ایجاد کند، بدن خود را بالا ببرد و در نهایت ثبات خود را روی سطح آب نگه دارد.

پروفسور «روبرت فول» از محققان حوزه زیست شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص گفت: «هر کدام از این موارد به نوعی مهم است و باید بگوییم ترکیب تمامی این موارد است که باعث می‌شود مارمولک بتواند روی آب با سرعت بالا حرکت کند».

این گروه تحقیقاتی متوجه شد که مارمولک‌ها می‌توانند با میانگین سرعت یک متر در ثانیه روی سطح آب حرکت کنند که این سرعت نسبت به جثه آنها بسیار قابل ملاحظه است. این بررسی‌ها هم اکنون در حال انجام است تا محققان از این طریق بتوانند نسل جدید روبات‌ها را با قابلیت راه رفتن روی آب تولید کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا