با «کارمند دشوار» چه کنیم؟

به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا کسی که قصد دارد کسب و کار اختصاصی خود را به راه بیاندازد، خوب است بدانید که اکثر کارمندان شما افرادی هستند که به طور منظم مسئولیت های خود را انجام داده و کمتر سبب ایجاد ناهماهنگی های کاری می شوند. اما در میان این افراد منظم، همیشه تعداد معدودی وجود دارند که خلاف جهت کلی کسب و کار شنا کرده و برایتان دردسر ساز خواهند شد!

سواد زندگی به عنوان صاحب یک کسب و کار می دانید گاه کارمندانی پیدا می شوند که خلاف جهت کلی کسب و کار شنا کرده و برایتان دردسر ساز خواهند شد! کار کردن با این دسته از افراد حتی برای دیگر کارکنان مجموعه نیز دشوار می شود. این ها کسانی هستند که هیچ گاه از تمام ظرفیت توانایی خود برای یاری رساندن به کسب و کارتان استفاده نخواهند کرد و قوانین کاری را رعایت نمی کنند. حتی بسیاری مواقع به جای اصلاح وضعیت خود، با بی نزاکتی کامل برخورد کرده و شما را در موقعیت های نامساعد قرار می دهند.

اما چرا مسئله ی کارمندان نامنظم و دردسر ساز و یا به اصطلاح “کارمندان دشوار” تا این اندازه مهم است؟ این افراد نه تنها مشکلات زیادی را برای کسب و کار ایجاد می کنند بلکه می توان آن ها را “دزد زمان” نامید! زیرا مدیر مجبور خواهد بود ساعات زیادی از زمان خود را صرف ساماندهی و حل مشکلات به بار آمده کند، در حالی که همین زمان می تواند در راستای کار های مهم تر و مفید تری سرمایه گذاری شود. حال اگر با یکی از این کارمندان مواجه شوید چه کار باید کرد تا از قرار گرفتن در چرخه ممتد آشفتگی و ساعات به هدر رفته، جلوگیری کرد؟ در ادامه مطلب به ارائه راه حل های ممکن پیرامون این مطلب خواهیم پرداخت.

“کار کردن با فردی که مثبت اندیش نباشد، بسیار دشوار خواهد بود. هیچ کس دوست ندارد نزدیک یک ابر تیره کار کند، هرچند هم که این ابر باهوش و نابغه باشد.” جک ولش

+ به مشکل بی توجهی نکنید!

دست و پنجه نرم کردن با کارمندان دشوار به خودی خود کاری طاقت فرسا است و اگر این کار را قبلا انجام نداده باشید، چه بسا طاقت فرسا تر نیز خواهد شد و ذهن را دچار خستگی مزمن خواهد کرد. حتی می توان گفت تقریبا هیچ کدام از مدیران موفق هم علاقه ای به کنار آمدن با کارمندان مشکل ساز ندارند چرا که تمرکز آن ها را از موضوعات مهم، به سمت مسائل جانبی منحرف می کند و در نهایت بازده کسب و کار را پایین می آورد. اما فرار از مشکلات کمکی به حل شدن آن ها نمی کند. اگر توجهی به این امر نداشته باشید، طی مدت زمانی کوتاه مشکلی بسیار بزرگتر از گذشته را پیش روی خود خواهید دید. اثرات مخربی که یک کارمند بد می تواند بر کسب و کار شما بگذارد را دست کنم نگیرید.

+ گوش های خود را باز کنید!

پیش از آن که کسب و کارهای رقیب و مدیران آن ها از مشکل شما با خبر شده و وضعیت بدتر شود، با کارمند دشوار خود صحبت کنید. شاید این عدم همکاری ها و ناهماهنگی ایجاد شده ناشی از عدم شنوایایی کافی شما بوده باشد! ممکن است همین کارمندی که در حال نا امید کردن شما است، روزی بهترین کارمند بوده که به دلیل عدم توجه کافی به مسائل مورد نظرش، اکنون خود سبب مشکل زایی برای کسب و کار شده است. گوش های خود را پیش از آن که سودجویی های رقبایتان شروع شود، به خوبی باز کنید!

تنها شانسی که برای تغییر وضعیت خواهید داشت، تلاش برای درک آن و مکالمه “مستقیم” با کارمند مورد نظر است. این مکالمه باید شامل سوال های مشخصی شود که دلایل عدم همکاری موجود را روشن سازد. این روش حتی ممکن است منجر به روشن شدن مسائلی در مورد کسب و کار شما شود که حتی تا کنون از آن خبر هم نداشته اید!

+ ابهام زدایی کنید!

اگر کارمندی دارید که در حال آسیب رساندن به کسب و کار است، زمان عمل کردن فرا رسیده است. به طور واضح به او اطلاع دهید که چرا رفتارش خارج از تحمل شما و کسب و کارتان است. تمامی مواردی که در نظر دارید را عنوان کنید. به بیان دیگر باید راه های بهانه جویی را بر وی ببندید!

+ هدف را گم نکنید!

نباید اجازه دهید مشکلات ایجاد شده سبب دور شدن شما از اهداف اصلی کسب و کار شود. به هیچ عنوان از این اصول کوتاه نیایید و اگر فرد مورد نظر این موارد را رعایت نمی کند، با رعایت اصل ابهام زدایی او را از مجموعه حذف کنید. نگه داشتن عنصری که خط مشی یک مجموعه واحد را دنبال نمی کند، فقط و فقط ایجاد هزینه های اضافی را در پی خواهد داشت.

+ مستند سازی کنید!

این یک توصیه طلایی است؛ مدارک همه مشکلات، موفقیت ها و مسائل گوناگونی که کسب و کارتان تجربه می کند را به طور مستند نگه داری کنید. این مدارک زمانی که گرفتار یک کارمند دشوار می شوید، بسیار به کار خواهد آمد.

اگر اسناد و مدارک رفتار های نامناسب و همچنین مشکلات ایجاد شده به دست این افراد را در اختیار نداشته باشید هیچ وقت نمی توانید مشکل را حل کنید و در نتیجه مجبور خواهید بود کسب و کار خود را با حضور بیشتر این افراد آلوده تر کنید. هوشیار باشید!

 منبع: سواد زندگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا