وانت شاسی بلند برقی بدون موتور زیر کاپوت اصلی! (+عکس)

پیک‌آپ برقی ۷۵۳ اسب بخاری به گونه‌ای ساخته شده است که در کمتر از ۳ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۶۰ مایل بر ثانیه (۹۶.۵ کیلومتر بر ساعت) می‌رساند و باید توجه داشت که این محصول در مقایسه با خودروهای برقی امروزی که شتاب کمی دارند، بسیار متفاوت عمل می‌کند.

موبنا – یک استارت‌آپ آمریکایی به نام «ریویان» که در حوزه خودروهای برقی فعالیت می‌کند نخستین محصول متفاوت خود را در نمایشگاه «۲۰۱۸ ال‌اِی اوتو شو» به نمایش گذاشت. اتومبیل جدیدی که این شرکت نوپا به نمایش گذاشته است نه تنها گوی سبقت را از بسیاری خودروهای پیک‌آپ ربوده است، بلکه نشان داده است خودروهای کاملا برقی چگونه می‌توانند عملکرد بسیار عالی داشته باشند و حتی در قالب یک اتومبیل اسپورت در زمین‌های صخره‌ای، پر گل و لای، آبی و … به راحتی حرکت کنند. این پیک‌آپ ۷۵۳ اسب بخاری که به چهار موتور قدرتمند مجهز شده است با نام R1T شناخته می‌شود.

ریویان برای طراحی اتومبیل خود از پیک‌های معمول آمریکایی فاصله گرفته است و در عوض این وانت شاسی بلند را با طول ۵۴۷۵ میلیمتر به عنوان «خودروی ماجراجویی برقی» عرضه کرده است. پیک‌آپ برقی ۷۵۳ اسب بخاری به گونه‌ای ساخته شده است که در کمتر از ۳ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۶۰ مایل بر ثانیه (۹۶.۵ کیلومتر بر ساعت) می‌رساند و باید توجه داشت که این محصول در مقایسه با خودروهای برقی امروزی که شتاب کمی دارند، بسیار متفاوت عمل می‌کند. این پیک‌آپ همچنین آپشن‌های مختلف و کاربردی را هم در خود جا داده است که از جمله آنها می‌توان به کابین ۵ صندلی، فضای اختصاصی مخصوص حمل بار، سیستم‌های هوشمند رانندگی و … اشاره کرد.

وانت شاسی بلند برقی بدون موتور زیر کاپوت اصلی! (+عکس)

البته رانندگان پیش از آنکه تمایل خود را برای خرید چنین محصولی ابراز کنند بهتر است در مورد خرید یک دستگاه خودروی برقی اطلاعات کافی داشته باشند. به هر حال شرکت ریویان سعی کرده است این خودرو از نظر امکانات و توانایی تفاوتی با مدل‌های بنزینی و گازوییلی نداشته باشد. این خودروی برقی باتری‌های پرظرفیت را در خود جا داده است تا نگرانی راننده برای حرکت در جاده‌های طولانی از بین برود. زمانی که باتری این خودرو به طور کامل شارژ شده باشد به کمک آن می‌توانید بیش از ۶۴۴ کیلومتر حرکت کنید. باتری ۱۸۰ وات کیلووات-ساعتی ریویان که برای این خودرو در نظر گرفته شده است تمامی نگرانی‌ها را برطرف می‌کند و البته شرکت سازنده برای آن سیستم شارژ سریع هم در نظر گرفته است تا راننده بتواند در کمتر از ۳۰ دقیقه کل انرژی مورد نیاز را در باتری ذخیره کند.

وانت شاسی بلند برقی بدون موتور زیر کاپوت اصلی! (+عکس)

باتری ریویان در مدل‌های مختلف ساخته شده است تا علاقمندان بسته به بودجه خود بتوانند این اتومبیل را با ظرفیت شارژ ۱۰۵ کیلووات-ساعت برای ۳۷۰ کیلومتر حرکت و ۱۳۵ کیلووات-ساعت برای ۴۸۳ کیلومتر حرکت هم انتخاب کنند. این باتری در قسمت مرکزی شاسی تعبیه شده است و R1T نیروی ذخیره شده در آن را در اختیار راننده قرار می‌دهد. علاوه بر باتری، پلتفرم این وانت شاسی بلند به صورت کاملا ایمن چهار موتور برقی را به همراه سیستم تعلیق، ترمز و سخت‌افزارهای مدیریت حرارت در کنار هر چرخ شامل می‌شود و همین مسئله باعث شده است نیروی گرانش در قسمت مرکزی خودرو به حداقل برسد و همچنین، تمام فضای بالای شاسی برای قرار گرفتن سرنشینان و حمل بار باز شود.

وانت شاسی بلند برقی بدون موتور زیر کاپوت اصلی! (+عکس)

«مارک وینلز» مدیر مرکز برنامه‌ها و مهندسی ریویان در این خصوص گفت: «سیستم چهار موتوره‌ای که برای این خودرو در نظر گرفتیم صرفا برای تامین انرژی زیاد طراحی نشده است. این نوع معماری ویژه گشتاور لحظه‌ای را با کنترل دقیق در هر چرخ فراهم می‌کند تا در نهایت به طور کامل سیستم دینامیکی در اختیار خودرو قرار گیرد و در داخل و خارج جاده بتواند به خوبی عمل کند».

وانت شاسی بلند برقی بدون موتور زیر کاپوت اصلی! (+عکس)

«خودروی ماجراجویی» در شرایط آفرود بسیار کارآمد عمل می‌کند. وانت شاسی بلند R1T برای شرایط محیطی دشوار ساخته شده است و برای آفرود قابلیت‌های ویژه‌ای را ارایه می‌دهد که از خودروهای پرقدرت بنزینی توقع داریم. این تراک می‌تواند در رودخانه‌های به عمیق یک متر با طول نابرابر جلو و عقب به راحتی حرکت کند. سیستم تعلیق هوا در این خودرو بالاترین سطح کنترل را در اختیار راننده قرار می‌دهد تا در سخت‌ترین جاده‌های کوهستانی هم به راحتی حرکت کند.

وانت شاسی بلند برقی بدون موتور زیر کاپوت اصلی! (+عکس)

شرکت ریویان می‌گوید وانت شاسی بلند R1T در بین اتومبیل‌های مشابهی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشترین فضای حمل بار سرپوشیده را ارایه کرده است. با توجه به اینکه زیر کاپوت این خودرو موتور وجود ندارد و به جای آن چهار موتور در کنار چرخ‌ها تعبیه شده است، این وانت شاسی بلند می‌تواند در مجموع ۳۳۰ لیتر فضای سرپوشیده برای حمل بار را ارایه کند. پلتفرم اسکیتی این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که فضای بیشتری را برای حمل بار ارایه می‌کند و همچنین در کنار چرخ‌های عقب یک محفظه شبیه به تونل ارایه شده است که سرنشینان می‌توانند بارهای کوچکتر خود را به صورت جداگانه در آن قرار دهد. این فضا به صورت ویژه محل قرار گرفتن چوب گلف و وسایل مربوط به این ورزش است که البته در دیگر زمینه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر صندلی‌های عقب این وانت شاسی بلند خوابیده شوند فضای این تونل بزرگتر می‌شود تا در مجموع معادل ۹۵ لیتر بار را در خود جا دهد.

وانت شاسی بلند برقی بدون موتور زیر کاپوت اصلی! (+عکس)

این وانت شاسی بلند همچنین به سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ مجهز شده است و از دیگر امکانات آن می‌توان به گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس، سیستم نقشه هوشمند باکیفیت، دوربین‌های هوشمند، سیستم مسیریاب LiDAR، رادار و حسگرهای مافوق صوت اشاره کرد. وزن این وانت شاسی بلند ۳۴۷۰ کیلوگرم اعلام شده است و حداکثر سرعت آن در جاده ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت است.

شرکت ریویان فضایی به وسعت ۲.۶ میلیون فوت مربع را در منطقه النویز آمریکا پیش‌بینی کرده است تا کارخانه خودروسازی خود را در آن بنا کند و از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی بتواند این وانت شاسی بلند را به تولید انبوه برساند. پیش‌بینی شده است قیمت این محصول از ۶۹ هزار دلار آغاز شود و البته هنوز تاریخ دقیق ورود آن به بازار جهانی مشخص نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا