ریسِت کردن مغز انسان برای پایان دادن به صدای وزوز گوش

محققان دانشگاه میشیگان بر این باورند که با تلاش‌های خود نخستین روش درمانی غیرتهاجمی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند علایم وزوز در گوش انسان را کاهش دهد یا آن را به طول کامل حذف کند.

موبنا – این دستگاه از قطعات ساده تشکیل شده است و در اصل یک جفت هدفون را به همراه برخی الکترودهای کوچک شامل می‌شود. ولی همین دستگاه در اصل همان چیزی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای قرن‌های متمادی منتظر آن بودند: یک درمان موثر برای پایان دادن به صدای همیشگی وزوز در گوش. آزمایش‌های صورت گرفته روی انسان‌ها نشان داد این صداهایی که در گوش انسان می‌پیچد با چه تناوب زمانی ایجاد می‌شود و در این میان پالس‌های ضعیف الکتریکی که توسط همین دستگاه ساده ایجاد می‌شوند قادر هستند به زنگ زدن گوش را کاهش دهند یا آن را به طول کامل حذف کنند.

همان طور که بسیاری ازمردم توضیح داده‌اند، وزوز گوش باعث شده است آرامش از زندگی آنها دور شود و حتی نتوانند به هنگام شب به راحتی بخوابند. طی این اتفاق فرد بیمار صدای زنگ یا سروصداهای مختلف را در گوش خود احساس می‌کند و بیماری به گونه‌ای است که این صداهات می‌تواند افزایش یابد و زمانی که فرد در محیط‌های شلوغ قرار می‌گیرد، صدای زنگ در گوش او بیشتر می‌شود. زمانی که محیط ساکت است فرد یک صدای زنگ ممتد را احساس می‌کند. ولی در یک رستوران شلوغ و پرجمعیت این صدا افزایش میابد و حتی باعث می‌شود فرد صدای اطرافیان که با او صحبت می‌کنند را نشنود.

با این وجود دانشمندان پس از سال‌ها تلاش به اتفاقات خوبی در این زمینه رسیده‌اند. محققان دانشگاه میشیگان بر این باورند که با تلاش‌های خود نخستین روش درمانی غیرتهاجمی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند علایم وزوز در گوش انسان را کاهش دهد یا آن را به طول کامل حذف کند. این سیستم از یک مکانیسم جالب استفاده می‌کند که طی آن صدای زنگ به آرامی از گوش فرد حذف می‌شود. تکنیک جدید به صورت کاملا متفاوت با روش‌های قبلی طراحی شده است و بر این اساس روی آسیب‌های فیزیکی و عمیق در مغز انسان که ممکن است با صدای وزوز در ارتباط باشند تمرکز نمی‌کند و در عوض عصب‌های مرتبط با این اتفاق را آموزش می‌دهد تا به صورت متفاوت عکس‌العمل نشان دهند.

«سوزان شور» از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان که مدیریت این تحقیقات را برعهده داشت توضیح داد: «مغز انسان و به خصوص قسمتی از این عضو که با نام “هسته قوسی شکل پشت” شناخته می‌شود عامل اصلی ایجاد صدای وزوز در گوش است. نورون‌های اصلی در این منطقه که با نام “سلول‌های فوزیفرم” شناخته می‌شود پس از آنکه بیش از اندازه فعال شوند و روی یکدیگر تاثیر بگذارند، سیگنال‌های ایجاد شده به قسمت‌های دیگر بدن انتقال داده می‌شوند. اگر ما بتوانیم فعالیت این سیگنال‌ها را متوقف کنیم، در نهایت می‌توانیم جلوی زنگ زدن گوش را بگیریم. این همان هدفی است که ما دنبال می‌کنیم و هم اکنون آن را محقق کرده‌ایم».

سلول‌های فوزیفرم در شرایط عادی عملکردهای ارزشمند و مهم زیادی دارند. آنها به انسان کمک می‌کنند تا متوجه شود صدا از کدام ناحیه به گوش او رسیده است، و البته این این امکان را فراهم می‌کند تمامی صداهای مربوط به ناحیه سر و گردن خود را بشنویم.

با این وجود زمانی که انسان به مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرار می‌گیرد، این سلول‌ها رفتار متفاوت نشان می‌دهند و طی آن زمانبندی خود را برای نشان دادن عکس‌العمل مناسب گم می‌کنند. پس از بروز چنین اختلالی سلول‌های فوزیفرم سعی می‌کنند سیگنال‌های خود را هماهنگ کنند تا هیچ گونه صدای اشتباه به گوش انسان نرسید و به به خاطر همین فعالیت انسان صداهایی را می‌شنود که در اصل وجود ندارد. گروه تحقیقاتی برای پیشبرد بررسی‌های خود تصمیم گرفت یک روش جدید تحریک شنوایی شنوایی را به صورت مرتب مورد استفاده قرار دهد تا از این طریق بتواند فعالیت سلول‌های فوزیفرم را بازنشنانی کند و به عبارت ساده‌تر این سلول‌ها یک بار به طور کامل ریسِت (Reset) شوند تا با راه‌اندازی مجدد به عملکرد صحیح خود دست پیدا کنند.

در این روش از یک دستگاه غیرتهاجمی استفاده شد که می‌توانست صداهای مخصوص را در گوش انسان ایجاد کند که فرکانس آنها در اصل با فرکانس وزوزها و زنگ گوش یکی بود و از این رو گوش شخص بیمار به شنیدن آن عادت داشت. سپس یک یک ضربه الکتریکی کوچک به سر بیمار زده شد و در اصل این اتفاق به کمک مجموعه‌ای از الکترودها و یک جفت هدفون برای فرد دنبال شد.

در این بررسی آن دسته از بیمارانی انتخاب شدند که می‌توانستند صدای زنگ گوش خود را بشنوند، با فشردن فک خود روی یکدیگر صدای آن را کمتر کنند یا با دوری از فضاهای شلوغ کمتر در معرض چنین صداهایی قرار بگیرند. پالس‌های الکتریکی که توسط دستگاه به قسمت سر این بیماران منتقل شد به گونه‌ای بود که بتواند پس از تشخیص تناوب زمانی برای زنگ زدن گوش افراد، آنها را به آرامی حذف کند.

محققان با به پایان رساندن این بررسی متوجه شدند که تشخیص تناوب زمانی برای زنگ زدن گوش بیمار بسیار مهم است و نکته جالب اینجا بود که زمانبندی مشخص شده برای زنگ زدن گوش انسان با زمانبندی که دانشمندان در آزمایش‌های قبلی در گوش خوکچه دریایی به دست آورده بودند متناسب بود. در این بررسی ۲۰ بیماری که به اختلال صدای وزوز گوش مبتلا بودند مورد بررسی قرار گرفتند و از آنها خواسته شد روزانه ۳۰ دقیقه در این دستگاه قرار بگیرند و این فرآیند را به مدت چهار هفته دنبال کنند. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته روی این گروه از بیماران نشان داد صدای وزوز گوش برای تمامی آنها پس از دوره زمانی یک ماهه برطرف شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا