اقتصاد توجه؛ از کالایی کمیاب تا کار اطلاعاتی علمی!

سرمایه و تجربه ای مناسب را در اختیار داشته و می خواهید کار و کسب خود را راه اندازی کنید. بسیار امیدوارانه گام بر می دارید زیرا سرمایه مورد نیاز را در اختیار دارید و همچنین خود را فرد باتجربه ای می دانید…

موبنا؛‌ مازیار دانیالی – برای مطالعه پیش از بحث» در زمانی زندگی می کنیم که مخاطبان تجارت ما؛ دچار سرریز اطلاعاتی هستند و این وضعیت به فقر توجه در آنها می انجامد، پس در چنین شرایطی برای موفقیت باید در کانون توجه قرار داشته باشیم. از این رو اقتصاد توجه را یک رویکرد مدیریتی می دانیم که “توجه” افراد را دقیقا هم وزن کالایی کم‌یاب ارزش گذاری می کند، کالایی که برای تضمین بازاریابی موثر باید آن را در اختیار داشته باشیم.

در آموزه های اقتصادی، کارشناسان فن بر این موضوع هم نظرند که عصر رسانه و فناوری اطلاعات موجب شکل گیری بمباران اطلاعاتی مردم شده است. به عبارت دیگر مخاطبان رسانه هر روز با دامنه وسیعی از اطلاعات مواجه می شوند و با افزایش نفوذ شبکه های اجتماعی نیز این روند همچنان مسیر رشد خود را دنبال می کند. آنچه مطرح شد در علم اقتصاد به عنوان آفتی بر موفقیت کار و کسب شناخته می شود زیرا انفجار اطلاعات موجب کمیابی توجه می شود و دقیقا به همین دلیل مبحثی در اقتصاد با نام “اقتصاد توجه” شکل گرفته است.

هربرت الکساندر سایمون(۱۹۱۶ تا ۲۰۰۱) اقتصاددان برجسته آمریکایی در جایی می گوید: تجمع بیش از حد اطلاعات موجب شکل گیری فقر توجه می شود.

به یک مثال توجه کنید: سرمایه و تجربه ای مناسب را در اختیار داشته و می خواهید کار و کسب خود را راه اندازی کنید. بسیار امیدوارانه گام بر می دارید زیرا سرمایه مورد نیاز را در اختیار دارید و همچنین خود را فرد باتجربه ای می دانید و البته بر این نکته تاکید دارید که در زمانه ما براحتی می توانید از رسانه  و فضای مجازی برای تبلیغ فعالیت اقتصادی خود بهره برداری کنید. به هر ترتیب کار را شروع می کنید اما طی کوتاه مدت آن بازخوردی که انتظار داشته اید را دریافت نکرده و حتی صفحه شرکت شما در رسانه های اجتماعی حداقل تعداد دنبال کننده را ندارد!

ایراد کار کجاست، چرا کارو کسب شما مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرد؟! این دقیقا همان چیزی است که در ابتدای متن بدان اشاره شد. اگر شما رسانه و فضای مجازی را برگ برنده خود می دانید؛ فراموش نکنید این ویژگی در اختیار هزاران شخص دیگر مانند شما قرار دارد و آنها نیز با همان رویاها و افکار شما پا به میدان رقابت گذاشته اند پس ارزانی و دسترسی بالای این فضا و رسانه های موجود در آن نمی تواند عاملی برای تضمین موفقیت شما باشد. در این زمان یکی از عواملی که می تواند زمینه موفقیت کار و کسب شما را شکل دهد در نهایت آگاهی از مفهومی به نام “اقتصاد توجه” خواهد بود.

رقابت اطلاعاتی

توماس داونپورت(متولد ۱۹۵۴) نویسنده و محقق آمریکایی در حوزه اقتصاد می گوید: اطلاعات مهمترین ابزار برای پیروزی شما در میدان رقابتی تجارت است. اما صرف اینکه بگوئیم اطلاعات یعنی مجموعه ای از دانسته ها که می تواند عامل موفقیت ما در کار باشد اشتباه سختی را مرتکب شده ایم.

اطلاعات یک علم است و مواجهه و پرداخت بدان نیز باید علمی باشد. در ساده ترین شکل می توان گفت رویکرد علمی به مفهوم اطلاعات شامل مراحل زیر خواهد بود:

  • تحقیق و جمع آوری
  • ارزشیابی
  • طبقه بندی
  • زمانبندی
  • و در نهایت بهره برداری مثبت

زمانی که اصول بالا را در کار اطلاعاتی مرتبط با کارو کسب خود مرحله به مرحله طی کنیم در نهایت اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خواهیم داشت که به عنوان یک ابزار کاملا کاربردی می تواند به خدمات اهداف شما درآید. به عبارت دیگر باید گفت آنچه که در اختیار داریم –اطلاعات- یک کالای اقتصادی است که با اگر آنرا وارد پروسه انتقال کنیم می تواند بازخوردهای مالی برای کارو کسب ما ایجاد کند.

“توجه” وجه رایج اقتصاد رسانه!

رسانه ها هنگامی که در مسیر اهداف اقتصاد توجه حرکت می کنند با تجمیع مداوم توجه مخاطبان و یکپارچه سازی آن در نهایت دسترسی به سرمایه ای بزرگ از “توجه” را هدف قرار می دهند. محصول نهایی کالایی است که همه بدنبال آن هستند و براحتی می توان آنرا تبدیل به سایر انواع دارایی با ارزش کرد. البته این مساله خود یک بحث گسترده در علم اقتصاد است اما هدف از مطرح شدن آن در این بخش مطلب؛ ارائه سندی بر اهمیت دانش اطلاعاتی در مسیر دستیابی به توجه مخاطب است.

ارزشمندترین منبع

حتما بارها در زندگی خود شنیده اید که زمان با ارزش ترین دارایی انسان است. اما در دوران ما با آشکار شدن جوانب تازه ای از دانش های مختلف بویژه علم اقتصاد؛ این جمله تاریخی نیز به چالش کشیده شده است. به نظر شما می توانیم بگوئیم: ارزشمندترین منبعی که هم اکنون در اختیار داریم “اطلاعات” ماست؟ ممکن است ساعت ها را صرف یک موضوع کنیم اما تنها دقایقی را بصورت مفید مصرف کرده باشیم! اما اگر اطلاعات کاربردی و جمع آوری شده بر اساس اصولی که بالا مطرح شد در اختیار داشته باشیم قطعا بخشی از آثار مثبت آن به صرفه جویی در زمان منتج خواهد شد.

جمعبندی

به نظر تا اینجای بحث ارزش اطلاعات و نقش آن در شکل گیری رویکرد اثربخش به “اقتصاد توجه” تاحدودی مشخص شده باشد. از این رو با وجود فراوانی اطلاعات در روزگار کنونی؛ برای آنکه در “تخصیص بهینه توجه” مخاطب بهترین کارو کسب باشید موارد زیر را با هم مرور می کنیم:

شروع هیجانی کار و کسب ممنوع است! قطعا یک آغاز حساب شده بهتر از تعجیل و مواجهه با شرایطی است که احتمالا خلاف انتظارات ماست.

خوش بینی ممنوع. برای شروع کار و کسب باید امیدوار بود اما امیدواری برخلاف تصورات به هیچ عنوان با خوش بینی نزدیکی مفهومی ندارد. بنابراین این روش که «شروع کنیم حتما شرایط خوب پیش می رود» چیزی بیش از یک تفکر آسیب رسان نخواهد بود.

کار اطلاعاتی علمی. پیش از شروع و تا زمانی که فعالیت تجاری ما جریان دارد هیچگاه تلاش برای کسب اطلاعات و بهره برداری بهینه از آن نباید متوقف شود. باتوجه به بزرگی فعالیت اقتصادی تان می توانید یک فرد یا یک تیم را مسئول این کار کنید. اطلاعات می تواند قدرت شما در رقابت با دیگران را مشخص کند. شما زمانی کانون توجه قرار خواهید گرفت که اطلاعات ارزشمندی برای ارائه به مخاطب در اختیار داشته باشید.

خلاقیت. بهره برداری از اطلاعات و موفقیت در جلب توجه مخاطب در این مرحله به خلاقیت شما بستگی دارد. اینکه چگونه می توانید فکر مشتریان را درگیر کارو کسب خود کنید، از چه روش هایی می توانید آنرا ادامه دهید و در نهایت چگونه محبوب بمانید همه چیز به انتخاب های درست خودتان بستگی دارد. اینجا ممکن است تکرار در راستای تبدیل به باور مفید باشد یا آنکه با عملکردی متفاوت ستاره بازار شوید! شاید نیاز باشد برای مخاطبان خود پاداش در نظر بگیرید و از گیمیفیکیشن بهره برداری کنید و … فقط مقداری تمرکز و مشاوره تخصصی نیاز دارید زیرا همه مراحل را تا اینجا بدرستی طی کرده اید و براساس اطلاعات ارزشمندی که در اختیار دارید بازار را به خوبی تحلیل می کنید.

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا