حراج تنها سنگ‌های قابل فروش کره ماه روی زمین! (+عکس)

این قطعه سنگ‌ها در یک جعبه فلزی ۵.۱ در ۵.۱ سانتی‌متر در یک نقطه ثابت جاسازی شده‌اند و روی این جعبه به زبان روسی نوشته شده است: «ذرت خاکی جمع‌آوری شده در عملیات لونا-۱۶».

موبنا – تنها قطعات سنگ کره ماه که روی زمین موجود است در یک حراجی در شهر نیویورک به مبلغ ۸۵۵ هزار دلار فروخته شد. این مجموعه در اصل سه قطعه کوچک از سنگ‌های قمری را شامل می‌شد که در عملیات فضایی «لونا ۱۶» که اتحاد جماهیر شوروی در سپتامبر ۱۹۷۰ آن را انجام داد، این سنگ‌ها به زمین آورده شدند و سپس دولت روسیه آن را به خانم «نینا ایوانونا کورولوا» همسر «سرگئی پائولویچ کورولف» مدیر گروه طراحی و مدیر برنامه فضایی شوروی هدیه داد.

اگرچه کره ماه تنها یک‌چهارم میلیون مایل با کره زمین فاصله دارد و حجم آن ۷۴ میلیون میلیون میلیون تن محاسبه می‌شود، سنگ‌های قمری روی این کره نایاب‌تر از آن هستند که تصور می‌کنید. بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ میلادی دولت آمریکا در شش عملیات فضایی مختلف خود که با نام آپولو شناخته می‌شد ۳۸۲ کیلوگرم نمونه‌ از سطح ماه جمع‌آوری کرد و آن را به زمین آورد، و سپس در عملیات‌های فضایی لونا وابسته به شوروی ۳۰۱ گرم نمونه مختلف از سطح کره ماه جمع‌آوری و به زمین آورده شد.

حراج تنها سنگ‌های قابل فروش کره ماه روی زمین! (+عکس)

مشکل اصلی که در این زمینه وجود داشت این بود که اگرچه تعداد زیادی قطعه سنگ از سطح ماه به زمین آورده شد تا تحقیقات و بررسی‌های لازم روی آن انجام گیرد، ولی تمامی نمونه‌‌های آورده شده در عملیات‌های فضایی مختلف تحت حاکمیت دولت آمریکا و شوروی باقی ماندند و اجازه فروش یا واگذاری آن به اشخاص معمولی وجود نداشت. حراجی نیویورک در این مورد اعلام کرد برخی قطعات سنگی که در این سال‌ها به اسم سنگ‌های قمری حراج شدند، به احتمال قوی جعلی بودند یا اینکه قطعات سرقت شده از نمونه‌های جمع‌آوری شده بوده‌اند.

تنها مورد استثنا که در این زمینه وجود داشت نمونه‌های جمع‌آوری شده در عملیات «لونا ۱۶» بود که در این حراجی به فروش رسید. این قطعه سنگ‌ها در یک جعبه فلزی ۵.۱ در ۵.۱ سانتی‌متر در یک نقطه ثابت جاسازی شده‌اند و روی این جعبه به زبان روسی نوشته شده است: «ذرت خاکی جمع‌آوری شده در عملیات لونا-۱۶». در عملیات لونا ۱۶ برای نخستین بار از یک سیستم روباتیک مجهز به ذره‌بین استفاده شد تا نمونه‌برداری صورت گیرد و سپس نمونه‌ها توسط راکت فضایی به زمین آورده شدند.

حراج تنها سنگ‌های قابل فروش کره ماه روی زمین! (+عکس)

البته یک نکته مهم در مورد استثنا بودن این قطعه سنگ‌ها و امکان فروش آنها به افراد حقیقی وجود داشت. «سرگئی کورولف» تا زمانی که در سال ۱۹۶۶ میلادی از دنیا رفت فرمانده اصلی برنامه فضایی شوروی بود. او که تنها بازمانده پس از ترور استالین و گولاگ بود، به عنوان معمار اصلی نسل اول وسایل موتوری شوروی در فضا برگزیده شد و از جمله فعالیت‌هایی که در زمان حیات او شکل گرفت،‌ پرتاب نخستین ماهواره حاوی حیوان به فضا، پرتاب نخستین انسان به فضا، پرتاب نخستین زن به فضا و بسیاری از اتفاقات بزرگ دیگر بود.

به هر حال، حضور کورولف در دولت شوروی و اقداماتی که او انجام داد به صورت راز باقی ماند و هرگز جزییات فعالیت او منتشر نشد. او در طول حیات خود هرگز مورد تقدیر قرار نگرفت و با این وجود زمانی که از دنیا رفته بود، دولت شوروی به پاس تقدیر از اقدامات کورولف ۲۰۰ میلی‌گرم قطعات سنگ قمری که در جریان عملیات «لونا ۱۶» جمع‌آوری شده بودند به همسر او اهدا شد. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی این قطعات سنگ در تاریخ ۱۱ دسامبر ۱۹۹۳ برای نخستین بار در حراجی نیویورک عرضه شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا