هوشمندترین کلاه کاسکت جهان مجهز به قابلیت واقعیت مجازی (+عکس)

نمایشگر کلاه ظرفیت باقیمانده در باتری را به نمایش می‌گذارد، زمان را نشان می‌دهد، وضعیت ضبط تصاویر ویدیویی را نمایان می‌کند، سرعت شما را نشان می‌دهد، از طریق گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس نقشه و مسیر را مشخص می‌کند، آخرین اطلاعات آب و هوایی را به نمایش می‌گذارد، و همچنین به شما نشان می‌دهد که آیا دستیار صوتی کلاه ایمنی در حال گوش کردن به صدای شما است یا خیر.

موبنا – کارشناسان از ساخت محصولی خبر دادند که از آن به عنوان «هوشمندترین کلاه ایمنی موتورسواری جهان» یاد می‌کنند. ولی آیا شما حاضر هستید برای خرید چنین کلاه ایمنی ۸۹۹ دلار بپردازید؟ بدنه این کلاه کاست از جنس کربن ساخته شده است، دو دوربین با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل در قسمت جلو و پشت آن تعبیه شده است، کلاه ایمنی گیرنده بی‌سیم بلوتوث برای پخش صدا را دارد،‌ سیستم حذف صدای اضافه محیط در آن تعبیه شده است، سیستم کنترل صوتی الکسا ساخت شرکت آمازون در آن موجود است و زمانی که کاربر شیشه جلو را مقابل چشمان خود قرار می‌دهد یک نمایشگر پیشرفته در اختیار دارد که همه اطلاعات در آن به نمایش درمی‌آید و البته توجه داشته باشید این کلاه ایمنی بسیار هوشمند در یک شرکت تایوانی تولید شده است.

هنوز به درستی مشخص نیست نخستین کلاه ایمنی موتور سواری که نمایشگر را در مقابل چشمان راننده قرار داد چه زمانی بوده است. با این وجود می‌توان گفت پیش از این اتفاق کلاه ایمنی خلبان‌های هواپیماهای جنگنده چنین قابلیتی را داشتند و بر این اساس این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان لوازم جانبی موتورسواری از روی آنها محصولات جدید خود را طراحی کرده باشند.

به هر حال این ایده هم اکنون مورد استفاده قرار گرفته است و شرکت تایوانی «جارویش» در کلاه کاست جدید خود از دوربین‌ها و نمایشگر هوشمند بهره برده است تا قابلیت‌های واقعیت مجازی را هم در اختیار راننده بگذارد.

این کلاه ایمنی در دو مدل با نام‌های X-AR و X ساخته شده است که مدل اول مجهز به نمایشگر هوشمند با قابلیت ارایه خدمات واقعیت مجازی ۸۹۹ دلار قیمت دارد و مدل دیگر که ساده‌تر ساخته شده و فاقد این امکانات است به قیمت ۳۹۹ دلار فروخته می‌شود.

هر دو مدل مذکور با بدنه بیرونی از جنس کربن ساخته شده‌اند و طراحی آنها بسیار زیبا است تا ضمن برخورداری از این امکانات وزن کمی هم داشته باشند. مدل X که قابلیت‌های کمتری برای آن در نظر گرفته شده است ۱۴۰۰ گرم وزن دارد و در مقابل مدل X-AR با تمامی امکانات با وزن ۱۷۵۰ گرم ساخته شده است. توجه داشته باشید کلاه‌های ایمنی موتورسواری در حالت معمول وزن مشابهی دارند و به همین خاطر این محصولات جدید با چنین وزنی بسیار کاربردی هستند.

هوشمندترین کلاه کاسکت جهان مجهز به قابلیت واقعیت مجازی (+عکس)

مدل X این کلاه ایمنی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به طور کامل از طریق فناوری ارتباطی بلوتوث به سیستم ارتباطی داخلی دسترسی داشته باشید و علاوه بر این می‌توانید از دیگر قابلیت‌ها از جمله میکروفون، اسپیکرهای نصب شده در کنار گوش‌ها، و باتری پردوام با ظرفیت ۶ ساعت بهره ببرید. شرکت جارویش توضیح داد که برای این کلاه ایمنی سیستم حذف صداهای اضافی هنگام رانندگی با سرعت بالا هم در نظر گرفته شده است تا در اصل صدای باد از بین برود و زمانی که حین رانندگی تماس تلفنی برقرار می‌کنید، فرد مقابل فقط صدای شما را بشنود.

مدل X این کلاه ایمنی یک دوربین ۱۰۸۰ پیکسلی را در خود جا داده است که این دوربین ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی را شامل می‌َود و البته کاربران می‌توانند از طریق کارت حافظه میکرواس‌دی ظرفیت آن را تا ۲۵۶ گیگابایت ارتقا دهند. همه قابلیت‌ها در این موتور سیکلت از طریق اپلیکیشنی که روی آیفون یا گوشی اندرویدی موتورسوار نصب می‌شود، قابل کنترل است و البته علاوه بر این، کاربر می‌تواند از طریق سیستم کنترل صوتی با گفتن کلمه «های جارویش» کنترل کلاه ایمنی را در دست بگیرد تا به عنوان مثال به کمک دوربین آن تصاویر ویدیویی زنده روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کند، تماس تلفنی برقرار کند یا کنترل بقیه بخش‌ها از جمله کم و زیاد کردن صدا را در دست بگیرد. جارویش در مورد بخش کنترل صوتی کلاه ایمنی خود بسیار اطمینان دارد و در این میان از دستیار صوتی الکسای آمازون کمک گرفته است تا به پرسش‌های دشوار کاربر هم پاسخ دهد.

مدل دیگر این کلاه ایمنی هوشمند و کارآمد با نام X-AR روانه بازار شده است که نسبت به مدل قبلی باتری آن تا ۲ ساعت بیشتر انرژی را در خود نگه می‌دهد و از دیگر تفاوت‌های آنها می‌توان به دوربین دیجیتالی ثانوی نصب شده در قسمت پشت کلاه ایمنی هم اشاره کرد. ولی مهم‌ترین نکته‌ای که این دو کلاه ایمنی را از یکدیگر متمایز می‌کند استفاده از سیستم واقعیت مجازی HUD است. موتورسوار می‌تواند در حالت عادی این سیستم را غیرفعال کند و در مقابل هر زمان به آن نیاز داشت،‌ شیشه کوچکی که در جلوی چشم چپ او قرار می‌گیرد را به سمت پایین هدایت کند و قابلیت‌های آن را به راحتی مورد استفاده قرار دهد.

این سیستم مبتنی بر یک نمایشگر معمولی و رنگی ساخته شده است و بنابراین کاربر به راحتی می‌تواند روی آن بزرگنمایی کند یا اینکه به صورت معمول از طریق این نمایشگر جاده را تماشا کند. این نمایشگر ظرفیت باقیمانده در باتری را به نمایش می‌گذارد، زمان را نشان می‌دهد، وضعیت ضبط تصاویر ویدیویی را نمایان می‌کند، سرعت شما را نشان می‌دهد، از طریق گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس نقشه و مسیر را مشخص می‌کند، آخرین اطلاعات آب و هوایی را به نمایش می‌گذارد، و همچنین به شما نشان می‌دهد که آیا دستیار صوتی کلاه ایمنی در حال گوش کردن به صدای شما است یا خیر.

با این توضیحات به نظر می‌رسد که این کلاه ایمنی بسیار پیچیده و کارآمد ساخته شده است و البته به همین خاطر است که قیمت ۸۹۹ دلاری برای آن در نظر گرفته شده است. جارویش توضیح داد که این کلاه کاسکت به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود تا نیروی مورد نیاز خود را دریافت کند و نمایشگر آن فناوری دید در شب و حذف نورهای اضافی که از قسمت جلو تابیده می‌شوند را هم در خود جا داده است.

پوسته بیرونی کلاه ایمنی که از جنس کربن ساخته شده با همکاری یک شرکت آلمانی که نامش هنوز مشخص نشده است طراحی و تولید شد. شکل ظاهری این کلاه ایمنی هم بسیار زیبا است و طراحی هوشمندانه آن باعث می‌شود جریان ورود و خروج هوا از قسمت فوقانی و تحتانی آن به راحتی انجام شود.

البته با همه این توضیحات، شرکت تایوانی تصمیم گرفته است که مدل X این کلاه ایمنی را از آگوست ۲۰۱۹ وارد بازار جهانی کند و پس از آن هم در سپتامبر همان سال مدل X-AR در بازار عضه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا