«سوپر هرکولس» بعد از ۲۵ سال دوباره پرواز می‌کند

هواپیمای LM-100J قابلیت‌های بسیار مشابهی به مدل نظامی خود دارد که از جمله آنها می‌توان به چهار موتور «رولز رویس اِی‌ای۲۱۰۰دی۳» اشاره کرد که هر کدام از آنها نیروی معادل ۴۶۳۷ اسب بخار تولید می‌کنند.

موبنا – حدود ۲۵ سال از زمان به اتمام رسیدن تولید مدل اولیه هواپیمای نظامی «لاکهید مارتین سوپر هرکولس» هم اکنون قرار شده است مدل مسافربری آن در نمایشگاه بین‌المللی «پاریس اِیر شو» به نمایش درآید تا قدرت این پرنده آهنی عظیم الجثه بار دیگر نمایان شود. این هواپیما که بر پایه مدل C-130J سوپر هرکولس ساخته شده است LM-100J نام دارد و برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی پاریس در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

هواپیمای LM-100J در اصل هفدهمین مدل غیرنظامی LM-100 هرکولس که برای حمل و نقل ساخته شده بود محسوب می‌شود و بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۲ میلادی به تولید رسیده است. در این دوره زمانی ۱۱۴ دستگاه از این هواپیما تولید شده بود که هنوز ۵۵ دستگاه از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هواپیمای LM-100J که هم اکنون قرار است در نمایشگاه پاریس به نمایش درآید بر پایه پلتفرم C-130J توسعه یافته است که بسیاری از قابلیت‌های نظامی آن حذف شده یا غیرفعال شده است. این هواپیما به گونه‌ای طراحی دشه است که برای مسافت‌های کوتاه و فرودگاه‌های نامناسب در مناطق دور افتاده کاربرد دارد و بنابراین برای سفرهای عمومی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

هواپیمای LM-100J قابلیت‌های بسیار مشابهی به مدل نظامی خود دارد که از جمله آنها می‌توان به چهار موتور «رولز رویس اِی‌ای۲۱۰۰دی۳» اشاره کرد که هر کدام از آنها نیروی معادل ۴۶۳۷ اسب بخار تولید می‌کنند و دستگاه‌های دیجیتالی کنترل موتور به همراه سیستم اتوماتیک کنترل محرک موتور نیز به هواپیما امکان می‌دهد حتی اگر یکی از موتورها از کار افتاد به صورت کاملا ایمن به پرواز خود در آسمان ادامه دهد. این موتورها به واسطه پروانه‌های «داوتی آر۳۹۱» شش تیغه‌ای کامپوزیتی که شکل ظاهری شبیه به شمشیر دارند جریان باد را کنترل می‌کنند و این طراحی متفاوت پروانه‌ها باعث شده است این هواپیما نسبت به مدل LM-100 صدای کمتری تولید کند.

در قسمت کابین خلبان رادار نقشه زمینی به همراه سیستم نمایش وضعیت آب و هوایی همچنان به صورت فعال باقی مانده است و از دیگر امکانات مشابه نمونه قدیم و جدید این دو هواپیما می‌توان به چهار نمایشگر رنگی قسمت پایین و دو نمایشگر رنگی بالا برای دریافت اطلاعات اولیه پرواز اشاره کرد. در کابین خلبان همچنین یک دستگاه مایکروِیو و یک دستگاه قهوه‌ساز هم موجود است. در این میگان بخش مربوط به بار به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان در آن از غلطک‌ها برای حمل بارهای بزرگ و سنگین استفاده کرد یا اینکه بارهای کوچک‌تر را به کمک چرثقیل‌های کوچکی که در سقف هواپیما تعبیه شده است به قسمت داخلی برد.

شرکت لاکهید توضیح داد که LM-100J می‌تواند کارهای مختلفی را انجام دهد که از جمله آنها می‌توان سم‌پاشی، خاموش کردن آتش، جست‌وجو و عملیات نجات، خدمات آمبولانس هوایی، سوار کردن انسان از مناطق خطرناک زمینی، حمل و نقل ویژه و اختصاصی VIP، حمل محموله‌های بزرگ، و اکتشافات گازی و نفتی اشاره کرد.

«جرج شولتز» مدیر مرکز ماموریت‌های هوایی و دریایی شرکت لاکهید مارتین در این خصوص گفت: «هواپیمای منحصر به فرد LM-100J در تمام پروازهای آزمایشی با موفقیت به زمین نشسته است و تنها دو هفته پس از آنکه نخستین پرواز آزمایشی آن انجام شد، توانست از تمامی تست‌های لازم سربلند بیرون آید. با توجه به این قابلیت‌های کاربردی و قوی آن، ما تصمیم گرفتیم LM-100J تا پاریس پرواز کند و در بزرگترین نمایشگاه هوایی جهان توانایی های خود را به نمایش بگذارد. این هواپیما در نمایشگاه پاریس به جهانیان نشان می‌دهد که چه فرصت‌هایی وجود دارد تا از این مدل قدیمی بتوان به صورت تجاری و کاربردی استفاده کرد. ما بسیار خرسندیم که LM-100J را به جهانیان معرفی می‌کنیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا