۵ نوآوری در گوشی‌های سال ۲۰۱۹ (+عکس)

در اینجا پنج نوآوری کارآمد و منحصر به‌فردی که قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی برای نخستین بار در گوشی‌های هوشمند ارایه شوند، آورده شده است و شرکت‌های تولیدکننده گوشی بر این باورند که با قابلیت‌های مذکور می‌توانند توجه هرچه بیشتر مشتریان را به خود جلب کنند.

موبنا – از زمان ورودی نخستین گوشی‌های بدون کلید سخت‌افزاری در قسمت جلو که فقط یک زایده مشکی رنگ را برای قرار دادن حسگر دوربین در قسمت بالای نمایشگر شامل می‌شوند حدود یک سال می‌گذرد و این روزها انواع گوشی‌های هوشمند با چنین شکل ظاهری روانه بازار شده است. از «گلکسی اس۹» سامسونگ گرفته تا «آیفون ایکس‌اس» اپل، از جمله محصولات پرچمدار و پرقدرتی هستند که با چنین شکل ظاهری بیشترین درصد بهره‌مندی سطح روی گوشی از نمایشگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با همه این توضیحات سال ۲۰۱۸ میلادی نفس‌های آخر خود را می‌کشد و از هم اکنون زمان اندکی تا آغاز سال ۲۰۱۹ باقی مانده است تا شرکت‌های بزرگ نسل جدید نوآوری‌های خود را در عرصه دستگاه‌های موبایلی همراه ارایه دهند. بدیهی است که شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ و اپل در سال جدید میلادی محصولات جدید خود را با قابلیت‌های جدید روانه بازار می‌کنند. ولی به نظر شما پرچمداران بعدی این کمپانی‌ها چه مشخصه‌هایی خواهند داشت؟

در اینجا پنج نوآوری کارآمد و منحصر به‌فردی که قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی برای نخستین بار در گوشی‌های هوشمند ارایه شوند، آورده شده است و شرکت‌های تولیدکننده گوشی بر این باورند که با قابلیت‌های مذکور می‌توانند توجه هرچه بیشتر مشتریان را به خود جلب کنند.

5 نوآوری در گوشی‌های سال 2019 (+عکس)

  • گوشی‌های مجهز به گیرنده نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی (۵G)

به احتمال قوی شما هم یکی از کاربرانی هستید که هم اکنون در گوشی هوشمند یا رایانه لوحی خود از نسل چهارم خدمات مخابراتی موسوم به ۴G یا خدمات LTE بهره می‌برید تا اینترنت پرسرعت همراه را در اختیار داشته باشید. سیستم ۴G آخرین فناوری مخابراتی محسوب می‌شود که هم اکنون در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی باید توجه داشت که آزمایش‌های لازم روی فناوری ۵G نیز به اتمام رسیده است و از هم اکنون پیش‌بینی می‌شود پرچمداران سال آینده همراه با گیرنده نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی و ارتباطی در اختیار کاربران قرار گیرند. شرکت‌های مخابراتی در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده هستند تا آنتن‌ها و فرستنده‌های مخصوص فناوری ۵G را نصب کنند و این اتفاق در حالی پیش می‌رود که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز به منظور بهره‌وری هرچه بیشتر از این خدمات پیشرفته، نسل جدید محصولات خود را به گیرنده ۵G مجهز می‌کنند.

با این وجود حتی اگر قرار باشد که شما طی ۱۲ ماه آینده یک دستگاه گوشی هوشمند مجهز به گیرنده مخابراتی ۵G هم در اختیار نگیرید، مطمئن باشید که گوشی بعدی شما به طور قطع چنین فناوری را ارایه خواهد داد. زیرا می‌توان گفت تقریبا همه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی هوشمند هم اکنون روی این فناوری تمرکز کرده‌اند.

در حقیقت بیشتر نام‌های بزرگی که آنها را در عرصه جهانی گوشی‌های هوشمند می‌شناسید در کنسرسیوم توسعه این فناوری حضور دارند از جمله مراکزی که از هم اکنون اعلام کرده‌اند در سال ۲۰۱۹ میلادی گوشی هوشمند مجهز به فناوری ۵G را وارد بازار می‌کنند می‌توان به وان‌پلاس، سامسونگ، سونی و هوآوی اشاره کرد که البته شرکت‌های اپل و گوگل هم به صورت ضمنی توسعه این فناوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا نسل بعدی دستگاه‌های موبایلی آنها هم خدمات مشابه را در اختیار کاربران قرار دهد.

با این توضیحات به نظر شما زمانی که در سال ۲۰۱۹ میلادی یک دستگاه گوشی هوشمند جدید را خریداری کنید فناوری ۵G چه سرویس ویژه و منحصر به‌فردی را در اختیار شما قرار خواهد داد؟ بی‌تردید می‌توان گفت به کمک این فناوری سرعت دانلود اینترنتی در گوشی‌های مذکور به مراتب بالاتر خواهد بود و حتی می‌توان پیش‌بینی کرد در بهترین حالت سرعت اینترنت موبایلی صدها برابر بیشتر خواهد شد و البته ظرفیت شبکه‌های مخابراتی هم بالاتر خواهد رفت. بر این اساس زمانی که در مراکز پرجمعیت از جمله استادیوم‌های ورزشی قرار دارید، دیگر نگران اختلال اینترنتی و کاهش دسترسی به سرویس اینترنتی موبایلی را تجربه نخواهید کرد.

5 نوآوری در گوشی‌های سال 2019 (+عکس)

  • گوشی‌های منعطف و خم شدنی

گوشی‌های هوشمندی که نمایشگر آنها از قسمت میانه می‌تواند خم شود تا یک گوشی هوشمند تاشو در اختیار کاربر قرار گیرد از هم اکنون در حال توسعه هستند و تردیدی وجود ندارد که این محصولات با قیمت گران وارد بازار می‌شوند. ولی به هر حال با قاطعیت کامل می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۱۹ میلادی نخستین مدل از این گوشی‌های هوشمند روانه بازار می‌شوند. شرکت سامسونگ چند هفته قبل نخستین محصول خود که به چنین فناوری مجهز شده است را در کنفرانس جهانی خود به نمایش گذاشت و توضیح داد که هم اکنون مدل مفهومی این دستگاه ساخته شده است تا طی ۱۲ ماه آینده کاربران جهانی بتوانند امکان خرید آن را داشته باشند.

البته سامسونگ در این بازار تنها نست. «ریچارد یو» مدیرعامل شرکت هوآوی چندی پیش در جریان رونمایی از گوشی هوشمند «مِیت ۲۰» توضیح داد که کمپانی آنها آمادگی کامل دارد در سال ۲۰۱۹ میلادی از نخستین گوشی هوشمند خود مجهز به نمایشگر منعطف و خم‌شدنی رونمایی کند. در این میان شرکت ال‌جی هم سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را انجام داده است و خبرهای غیررسمی منتشر شده حاکی از آن است که این شرکت کره‌ای می‌کوشد در سال ۲۰۱۹ میلادی چنین محصولی را به دست کاربران و مشتریان خود برساند.

در ماه ژانویه سال آتی بزرگترین نمایشگر محصولات مصرفی الکترونیکی جهان موسوم به CES 2019 در آمریکا برگزار می‌شود و از هم اکنون پیش‌بینی شده است شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی از محصولات این چنینی خود در نمایشگاه مذکور رونمایی کنند. مهم‌ترین مزیتی که می‌توان برای این دسته از گوشی‌های هوشمند مورد توجه قرار داد این است که کاربر می‌تواند یک نمایشگر بزرگتر را در اختیار داشته باشد تا بدون هرگونه درز و فاصله در قسمت میانی، گوشی هوشمند خود را به یک دستگاه رایانه لوحی تبدیل کند. در این میان زمانی که کاربر نیاز به استفاده از نمایشگر بزرگ ندارد آن را تا می‌کند تا بتواند گوشی هوشمند را به راحتی در جیب خود جا دهد و از آن به عنوان یک دستگاه گوشی هوشمند با اندازه معمول و همیشگی استفاده کند.

البته توجه داشته باشید در اینجا صحبت است گوشی‌های هوشمندی نیست که دو نمایشگر لمسی مجزا دارند و بین این نمایشگرها یک درز یا شکاف وجود دارد تا پس از باز شدن، کاربر نمایشگر یکپارچه در اختیار نداشته باشد. از جمله این محصولاتی که هم اکنون در بازار فروخته می‌شود می‌توان به «زد.تی.ای آکسون ام» اشاره کرد که یک گوشی هوشمند تاشو مجهز به دو نمایشگر بزرگ محسوب می‌شود و کاربر با باز شدن آن می‌توان یک نمایشگر واحد را در اختیار داشته باشد که البته در قسمت میانی این نمایشگر یک درز برای به‌هم چسباندن دو نمایشگر وجود دارد. در اینجا صحبت از گوشی‌هایی است که نمایشگر آنها انعطاف‌پذیر هستند و شرکت چینی «رویول فلکس‌پای» به تازگی یک نمونه از آنها را معرفی کرده است. سیستم عامل اندروید نیز در آخرین به‌روزرسانی خود از این قابلیت پشتیبانی می‌کند تا زمانی که نمایشگر تا می‌شود یا از وسط باز می‌شود تا به یک رایانه لوحی تبدیل شود، بتواند از آن به خوبی پشتیبانی کند و اپلیکیشن‌ها را به راحتی با اندازه نمایشگر در هر حالتی تطبیق دهد. هنوز به درستی مشخص نیست شرکت اپل چه نوع فناوری را در این زمینه پیش‌بینی کرده است و چه رویاهایی را در سر می‌پروراند.

5 نوآوری در گوشی‌های سال 2019 (+عکس)

  • تحولی به نام زایده سیاه رنگ بالای نمایشگر

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند طی سال گذشته تاکید فراوان داشتند تا بخش بیشتری از سطح روی محصولات جدید خود را به نمایشگر اختصاص دهند و در این راستا گوشی‌هایی روانه بازار شدند که فاقد هرگونه کلید سخت‌افزاری در قسمت زیر نمایشگر بودند و در عوض یک زایده سیاه کوچک در قسمت بالای نمایشگر برای تعبیه حسگر دوربین و اسپیکر تعبیه شده بود. زمانی که «آیفون ایکس» با چنین شکل و شمالی در سال ۲۰۱۷ میلادی وارد بازار شد بسیار مورد توجه قرار گرفت و طولی نکشید که دیگر تولیدکنندگان گوشی هوشمند هم محصولات جدید خود را به همین شکل روانه بازار کردند و حتی سامسونگ نیز در آخرین اقدام خود محصولاتی را به این صورت روانه بازار کرد. این فرآیند به گونه‌ای پیش رفت که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۹ میلادی بخش اعظم گوشی های جدیدی که وارد بازار می‌شوند چنین شکل ظاهری را در اختیار داشته باشند.

اگرچه زایده بالای نمایشگر باعث شد تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند فضای بیشتری به نمایشگر اختصاص دهند و فضای بیشتری را در اختیار کاربر بگذارند، ولی این فرآیند مشکلاتی را هم در پی داشت. در نخستین گام طراحان گوشی مجبور شدند حسگر اثر انگشت را به قسمت پشت بدنه گوشی هوشمند انتقال دهند و در این میان اپل تصمیم گرفت حسگر اثر انگشت را به طور کامل حذف کند و در عوض از حسگر تشخیص عنبیه چشم استفاده کند. در این میان دوربین ثانوی برای تشخیص چهره کاربر و گرفتن عکس‌های سلفی لازم به نظر می‌رسید و به همین خاطر شرکت‌های گوشی‌ساز مجبور شدند به این بخش کوچک بالای نمایشگر روی بیاورند.

گوشی‌هایی مانند «وان‌پلاس ۶تی» به گونه‌ای طراحی شدند که این زایده در قسمت فوقانی نمایشگر آنها به حداقل رسید تا تقریبا بتوان گفت این محصولات چنین زایده‌ای را در اختیار ندارند. در این میان اگر آخرین آگهی تبلیغاتی منتشر شده از سوی هوآوی درست باشد و محصول نهایی تبلیغ شده به همین شکل وارد بازار شود، کاربران جهانی به زودی گوشی هوشمندی در اختیار خواهند داشت که این زایده به جای آنکه در قسمت فوقانی گوشی قرار گیرد، به شکل نامحسوس دور تادور نمایشگر را در اختیار گرفته است تا در اصل هیچ فضایی را اشغال نکند. شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند هم اکنون طراحی‌های مختلف را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا در سال ۲۰۱۹ میلادی زایده بالای گوشی هوشمند به شکل متفاوت عرضه شود.

با این توضیحات می‌توان گفت سال آتی برای آخرین بار گوشی‌هایی را مشاهده خواهیم کرد که در قسمت بالای نمایشگر آنها زایده مخصوص قرار گرفتن دوربین سلفی و اسپیکر وجود دارد و بنابراین ۲۰۱۹ زمان مناسبی است تا تحول جدید در طراحی گوشی‌ها شکل بگیرد. تولیدکنندگان مطرح گوشی از هم اکنون گام‌های اساسی در این زمینه برداشته‌اند تا حسگر اثر انگشت را زیر نمایشگر لمسی تعبیه کنند و از این طریق هیچ گونه کلید سخت‌افزاری برای تشخیص اثر انگشت کاربر وجود نداشته باشد. این مسئله به آن معنی خواهد بود که نسل جدید گوشی‌های هوشمندی که در سال آتی میلادی روانه بازار می‌شوند شکل ظاهری کاملا متفاوت خواهند داشت.

5 نوآوری در گوشی‌های سال 2019 (+عکس)

  • تعداد بیشتر لنزهای دوربین

همان طور که شاهد هستید امکانات و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند سال به سال ارتقا میابد و این روزها شاهد توانایی‌های هرچه بیشتر در گوشی‌های جدیدی هستیم که نسبت به مدل‌های قبلی خود قابل مقایسه نیستند. به نظر می‌رسد شرکت‌های تولیدکننده گوشی هم اکنون روی قابلیت‌های تصویربرداری در این دستگاه‌های موبایلی تاکید فراوان دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که با افزایش تعداد لنزهای دوربین می‌توانند قابلیت‌های متفاوت‌تر و کاربردی‌تر را برای کاربران ارایه کنند. در نخستین گام گوشی‌های هوشمند مجهز به دو حسگر مجزای تصویربرداری وارد بازار شدند و سپس گوشی‌های مجهز به سه لنز مجزا در اختیار کاربران قرار رفتند و هم اکنون گوشی‌های هوشمند با دوربین اصلی مجهز به چهار لنز مجزا وارد بازار می‌شوند و مشخص نیست در سال آینده این روند به چه صورت ادامه پیدا می‌کند.

هم اکنون شایعاتی در این زمینه منتش شده است که صحت آنها به درستی مشخص نیست و با این وجود منابع آگاه در تازه‌ترین اخبار خود اعلام کردند شرکت کره‌ای ال‌جی در حال کار کردن روی مدل اولیه گوشی هوشمند منحصر به‌فردی است که دوربین اصلی آن ۱۶ لنز مجزا دارد و از آن با نام «هگزا-لنز» یاد می‌شود. این نخستین باری است که یک دستگاه موبایلی به چنین فناوری مجهز می‌شود و البته دیگر شرکت‌های بزرگ توسعه دهنده فناوری هم به صورت همزمان روی مدل‌های مشابه کار می‌کنند تا با ارایه تعداد بیشتر لنز در گوشی هوشمند، امکان تصویربرداری حرفه‌ای‌تر و بهتر را برای کاربران فراهم کنند.

با این توضیحات به نظر شما لنزهای اضافه در نسل جدید گوشی‌های هوشمند چه کاربردی می‌توانند برای ما داشته باشند؟‌ مهم‌ترین فایده آنها این است که باعث می‌شوند عمق فیزیکی که در دوربین‌های حرفه‌ای وجود دارد و گوشی‌های هوشمند فاقد آن هستند تاثیری روی کیفیت عکاسی نگذارد و دوبین موبایلی بتواند با تعداد لنز بیشتر این نقصان را برطرف کند. این لنزها همچنین قابلیت‌های اضافه از جمله زوم اپتیکال، محو کردن فضای پشت، سیستم ضد شوک و ضد لرزش، کیفیت بالاتر HDR از طریق جمع‌آوری داده‌های بیشتر حین عکاسی و … را فراهم می‌کنند. تنها شرکتی که در این زمینه به صورت مجزا فکر می‌کند گوگل است. شرکت گوگل در سری گوشی‌های پیکسل خود به جای آنکه تعداد لنزها را افزایش دهد، روی قابلیت‌های نرم‌افزاری دوربین کار می‌کند تا به این شکل بتواند خواسته کاربران خود را برطرف کند.

در مورد شرکت ال‌جی که در حال ساخت گوشی هوشمند پیشرفته مجهز به ۱۶ لنز مجزا هست می‌توان گفت که این محصول قادر است هنگام فشار دادن کلید شاتر به صورت همزمان از زوایای مختلف که کاربر قادر به مشاهده همزمان آنها نیست عکس بگیرد و این دوربین در اصل می‌تواند عکس‌های سه‌بعدی منحصر به فرد و تصاویر متحرک باورنکردنی را تهیه کند.

دوربین‌های موبایلی در سال ۲۰۱۹ میلادی با آنچه که تا امروز مشاهده کردیم کاملا تفاوت خواهند داشت و به شکل تاثیرگذار فرآیند عکاسی و فیلم‌برداری با گوشی‌های هوشمند را عوض خواهند کرد.

5 نوآوری در گوشی‌های سال 2019 (+عکس)

  • افزوده شدن هوش مصنوعی

اگر شما به روند عرضه گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ میلادی توجه کرده باشید، از این اتفاق چندان شگفت‌زده نخواهید شد. زیرا هوش مصنوعی هم اکنون در برخی گوشی‌های هوشمند پرچمدار عرضه شده است و خدمات کاملا متفاوت و منحصر به فرد خود را در اختیار کاربران می‌گذارد. همین طور که به سال ۲۰۱۹ نزدیک‌تر می‌شویم، پیش‌بینی‌ها در این زمینه دقیق‌تر می‌َود و از هم اکنون گفته شده است که توانایی‌های موبایلی هوش مصنوعی برای سال آینده بسیار افزایش میابد و با آنچه که تا امروز تجربه کردیم تغییر می‌کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد آن خواهیم بود که گوشی‌های هوشمند میان‌رده هم قابلیت هوش مصنوعی را در اختیار کاربران قرار دهند.

در این میان تراشه‌هایی که برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار و پرقدرت ساخته می‌شوند قطعات اختصاصی و مجزای خود را برای محاسبات مربوط به هوش مصنوعی در خود جا داده‌اند. این مسئله به آن معنی خواهد بود که این دسته از گوشی‌ها می‌توانند کارهای متفاوتی انجام دهند و از برخی فناوری‌ها از جمله سیستم یادگیری ماشینی هم بهره ببرند تا به عنوان مثال زمانی که قصد دارید عکس بگیرید سگ‌ها و گربه‌ها را هم داخل عکس شناسایی کند، یا اینکه گوشی هوشمند شما بتواند صدای شما را از صدای دیگر افرادی که در کنارتان صحبت می‌کنند تشخیص دهد.

اتفاقات مذکور به این شکل دنبال می‌شود که گوشی هوشمند برای پردازش داده‌های یاد شده آنها را به فضای پردازش ابری انتقال نمی‌دهد تا زمان محسوس سپری شود و در نتیجه کاربر بتواند نتیجه فعالیت هوش مصنوعی را مشاهده کند. این گوشی‌های هوشمند تمام پردازش مربوطه را در سیستم داخلی تراشه خود دنبال می‌کنند و دستگاه به صورت کاملا هوشمند در آن واحد عکس‌العمل نشان می‌دهد. با این تفاسیر می‌توان گفت گشت و گذار موبایلی در دنیای واقعیت افزوده بسیار آسان‌تر و واقعی‌تر می‌شود و هر زمان که اراده کنید به راحتی می‌توانید با دوربین موبایلی گوشی هوشمند خود وارد دنیای واقعیت مجازی شوید، یا اینکه وقتی دوربین گوشی خود را در حالت عکاسی خودکار قرار می‌دهید این سیستم بتواند بر اساس موقعیت و شرایط به صورت خودکار شرایط مناسب عکاسی را تشخیص دهد و متوجه شود که شما به دنبال گرفتن چه نوع عکسی هستید.

به صورت همزمان بخش نرم‌افزاری مرتبط با هوش مصنوعی هم ارتقا میابد و در این میان دستیارهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی از جمله گوگل اسیستنت، سیری اپل، بیکسبای سامسنگ و دیگر محصولات مشابه هم در گوشی‌های هوشمند جدید عرضه می‌شوند تا کاربران آسان‌تر بتوانند این خدمات را مورد استفاده قرار دهند و گوشی‌های هوشمندتر در اختیار داشته باشند. در واقع می‌توان گفت چندان دور از ذهن نخواهد بود که در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند باشیم که در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خدمات هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به صورت کاملا متفاوت در اختیار ما بگذارند و نیازهای ما را پیش از آنکه اعلام کنیم، تشخیص دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا