نجات زمین با اسپری کردن هواپخش ها در اتمسفر

دانشمندان در حال مطالعه طرح جدیدی هستند که بر مبنای آن می توان از طریق اسپری کردن هواپخش ها در جو کره زمین با تغییرات شدید آب و هوایی مقابله کرد.

موبنا – تا به حال روش های مختلفی برای مقابله با گرمایش بی سابقه کره زمین پیشنهاد شده است که برخی از آنها در وهله اول غیرممکن به نظر می رسد.

نجات زمین با اسپری کردن هواپخش ها در اتمسفر

برخی از این روش ها نیز دارای اثرات جانبی خطرناکی هستند و لذا به نظر نمی رسد چندان بتوان آنها را جدی گرفت. ولی دولت های جهان که به شدت نگران اثرات مرگبار گرمایش کره زمین هستند در حال تلاش برای عملیاتی کردن برخی از این روش ها هستند.

یکی از روش های پیشنهاد شده در این زمینه از استفاده از تکنیک های مهندسی زیستی است که مدیریت تشعشعات خطرناک خورشید را هم ساده تر می کند. در قالب این روش برای افزایش توان انعکاسی کره زمین تلاش می شود تا سیاره ما قادر به بازتاب دادن اشعه های مضر بوده و دیگر آنها جذب کره زمین نشوند.

محققان بدین منظور روش عجیب اسپری کردن هواپخش ها را پیشنهاد داده اند. هواپخش نامی است که به سوسپانسیون ذرات جامد یا قطره‌های مایع در گاز اطلاق می‌شود. در صورت اسپری کردن هواپخش ها در جو کره زمین این امیدواری وجود دارد که بتوان ظرف ۱۵ سال دمای کره زمین را بین ۰.۵ تا یک درجه کاهش داد.

بررسی ها نشان می دهد اجرای چنین طرحی طی یک بازه زمانی ۱۵ ساله به صرف هزینه ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلاری در سال نیاز دارد و البته ممکن است هزینه های عملیاتی آن نیز به رقمی قابل توجه برسد. اما به هر حال دانشمندان امیدوارند با آزمایش این روش از طریق به پرواز درآوردن هواپیماهایی ویژه در ارتفاع ۲۰ کیلومتری از سطح زمین شانس خود را در این زمینه آزمایش کنند. به نظر می رسد هزینه ساخت موتور هواپیماهایی که بتوانند در چنین ارتفاعی پرواز کنند هم به حدود ۳۵۰ میلیون دلار برسد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا