استشمام بو هم در دنیای واقعیت مجازی ممکن شد (+عکس)

این سیستم در اصل پنج مخزن قابل تعویض را در خود جا داده است که هر کدام از آنها ۱۵ عطر روغنی متفاوت را شامل می‌شوند.

موبنا – در دنیای واقعی شما به جز آنکه اشیا پیرامون خود را می‌بینید و صداها را می‌شنوید، بوهای مربوطه را هم استشمام می‌کنید. با این توضیح زمانی که به واسطه هدست‌های هوشمند در دنیای واقعیت مجازی (VR) قرار می‌گیرید، جای یک بخش از آنچه که در دنیای واقعی تجربه کردید خالی خواهد ماند: استنشاق رایحه. با این توضیحات آیا به نظر شما وقت آن نرسیده است که بوها را هم بتوان در دنیای واقعیت مجازی تشخیص داد؟ این همان ایده‌ای است که سیستم «واکسو وی‌آر» به واسطه آن ساخته شده است.

بخش اصلی تشکیل دهنده سیستم واکسو به گونه‌ای ساخته شده است که از طریق سیستم ورودی یو‌اس‌بی یا فناوری ارتباطی بلوتوث به هدست واقعیت مجازی متصل می‌شود و مانند دیگر هدست های هوشمند موجود روی صورت کاربر قرار می‌گیرد. این سیستم در اصل پنج مخزن قابل تعویض را در خود جا داده است که هر کدام از آنها ۱۵ عطر روغنی متفاوت را شامل می‌شوند. زمانی که این مخزن‌ها به واسطه کدهای مربوط به بازی‌های واقعیت مجازی تحریک می‌شوند، دستگاه به صورت خودکار بوی مرتبط با آن را از مخزن مربوطه استخراج می‌کند و بسته به شرایط بازی و فضایی که کاربر در آن قرار گرفته است، بو در فضا منتشر میشود.

استشمام بو هم در دنیای واقعیت مجازی ممکن شد (+عکس)

نکته جالب اینجاست که شرکت سازنده برخی بوهایی که ممکن است فرد در زندگی عادی با آنها برخورد نکرده باشد را هم در این مخازن جا داده است. به عنوان مثال، یکی از گزینه‌هایی که در بیشتر بازی های واقعیت مجازی کاربر با آن روبرو می‌شود زامبی‌ها یا خون‌آشام‌ها هستند و در این مخازن بوی زامبی‌ها هم جاسازی شده است. از دیگر بوهایی که شرکت سازنده این سیستم هوشمند پیش‌بینی کرده است می‌توان به بوی اقیانوس، آتش، باروت، جنگل، چوب، خاک، قهوه، کارامل، شکلات، ادویه کاری، مرغ سرخ شده، نعناع، گاز، گل و انسان اشاره کرد. البته بوهای بیشتر هم در دست تولید است و شرکت سازنده پیش‌بینی می‌کند که در آینده نزدیک بتواند تمام بوهایی که کاربر در زندگی روزمره خود با آنها مواجه می‌شود را در این مخازن جا دهد. البته توجه داشته باشید این مخازن چندان ارزان نیستند و کاربر برای خرید آنها می‌بایست ۳۰۰۰ دلار پول پرداخت کند.

«واسکو وی‌آر» فعلا فقط برای مراکز توسعه دهنده هدست‌های هوشمند واقعیت مجازی ساخته شده است و مخازن مربوطه با وزن ۱۲۵ گرم حاوی بوهای مختلف به قیمت ۹۹۹ دلار به آنها فروخته می‌شود که البته اگر قرار باشد مخزن اضافی خریداری کنند می‌بایست به ازار هر کدام از آنها ۷۰ دلار بپردازند. مراکز توسعه دهنده البته می‌توانند نرم‌افزار مربوط به رابط کاربری بین این دستگاه و هدست‌های واقعیت مجازی را به صورت رایگان در اختیار بگیرند.

اگرچه این سیستم هنوز به صورت نهایی وارد بازار جهانی نشده است، ولی شرکت سازنده پیش‌بینی کرده است که در چند ماه آینده می‌تواند آن را به دست کاربران برساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا