رصد خطوط انتقال گاز در مناطق صعب العبور با ماهواره بومی

یک مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با شرکت ملی گاز از رصد و پایش خطوط انتقال گاز در مناطق صعب العبور با استفاده از ماهواره بومی خبر داد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از وزارت ارتباطات، یاسر موحدی سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران، انعقاد تفاهم نامه میان شرکت ملی گاز و سازمان فضایی را از جمله نخستین تفاهم نامه ها با دستگاه های اجرایی کشور دانست و گفت: طبق این تفاهم نامه از ماهواره بومی برای پایش و رصد خطوط انتقال گاز در نقاط مختلف کشور استفاده می شود.
وی افزود: در سال های اخیر روی بومی سازی صنعت مخابراتی در کشور سرمایه گذاری شده و در حال حاضر به سطحی از تکنولوژی بومی ماهواره ای دست یافته ایم که از ظرفیت بومی ماهواره ها برای پایش و مانیتورینگ می توانیم استفاده کنیم.
این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه خطوط توزیع گاز در بیشتر نقاط کشور حتی نقاط صعب العبور وجود دارد بنابراین برای پایش و مانیتورینگ این لوله ها از فناوری ماهواره ای بومی استفاده می شود، گفت: مطابق این تفاهم نامه، تکنولوژی بومی فضایی در حوزه کاربردی استفاده می شود و هدف ما استفاده از ظرفیت فناوری نوین در حوزه نفت، گاز و ارتقای فناوری فضایی در حوزه های راهبردی کشور است.
وی با اشاره به مزیت استفاده از ماهواره تصریح کرد: زمانی که خط انتقال گاز آسیب ببیند به لینک مخابراتی انتقال اطلاعات نیز آسیب می رسد. بنابراین ارتباط مخابراتی دچار اختلال می شود اما ماهواره از این نوع آسیب ها مصون می ماند.
موحدی با بیان اینکه استفاده از داده های ماهواره ای، زمینه پایش اطلاعات در دوره های زمانی خاص را فراهم می کند که این موضوع طبق نیاز شرکت گاز تعیین می شود، افزود: در نقاط صعب العبوری که خط لوله گاز وجود داشته اما امکان دسترسی محدود باشد، ماهواره به راحتی می تواند این نقاط را رصد کند و در صورت وقوع مشکل، هشدار دهد.
سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران با اشاره به اجرای طرح پایلوت استفاده از ماهواره ادامه داد: بعد از اینکه مرحله پایلوت این طرح با موفقیت سپری شد مرحله اصلی آن آغاز به کار می کند که در کل کشور و همه مسیرهای خطوط لوله گاز قابل انجام است.
وی خاطرنشان کرد: ماهواره یک زیرساخت ارتباطی است و در این تفاهم نامه از ماهواره برای ارسال اطلاعاتی که شرکت گاز به آن نیازمند است استفاده می شود.
در راستای توسعه کاربردهای فناوری فضایی بومی کشور و همچنین با توجه به مفاد بند ۲۸ از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت دهی به حوزه های راهبردی صنعتی (از جمله نفت و گاز) و افزایش ضریب نفوذ فناوری های پیشرفته در آن، هفته گذشته تفاهم نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و شرکت انتقال گاز ایران منعقد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا