پایان حکمرانی یک تریلیون دلاری اپل (+عکس)

پایان هفته گذشته هر سهام اپل به قیمت ۱۷۷ دلار فروخته شد که این اتفاق باعث شد شرکت مذکور کاهش ۲۰ درصدی ارزش سرمایه‌های خود را تجربه کند.

موبنا – ارزش سرمایه‌های شرکت اپل طی هفته‌های اخیر کاهش ۲۲۰ میلیون دلاری را تجربه کرد که این اتفاق نگرانی زیادی مدیران آن را به دنبال داشت. اگرچه در این اتفاق برخی مشکلات به صورت خاص فقط برای اپل ایجاد شد و گریبانگیر شرکت بود، ولی بررسی اجمالی مشخص کرد در همین دوره زمانی دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله فیسبوک، آمازون، نتفلیکس و گوگل هم این روند نزولی کاهش ارزش سرمایه‌های خود را پیش‌رو دیده‌اند.

اپل نخستین شرکت آمریکایی بود که توانست نام خود را به عنوان مرکزی با ارزش مجموعه سرمایه‌ها بیش از یک تریلیون دلار معرفی کند و با این وجود پایان هفته گذشته ارزش این شرکت ۸۳۹ میلیارد دلار محاسبه شد.

شرکت اپل دوم آگوست سال جاری میلادی زمانی که هر سهام آن به قیمت ۲۰۷.۰۵ دلار در بازار بورس خرید و فروش می‌شد توانست ارزش مجموع سرمایه‌های خود را به بالای یک تریلیون دلار برساند و سپس با ادامه روند موفقیت‌های تولیدکننده آیفون، در ماه‌های بعد ارزش هر سهام آن به ۲۳۳.۴۷ دلار هم رسید. با این وجود پایان هفته گذشته هر سهام اپل به قیمت ۱۷۷ دلار فروخته شد که این کاه اتفاق باعث شد شرکت مذکور کاهش ۲۰ درصدی ارزش سرمایه‌های خود را تجربه کند.

پایان حکمرانی یک تریلیون دلاری اپل (+عکس)

البته روند مذکور به دنبال انتشار گزارش مالی اپل برای فصل گذشته صورت نگرفت و نکته جالب اینجا بود که شرکت اپل در سه ماهه گذشته درآمد صعودی قابل ملاحظه‌ای را هم به دست آورد. با این وجود کارشناسان توضیح دادند مجموعه‌ای از عوامل در کنار یکدیگر باعث شدند سرمایه‌های اپل این سقوط مالی بزرگ را تجربه کند.

نخست اینکه، شرکت اپل چندی پیش اعلام کرده بود که از این پس گزارش آماری مربوط به تعداد دستگاه‌های فروخته شده خود را اعلام نمی‌کند که این اتفاق خبر از کاهش فروش محصولات سخت‌افزاری اپل می‌داد. این شرکت در ماه‌های اخیر تاکید فراوان داشته است تا از طریق افزایش قیمت محصولات و فروش خدمات درآمد بیشتری کسب کند و البته در این زمینه هم موفق بوده است. با این وجود سرمایه‌گذاران شرکت اپل هم اکنون نگرانی‌های فراوانی را پیش روی خود می‌بینند.

پایان حکمرانی یک تریلیون دلاری اپل (+عکس)

دومین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که بسیاری از شرکت‌های تامین کننده قطعات که با اپل همکاری می‌کنند پیش‌بینی‌های خود را برای فروش محصولات در ماه‌های آتی کاهش داده‌اند و در این میان روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده است که «اپل درخواست تولید محصولات را برای هر سه مدل آیفون جدید که در ماه سپتامبر آنها را معرفی کرد، کاهش داده است». این خبر در حالی منتشر شد که گزارش‌های دیگر نیز در مورد کارخانه‌های تولید قطعات آیفون یعنی فاکس‌کان و پگاترون وضعیت مشابهی را نشان داد.

سومین نکته این بود که ارزش کلی بازار بورس آمریکا در هفته‌های اخیر کاهش چشمگیر را تجربه کرد تا پس از گذشته چرخه زمانی ۱۰ ساله اصلاحیه لازم در فرآیند توزیع و عرضه سهام اعمال شود. بازار سهام فناوری معمولا بیشترین تاثیر را در تالار بورس آمریکا برجا گذاشته است و با این توضیح، زمانی که در هفته‌های اخیر این اصلاحیه اعمال شد بازار سهام فناوری پیش از هر صنعت دیگر آسیب دید. البته هنوز به درستی مشخص نیست که این روند باعث ایجاد تغییرات بنیادین در بازار بورس آمریکا شده است یا خیر. با این وجود هم اکنون دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری هم از این تغییرات بی‌نصیب نمانده‌اند و ارزش سهام آنها هم کاهش یافته است. ممکن است این روند چندان قابل ملاحظه به نظر نرسد، ولی بد نیست بدانید ارزش سهام مجموع شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا نسبت به گذشته یک تریلیون دلار کاهش یافته است که این مسئله نشان از یک مشکل اقتصادی گسترده دارد.

پایان حکمرانی یک تریلیون دلاری اپل (+عکس)

البته باید توجه داشت این نوسانات تاکنون هیچ گونه تاثیر قابل ملاحظهای را بر سهامداران شرکت اپل برجا نگذاشته است. زمانی که این گزارش نوشته می‌شد هر سهام شرکت اپل به قیمت ۱۷۶.۷۸ دلار فروخته شد که این رقم از برچسب ۱۷۵ دلاری که در ابتدای سال جاری میلادی برای آن در نظر گرفته شده بود همچنان بالاتر است. لازم به ذکر است که سهام اپل برای ۵۲ هفته متوالی با قیمت کمتر از ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسد و بنابراین هم اکنون شرایط وخیمی پیش روی خود ندارد. پنج سال قبل هر سهام اپل نیمی از قیمت مذکور را داشت و ۱۰ سال قبل هر سهام شرکت اپل کمتر از ۵ دلار می‌ارزید.

به هر حال هم اکنون همه شرکت‌های بزرگ فناوری در بازار بورس آمریکا با مشکل مواجه شده اند که وضعیت آنها را به صورت خلاصه می‌توان به شکل زیر بررسی کرد:

آمازون: ارزش هر سهام آن طی سال جاری به رقم ۲۰۵۰.۵۰ دلار هم رسید. هم اکنون هر سهام این شرکت با قیمت ۱۵۱۶ دلار خرید و فروش می‌شود و ارزش مجموع سرمایه‌های شرکت بزرگ آمازون به ۷۴۲ میلیارد دلار رسیده است. زمانی که سهام آمازون در بالاترین سطح خود خرید و فروش می‌شد این شرکت بیش از یک تریلیون دلار می‌ارزید.

پایان حکمرانی یک تریلیون دلاری اپل (+عکس)

گوگل: که شرکت مادر آن آلفابت نام دارد در بالاترین سطح سهام خود را به قیمت ۱۲۷۳.۸۹ دلار واگذار می‌کرد. هم اکنون هر سهام آلفابت ۱۰۳۸ دلار قیمت دارد تا ارزش مجموع سرمایه‌های این شرکت بزرگ ۷۲۴ میلیارد دلار محاسبه شود.

فیسبوک: طی سال جاری میلادی موفق شد در بالاترین سطح هر سهام خود را به قیمت ۲۱۸.۶۲ دلار واگذار کند. هم اکنون با بروز مشکلات یاد شده هر سهام فیسبوک ۱۳۵ دلار می‌ارزد تا ارزش مجموع سرمایه‌های این کمپانی ۳۸۷ میلیارد دلار محاسبه شود.

نتفلکیس: این شرکت در بالاترین سطح هر سهام خود را به قیمت ۴۲۳.۳۱ دلار واگذار می‌کرد و هم اکنون هر سهام آن ۲۶۲ دلار ارزش دارد تا ارزش مجموع سرمایه‌های شرکت نتفلکیس ۱۱۴ میلیارد دلار محاسبه شود.

پایان حکمرانی یک تریلیون دلاری اپل (+عکس)

شرکت‌های مذکور در تالار بورس آمریکا در گروهی موسوم به FAANG طبقه‌بندی می‌شوند. با این وجود دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری که در گروه مذکور قرار ندارند هم با مشکلات مشابه مواجه شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مایکروسافت: این شرکت بزرگ فناوری موفق شده بود حداکثر ارزش سهام خود را به ۱۱۶.۱۸ دلار برساند و با این وجود هم اکنون هر سهام مایکروسافت در تالار بورس آمریکا به قیمت ۱۰۳ دلار خرید و فروش می‌شود تا این کمپانی در مجموع ۷۹۱ دلار ارزش داشته باشد. نکته جالب اینجاست که سرمایه‌های مایکروسافت هم اکنون از گوگل و آمازون هم بیشتر است و در مقابل فاصله زیادی تا اپل ۸۳۹ میلیارد دلاری ندارد.

آی‌بی‌ام: این شرکت پس از ۵۲ هفته متوالی صعود توانست ارزش هر سهام خود را به ۱۷۱.۱۳ برساند و با این وجود هم اکنون هر سهام آن تنها ۱۱۸.۵۷ دلار ارزش دارد تا ارزش مجموع سرمایه‌های آی‌بی‌ام ۱۰۸ میلیارد دلار یعنی کمتر از شرکت نتفلیکس محاسبه شود.

پایان حکمرانی یک تریلیون دلاری اپل (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا