با نیروی تفکر همه بخش‌های تبلت را مدیریت کنید! (+عکس)

شرکت کنندگان در این بررسی موفق شدند ۲۲ عملیات مختلف که در نهایت به فشار دادن کلید موشواره متنهی می‌شد را با موفقیت به انجام برسانند که تمامی این اتفاقات در کمتر از یک دقیقه انجام شد.

موبنا – طی چند سال اخیر رابط رایانه و مغز انسان (BCI) در کنسرسیوم «برین‌گِیت» آمریکا توسعه یافت و این امکان را برای انسان به وجود آورد تا بتواند بازوی روباتیک که به عضو بدن پیوند زده شده است را از طریق افکار خود کنترل کند. هم اکنون گروهی از داوطلبان که به نوعی ناتوانی جسمی مبتلا بودند از این فناوری استفاده کردند تا بتوانند به کمک رایانه لوحی اقدامات متفاوتی را انجام دهند.

در قسمت مرکزی سیستم ارایه شده از سوی «برِین‌گِیت» یک تراشه سیلیکونی کار گذاشته شده است که اندازه آن با اندازه قرص آسپیرین برابری می‌کند و در قسمت کورتکس مغز انسان کار گذاشته می‌شود. این تراشه بیش از ۱۰۰ الکترود مخصوص را در خود جا داده است و می‌تواند فعالیت‌های الکتریکی هر یک از سلول‌های عصبی را تشخیص دهد. این سیگنال‌های الکتریکی سپس به یک رایانه مخصوص منتقل می‌شوند که این رایانه الگوریتم‌های آموزش یافته ویژه را در خود جا داده است تا بتواند الگوهای خاص هر یک از فعالیت‌های بدن را شناسایی کند و ارتباط آن با فکر شخص برای انجام وظایف خاص فیزیکی را تشخیص دهد. رایانه مذکور سپس فرمان‌های شناسایی شده را به دستگاه انتقال می‌دهد تا در نهایت فرد از این طریق بتواند از طریق سیستم افکار خود،‌ کنترل بازوی فناورانه را در دست بگیرد.

با نیروی تفکر همه بخش‌های تبلت را مدیریت کنید! (+عکس)

در آخرین مطالعه صورت گرفته که بخشی از یک کارآزمایی بالینی بود، رابط رایانه-مغز ساخته شده در مرکز«برین‌گیت» که از آن با نام BrainGate BCI یاد می‌کنند در سه مورد آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت تا طی آنها حرکت دست و پای فرد هیچ گونه نقشی نداشته باشد یا به صورت محدود به کار رود. سیگنال‌های عصبی رمزگشایی شده در این آزمایش به یک دستگاه رابط مبتنی بر فناوری ارتباطی بلوتوث یکپارچه که شکل ظاهری شبیه به یک موشواره بی‌سیم داشت منتقل شدند. این داوطلبان سپس دستورات خود را به یک دستگاه تبلت «نکسوز ۹» گوگل که برخی اصلاحات روی آن انجام شده بود انتقال دادند. در این میان کلیه نرم‌افزارهای دسترسی پیش‌فرض روی رایانه لوحی غیرفعال شده بود.

با نیروی تفکر همه بخش‌های تبلت را مدیریت کنید! (+عکس)

داوطلبان با استفاده از سیستم مذکور موفق شدند از طریق افکار خود اقدامات مختلف از جمله خرید آنلاین، جست‌وجو برای ویدیوی مورد نظر در سایت یوتیوب، گشت‌وگذار به دنبال اخبار، جست‌وجو به دنبال مجموعه موسیقی مورد نظر در سرویس‌های مختل، ارسال پست الکترونیکی و گفت‌وگوی اینترنتی را انجام دهند. تمامی این اقدامات فقط به کمک فکر کردن و سپس فشار دادن کلید موشواره صورت گرفت. یکی از بانوانی که در این بررسی حضور داشت همچنین توانست به کمک اپلیکیشن پیانو که در این تبلت نصب شده بود قسمتی از یک قطعه ساخته بتهوون را بنوازد.

با نیروی تفکر همه بخش‌های تبلت را مدیریت کنید! (+عکس)

تا بخشی که به عملکرد واقعی مربوط می‌شد، شرکت کنندگان در این بررسی موفق شدند ۲۲ عملیات مختلف که در نهایت به فشار دادن کلید موشواره متنهی می‌شد را با موفقیت به انجام برسانند که تمامی این اتفاقات در کمتر از یک دقیقه انجام شد. این بررسی نشان داد در اپلیکشین‌های مربوط به پست الکترونیکی و چت، بیش از ۳۰ کاراکتر اثرگذار در هر دقیقه از طریق این رابط هوشمند تحلیل شد. هر سه فردی که در این آزمایش شرکت کردند به این نتیجه رسیدند که استفاده از سیستم هوشمند مذکور می‌تواند به میزان زیاد زندگی را برای آنها آسان کند.

«خوزه آلبایتس سانابریا» یکی از محققان ارشد دانشگاه براون که در این بررسی حضور داشت توضیح داد: «این یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود تا اعتماد به نفس به افرادی که معلولیت جسمانی دارند برگرد و آنها بار دیگر بتوانند زندگی عادی را تجربه کنند. این اتفاق نه تنها می‌تواند تعامل بیشتر بین خانواده و دوستان را برقرار کند، بلکه قادر است به عنوان یک مرجع کامل برای انجام تمام کارهای روزانه مورد استفاده قرار گیرد و در فعالیت‌های شناختی به عنوان یک ابزار کاربردی به کار گرفته شود».

دکمه بازگشت به بالا