جد بزرگ پستانداران روی کره زمین شناسایی شد (+عکس)

این حیوان بین ۲۱۰ تا ۲۰۵ میلیون سال قبل زندگی می‌کرده است و بر این اساس می‌توان گفت ۱۰ میلیون سال پس از آنکه گروه پستانداران دیساینودونت‌ها به طور کامل منقرض می‌شوند، این حیوان عظیم الجثه روی کره زمین می‌زیسته است.

موبنا – اگرچه این روزها پستانداران حاکمیت کره زمین را در دست گرفته‌اند، ولی باید اعتراف کرد که میلیون‌ها سال قبل شرایط به این صورت نبوده است و ما دومین گروه پرجمعیت موجود روی زمین بودیم و آن زمان دایناسورها بیش از هر جنبنده دیگری یافت می‌شدند. در حالی که میلیون‌ها سال قبل خزندگان بزرگترین گروه حیوانات خشکی را تشکیل می‌دادند که روی زمین گام نهاده بودند، در مقابل پستانداران با جثه کوچک‌تر زیر دست و پای آنها زندگی می‌کردند. با این وجود دیرینه شناسان هم اکنون به نتایج متفاوتی رسیده‌اند و بر اساس تحقیقات گسترده خود موفق شدند اجداد پستانداران در دوره تریاس را شناسایی کنند. حیوانای که هم اکنون به عنوان قدیمی‌ترین پستاندار روی کره زمین شناسایی شده است جثه‌ای مشابه فیل‌های امروزی را داشته است و باعث می‌شده است دایناسورهای اولیه از او بترسند.

جد بزرگ پستانداران روی کره زمین شناسایی شد (+عکس)

این گونه جدید که به تازگی شناسایی شده است «لیسویسیا بوجانی» نام دارد و به گروه بزرگی از حیوانات با نام «دیساینودونتس» متعلق است. این گروه از حیوانات بین ۲۵۰ تا ۲۲۰ میلیون سال قبل در دوره تریاس زندگی می‌کردند و از آنها به عنوان حیوانات گیاه‌خوار یاد می‌شود. این گروه در اصل خزندگان شبیه به پستاندارن بودند که به مرور زمان پستانداران مدرن از این گروه شکل گرفته‌اند.

با این وجود لیسویسیا در این گروه از حیوانات یه گونه معمولی نبوده است. در حالی که اعضای این گروه بزرگ جثه‌های متفاوت داشتند و اندازه بدن آنها بین موش تا گاو تغییر می‌کرد، ولی لیسویسیا از همه آنها بزرگتر بود با جثه‌ای مشابه فیل، بزرگترین پستاندار زمان خود بود. این طور که فسیل‌های به دست آمده نشان می‌دهد طول بدن این حیوان ۴.۵ متر، ارتفاع بدن او ۲.۶ متر و وزن او بیش از ۹ تن بوده است و محققان می‌گویند حدود ۴۰ درصد نسبت به بزرگترین پستاندار باستانی بعدی که «دیساینودونت» نام دارد جثه بزرگتری داشته است. بد نیست بدانید این حیوان نسبت به بزرگترین دایناسور شناخته شده یعنی «تریاسیک» اندام چندان کوچک‌تری نداشته است.

جد بزرگ پستانداران روی کره زمین شناسایی شد (+عکس)

با این وجود باید توجه داشته باشیم که فقط اندازه بدن لیسویسیا نبوده است که آن را از دیگر حیوانات مجزا می‌کرده است. این حیوان بین ۲۱۰ تا ۲۰۵ میلیون سال قبل زندگی می‌کرده است و بر این اساس می‌توان گفت ۱۰ میلیون سال پس از آنکه گروه پستانداران دیساینودونت‌ها به طور کامل منقرض می‌شوند، این حیوان عظیم الجثه روی کره زمین می‌زیسته است.

دکتر «گرزگورز نیدزویسکی» یکی از مدیران این تحقیقات گفت: «دیساینودونت‌ها از جمله حیوانات موفق روی کره زمین محسوب می‌شوند که در اواسط و اواخر دوره تریاس زنگی می‌کردند. در این میان لیسویسیا جوان‌ترین عضو در خانواده آنها بوده است و از او به عنوان بزرگترین حیوان غیر دایناسوری در عهد تریاس یاد می‌شود. بررسی روی این حیوان نشان می‌دهد که دیساینودونت‌ها چگونه به مروز زمان به بزرگترین گروه جانداران کره زمین تبدیل شدند. لیسویسیا حیوان بسیار جالبی است، زیرا بسیاری از حلقه‌های مفقود در زمینه اجداد پستانداران روی کره زمین را برای ما نمایان می‌کند و نشان می‌دهد پستانداران چگونه به مرور زمان شکل گرفته‌اند».

نتایج حاصل از این مطالعه و تحقیقات در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «ساینس» به چاپ رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا