خداحافظی مایکروسافت با کلمات عبور

مایکروسافت همزمان با عرضه نسخه بروزرسان ویندوز ۱۰ برای ماه اکتبر موسوم به بروزرسانی ۱۸۰۹، تلاش برای منسوخ کردن استفاده از کلمات عبور را یک مرحله پیش برد.

موبنا – کاربران از این پس برای ورود به حساب های مختلف خود در مایکروسافت می توانند یا از مرورگر «اج» و یا از دستیار ویندوز هلو استفاده کنند.

دستیار ویندوز هلو ورود به حساب کاربری را با نگاه کردن، استفاده از حسگر اثر انگشت یا بررسی عنبیه چشم فرد ممکن می کند. البته برای این کار باید رایانه به ابزار قرائت اثر انگشت و دوربین مجهز باشد.

مایکروسافت برای حذف کلمه عبور از استاندارد شناسایی هویت متن باز فیدو ۲ نیز پشتیبانی می کند و لذا از این پس تمامی وسایل و دستگاه های تولیدی الکترونیک که با این استاندارد سازگاری دارند می توانند برای قفل گشایی از خدمات مایکروسافت به کار گرفته شوند.

یکی از این دستگاه ها YubiKey ۵ است که ظاهری شبیه به حافظه های فلاش یا کارت های حافظه کوچک دارد و با اتصال به پرت یو اس بی قفل سیستم را باز می کند. این دستگاه با مرورگرهای اج، فایرفاکس و کروم سازگاری دارد.

مزیت استفاده از این خدمات عدم نیاز به استفاده از کلمات عبور برای دسترسی به خدماتی مانند ایمیل های اوت لوک یا بازی های ذخیره شده بر روی کنسول ایکس باکس است.

مایکروسافت می گوید این سیستم از ایمنی بالایی در برابر حملات بدافزاری یا فیشینگ هم برخوردار است. زیرا این سیستم تنها در صورت حضور فیزیکی کاربر در برابر سیستم عمل می کند و پس از اسکن شدن چهره یا وارد کردن پین کد اجازه ورود را صادر می کند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا