تاثیر تکنولوژی‌های پزشکی بر روی بازاریابی

بازاریابی عصبی، شاخه جدیدی در بازاریابی است که زمینه های حسی و حرکتی خریداران را بررسی می کند و این نوع بازاریابی دیدی نوین در عرصه بازاریابی به وجود آورده است.

موبنا – با پدیدار شدن تکنولوژی‌های پزشکی نوین همانند عکس‌برداری از مغز (FMRI)، ما توانایی بررسی پاسخ‌های مغز در مواجهه شدن با یک محصول را پیدا کرده‌ایم. محققان از این تکنولوژی جهت اندازه‌گیری تغییرات فعالیت‌های مغز در بعضی بخش‌ها و دریافتن اینکه چه چیزی باعث ایجاد فرآیند تصمیم‌گیری برای یک مصرف‌کننده می‌شود (زمانی که قصد خرید محصولی را دارد) استفاده می‌شود.

امروزه در تحلیل‌های بازاریابی از این نوع بازاریابی استفاده می‌شود تا ترجیحات مصرف‌کننده بهتر و درست‌تر تشخیص داده شود. زیرا مشتریان اغلب مواقع به سوالاتی که از آن‌‌ها می‌شود، درست پاسخ نمی‌دهند؛ از همین رو، بازاریابی عصبی به کمک بازاریابان آمده و ابزار جدیدی برای آن‌ها شده تا با تمایلات درونی مشتریان خود، راحت‌تر آشنا شوند.

بازاریابی عصبی این امکان را به بازاریابان کسب‌و‌کارهای مختلف می‌دهد تا دریابند که مخاطبشان در مقابل رنگ، طراحی، مدل بسته بندی و یا هنگامی که از محصول استفاده می‌کنند، چه عکس‌العملی از خود بروز می‌دهند.

نکته حائز اهمیتی که نباید آن را نادیده گرفت آن است که: «روش‌های معمول جهت تحلیل رفتار مصرف‌کننده‌، الزاما به شناسایی درست رفتارهای مصرف‌کننده منجر نمی‌شود.»

عوامل بسیار زیادی از جمله عوامل ناخودآگاه، مشوق‌ها، محدودیت‌های زمانی و احساس فشار در حین یک نظرسنجی می‌تواند عامل انحراف از ثبت واقعیت‌های مربوط به دلایل خرید یک محصول از برند خاص باشد. از این‌رو، بررسی تداعی‌های ذهنی، تصویرسازی‌های عصبی و تکنیک‌های پیشرفته تحلیل فرآیند ناخودآگاه، می‌تواند راهگشای فهمیدن ذهن مصرف‌کننده و دلایل شکست یا موفقیت یک بازاریابی باشد.

تاثیر تکنولوژی‌های پزشکی بر روی بازاریابی

کاربردهای بازاریابی عصبی در حوزه‌های مختلف

بازاریابی عصبی، پتانسیل‌های فراوانی جهت استفاده در حوزه‌های متفاوت دارد که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

۱. طراحی محصول و بسته‌بندی آن

به کمک این روش، این امکان برای بازاریابان فراهم شده‌است که از تاثیرات ناشی از رنگ، جنس، … و شکل محصول تولیدی بر روی مشتریان مطلع شوند و محصول مناسب‌تری را جهت عرضه کردن، ارائه کنند.

۲. قیمت گذاری

داشتن یک دانش نسبی نسبت به نحوه‌ قیمت گذاری بسیار مهم است که بازاریابی عصبی این امکان را برای ما به ارمغان می‌آورد تا معقولانه‌ترین قیمت را برای مشتریان تایین کنیم.

۳. ارائه خدمات حرفه‌ای

این صنعت بسیار متاثر از تعاملات انسانی بوده و چگونگی تجربه مشتری در حوزه‌هایی نظیر B2B یا B2C و سطح کیفی خدمات‌رسانی در آن‌ها، بسیار حائز اهمیت بوده و نشان می‌دهد که چرا همیشه بهترین قیمت پیشنهادی برنده مناقصه نمی‌شود. در این حوزه به کمک بازاریابی عصبی، می‌توانید تصویر مناسبی از خدمات خود را در ذهن مشتریان ایجاد کنید و توجه آن‌ها را به سمت برند خود جلب کنید.

۴. تبلیغات

بازاریابی عصبی از طریق ارزش افزایی به وسیله فهم بهتر تاثیر تبلیغات بر روی افراد، بر تبلیغات و موفقیت آن‌ها اثرگذار باشد.

 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا