فواید نوشیدن آب از ظروف مسی

به گفته کارشناسان، سطوح پایین مس یکی از ویژگی های مشترک بین افراد مبتلا به بیماری های تیروئید است. در شرایطی که این مورد بیشتر بین افراد مبتلا به پرکاری تیروئید شایع است، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است با کمبود مس مواجه باشند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – شاید این توصیه را از پدربزرگ و مادربزرگ خود شنیده باشید که نوشیدن آب از ظروف مسی برای سلامت انسان مفید است. برخی افراد از ظروف مسی برای نگهداری و نوشیدن آب استفاده می کنند. اما آیا این باور به واقع از پشتوانه علمی برخوردار است یا تنها یک باور اشتباه دیگر در حوزه سلامت است؟

زمانی که آب در یک ظرف مسی ذخیره می شود، مس به آرامی وارد آب شده و خواص مثبتی به آن می بخشد. نکته مثبت درباره این آب آن است که هرگز حالت ماندگی به خود نمی گیرد، از این رو، آن را می توان برای بلند مدت ذخیره کرد.

در ادامه با برخی فواید سلامت نوشیدن آب از ظروف مسی بیشتر آشنا می شویم.

نابودی باکتری ها

مس به عنوان یک الیگودینامیک که به اثر ضدعفونی کنندگی فلزات اشاره دارد و می تواند به طور موثر باکتری ها را از بین ببرد، شناخته می شود. مس به طور خاص در برابر ئی.کولای و استافیلوکوک اورئوس موثر عمل می کند که باکتری هایی شایع در محیط زندگی ما هستند و می توانند موجب بیماری های شدید شوند. مس به واسطه توانایی خود در پیشگیری از بیماری های رایج مرتبط با آب، مانند اسهال، اسهال خونی، و زردی، در کشورهای فاقد سیستم بهداشتی مناسب به عنوان راه حلی ارزان برای پاکسازی آب استفاده می شود.

تحریک مغز

مغز انسان با انتقال تکانه ها (یا دستورات) از نورونی به نورون دیگر در بخشی به نام سیناپس کار می کند. این نورون ها دارای پوششی به نام غلاف میلین هستند که به عنوان یک عامل هدایت کننده عمل کرده و به جریان تکانه های کمک می کند. مس به سنتز فسفولیپیدهایی که برای تشکیل این غلاف های میلین نیاز هستند، کمک می کند. از این رو، مغز شما بسیار سریع‌تر و کارآمدتر عمل می کند. همچنین، مس از خواص تحریک کنندگی مغز و ضد تشنج برخوردار است که به سود مغز شما عمل می کند.

تنظیم عملکرد تیروئید

به گفته کارشناسان، سطوح پایین مس یکی از ویژگی های مشترک بین افراد مبتلا به بیماری های تیروئید است. در شرایطی که این مورد بیشتر بین افراد مبتلا به پرکاری تیروئید شایع است، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است با کمبود مس مواجه باشند. مس یکی از مواد معدنی مهم برای عملکرد درست غده تیروئید است. کمبود مس می تواند عملکرد این غده را از حالت تعادل خارج کند.

تسکین التهاب و درد آرتریت

مس از خواص ضد التهابی قوی برخوردار است، از این رو، می تواند گزینه خوبی برای تسکین درد ناشی از مفاصل ملتهب باشد که در آرتریت شاهد چنین شرایطی هستیم. همچنین، مس از خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی و استخوان ها سود می برد، از این رو، درمانی ایده آل برای آرتریت است. در همین راستا، نوشیدن آب حاوی مس می تواند روش خوبی برای تسکین درد ناشی از این بیماری ها باشد.

بهبود سلامت پوست و تولید ملانین

آیا با جوش های مختلف روی پوست خود مواجه هستید؟ نوشیدن آب ذخیره شده در ظروف مسی می تواند برای شما مفید باشد. مس ماده اصلی در تولید ملانین (یک نوع رنگدانه) در بدن است. همچنین، مس به تولید سلول های جدید پوست کمک می کند که جایگزین سلول های قدیمی و مرده پوست می شوند. ملانین محافظت در برابر آسیب ناشی از نور خورشید، تسریع بهبود زخم ها، و تولید سلول های جدید به بدن کمک می کند که شادابی و رفع مشکلات پوست را به همراه دارد. بنابر پزشکی سنتی هندی، نوشیدن منظم آب ذخیره شده در ظروف مسی، به ویژه صبح زود، می تواند تفاوت بین پوستی سالم و یا پر از جوش را رقم بزند.

کند ساختن آهنگ پیری

اگر نگران شکل گیری چین و چروک و خطوط روی پوست خود هستید، مس می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای مقابله با این شرایط عمل کند. سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و تولید سلول های جدید، مس با رادیکال های آزاد که یکی از دلایل اصلی بروز چین و چروک و خطوط روی پوست هستند، مقابله کرده و به تولید سلول های جدید برای جایگزینی با سلول های قدیمی کمک می کند.

کمک به گوارش بهتر

سوء هاضمه یکی از رایج‌ترین مشکلات دنیای امروز است. اسیدیته بالا، گاز یا ناتوانی در گوارش برخی مواد غذایی مواردی شایع هستند و مس می تواند گزینه ای برای مقابله با این شرایط باشد. مس از خواصی برخوردار است که پریستالسیس (انقباض و انبساط ریتیمک معده که به گوارش غذا و حرکت آن در دستگاه گوارش کمک می کند) را تحریک می کند، باکتری های مضر را از بین می برد و التهاب را در معده کاهش می دهد، از این رو، به درمانی خوب برای اولسرها، سوء هاضمه و عفونت ها تبدیل می شود. همچنین، مس می تواند به پاکسازی و سمزدایی معده، تنظیم عملکرد کبد و کلیه ها، دفع درست مواد زائد و حصول اطمینان از جذب مواد مغذی از غذاهای مصرفی کمک کند.

بنابر پزشکی سنتی هندی، اگر قصد کمک به سمزدایی معده را دارید، یک لیوان آب که در ظرفی مسی ذخیره شده است را صبح زود و با معده خالی مصرف کنید.

مقابله با کم خونی

مس برای بسیاری از فرآیندهای درون بدن ضروری است. از تشکیل سلول های جدید تا کمک به جذب آهن، مس یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد درست بدن محسوب می شود. مس یک ماده ضروری در کل فرآیند جذب و استفاده از آهن در بدن است که به تنظیم سطوح آهن و جریان آن در رگ های خونی انسان کمک می کند.

کمک به سلامت قلبی عروقی

بیماری قلبی یکی از بیماری های رایج در جهان است و مس می تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند. مس به تنظیم فشار خون، ضربان قلب و کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند. همچنین، این ماده معدنی به پیشگیری از تجمع پلاک و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند که جریان خون بهتر و کاهش فشار خون را در پی دارد.

مبارزه با سرطان

سرطان یکی دیگر از بیماری های شایع در جهان است. مس از خواص آنتی اکسیدانی قوی سود می برد که می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد و خنثی سازی اثر مضر آنها کمک کند. فعالیت رادیکال های آزاد یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان محسوب می شود.

فواید نوشیدن آب از ظروف مسی

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا