کوچک‌ترین دایناسور تاریخ به اندازه گنجشک! (+عکس)

ردپای تازه کشف شده قدمت آن ۱۱۰ میلیون سال برآورد می‌شود توسط یک دایناسور ایجاد شده است که پیش‌تر آن را به عنوان یک پرنده شکاری می‌شناختیم.

موبنا – زمانی که نام دایناسور به میان می‌آید تصویر یک حیوان عظیم الجثه در ذهن کاربران شکل می‌گیرد و همه مردم آن را در گروه «بزرگترین جانداران تاریخ» جا می‌دهند که با بزرگترین پاها روی کره زمین راه می‌رفته است. این اتفاق کاملا درست است، ولی دایناسورها انواع کوچک‌تری هم داشته‌اند. هم اکنون گروهی از باستان‌شناسان پس از بررسی‌های فراوان موفق به کشف کوچک‌ترین دایناسور تاریخ شدند که این جانور در خانواده پرندگان شکاری قرار می‌گیرد که پیش‌تر شناسایی شده بودند و اندازه بدن آن معادل گنجشک است.

این دایناسور در منطقه «جینجو» در کره جنوبی کشف شد و هر یک از ردپاهای به جا مانده از او حدود یک سانتی‌متر طول داشت. اگرچه ساختار بدنی این حیوان مشابه پرندگان امروزی است، ولی باید گفت که پاهای او فقط دو انگشت داشته است و بنابراین دانشمندان می‌گویند که اجدا این حیوان را پرندگان شکاری متعلق به خانواده دایناسورها تشکیل می‌دادند. همان طور که نمونه واقعی‌تر پرندگان شکاری دوره دایناسورها در «پارک ژوراسیک» هم ارایه شده است،‌ این حیوانات به مرور زمان سومین انگشت خود را از دست داده‌اند تا بتوانند روی زمین‌های منحنی آسان‌تر تعادل خود را حفظ کنند.

کوچک‌ترین دایناسور تاریخ به اندازه گنجشک! (+عکس)

«آناتونی رومیلیو» نویسنده گزارش نهایی مربوط به این کشف جدید توضیح داد: «ردپای تازه کشف شده قدمت آن ۱۱۰ میلیون سال برآورد می‌شود توسط یک دایناسور ایجاد شده است که پیش‌تر آن را به عنوان یک پرنده شکاری می‌شناختیم. جثه بسیار کوچک این خانواده از دایناسورها بسیار غیرمعمول است و این نخستین باری است که یک دایناسور را با این اندازه شناسایی می‌کنیم. ردپای کشف شده توسط یک دایناسور بسیار کوچک ایجا شده است که اندازه بدن او معادل گنجشک‌های امروزی است. از این حیوان می‌توانیم به عنوان کوچک‌ترین دایناسور تاریخ یاد کنیم».

کوچک‌ترین دایناسور تاریخ به اندازه گنجشک! (+عکس)

گروه تحقیقاتی برای آنکه بتواند اندازه بدن این حیوان را به درستی تشخیص دهد، ارتفاع بدن او را بر اساس طول ردپای آن محاسبه کرد. سرانجام مشخص شد این دایناسور جثه‌ مشابه گنجشک دارد و تاکنون هیچ دایناسور شناخته شده‌ای با این جثه مورد بررسی قرار نگرفته است و بر این اساس می‌توان از این حیوان به عنوان یک گونه جدید یاد کرد. این دایناسور «درومائوساریفورمیپ» نامگذاری شده است و در این زمینه یک سوال اساسی مطرح می‌شود: آیا این یک دایناسور بالغ بوده است یا او را می‌توان جوجه یکی از دایناسورهای آن زمان معرفی کرد؟

کوچک‌ترین دایناسور تاریخ به اندازه گنجشک! (+عکس)

پروفسور رومیلیو در این خصوص گفت: «گونه های بسیار کوچک دایناسورها از جمله “میکروپرندگان شکاری چینی” جثه مشابه کلاغ داشتند. ولی ردپای آنها بسیار بزرگتر از ردپایی است که به تازگی در کره جنوبی کشف شد. اگر این ردپا توسط جوجه یکی از دایناسورها ایجاد شده است، ما هنوز به درستی نمی‌دانیم که این جوجه به کدام یک از خانواده پرندگان شکاری زمان دایناسورها تعلق دارد. با توجه به اینکه دایناسورهای پرنده از جمله ولوسیراپتور و اوتاراپتور پاهای بسیار بزرگی داشته‌اند، این حیوان نمی‌تواند جوجه یکی از پرندگان مذکور باشد».

ردپای دایناسورها می‌تواند نشان دهد که حیوانات باستانی چگونه زندگی می‌کردند و دانشمندان می‌گویند از روی ردپاها بهتر از فسیل‌ها می‌توان نحوه حیات آنها را ارزیابی کرد. نتایج حاصل از این مطالعه جدید در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «گزارش‌های علمی» به چاپ رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا