یک ویروس برای مبارزه با سلول های سرطانی تربیت شد!

محققان موفق به دستکاری یک ویروس و تربیت آن به گونه ای شده اند که بتوان از آن برای هدف قراردادن سلول های سرطانی و دیگر سلول های مخرب بدن استفاده کرد.

موبنا – یکی از عواملی که موجب می شود سلول های کارسینوما – سلول های بدخیم سرطانی شده و نفوذ کننده به بافت های اطراف – به شدت مرگبار و آسیب زننده گردند، کمکی است که آنها از سلول های اطراف خود دریافت می کنند.
این سلول های مرتبط که به فیبروبلاست ها شهرت دارند، به جهش سلول های سرطانی و پناه دادن به آنها برای مقاومت در برابر سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. دانشمندان می گویند بالاخره موفق به ابداع روشی تازه برای از بین بردن سلول های یادشده شده اند.
در قالب این روش با دستکاری یک ویروس و اعمال تغییرات مهندسی در آن، می توان کاری کرد که ویروس مذکور هم سلول های کارسینوما و هم فیبروبلاست ها را هدف قرار دهد و آنها را از بخشی از بدن که در حال مبتلا شدن به سرطان است، خارج کند.
ویروسی که بدین منظور مورد استفاده قرار گرفته enadenotucirev نام دارد و تنها به سلول های سرطانی حمله می کند و تغییری در دیگر سلول های سالم ایجاد نمی کند. نتایج اولیه استفاده از این ویروس امیدوارکننده بوده و نشان می دهد سیستم ایمنی طبیعی بدن هم در برابر فعالیت آن مقاومتی نمی کند.
محققان دانشگاه آکسفورد در تلاش هستند تا با دستکاری این ویروس به شیوه های مختلف از آن برای مقابله با انواع گوناگون سرطان استفاده کنند. این ویروس بعد از دستکاری یک نوع پروتئین به نام bispecific T-cell تولید می کند که قادر به مختل کردن قدرمت مقاومت سلول های سرطانی در نقاط مختلف بدن است. پروتئین مذکور تا بدان حد قدرتمند است که می تواند سیستم ایمنی بدن را هم در درون تومورهای سرطانی فعال کند و لذا به نظر می رسد برای اولین بار روشی فراگیر برای مقابله با انواع سرطان در حال ابداع است.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا