خشونت در محل کار عامل بالقوه بیماری‌های قلبی است

پژوهشگران دانمارکی در بررسی جدیدی دریافتند که خشونت در محل کار، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

موبنا – معمولا کارمندانی که در محیط کار خشن یا آزاردهنده‌ای کار می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سکته یا حمله قلبی هستند.

اگرچه این پژوهش، بر مبنای مشاهدات صورت گرفته و نمی‌تواند نشان دهد که محیط کار خشن و ناملایم، به مشکلات قلبی عروقی منجر می‌شود اما پژوهشگران باور دارند نتایج به دست آمده، پیام‌های مهمی برای کارمندان خواهند داشت.

“تیانوی ژو”(Tianwei Xu)، دانشجوی دکتری “دانشگاه کپنهاگ”(UCPH) دانمارک و سرپرست این پژوهش گفت: اگر ارتباطی میان خشونت در محیط کار و بیماری قلبی عروقی وجود داشته باشد، پس با از بین بردن خشونت در محل کار، می‌توان از پنج درصد بیماری‌های قلبی-عروقی و سه درصد بیماری‌های دیگر دوری کرد.

پژوهشگران، داده‌های مربوط به ۷۹۲۰۱ کارمند زن و مرد بین ۱۸ تا ۶۵ سال را که سابقه بیماری قلبی عروقی نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. داوطلبان، در سه آزمایش که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۱ صورت گرفت شرکت کردند.

در این بررسی، از داوطلبان درباره خشونت در محیط کار و تجربه آنها در مورد این موضوع سوال شد. ژو و همکارانش، دیگر عوامل موثر بر بیماری قلبی-عروقی، مانند شاخص توده بدنی، مصرف الکل، سیگار کشیدن، اختلالات روحی و عوامل دیگر را نیز بررسی کردند.

این بررسی نشان داد که در سال گذشته، ۹ درصد شرکت‌کنندگان، در محل کار تحت فشار بودند و ۱۳ درصد آنها، خشونت و یا رفتارهای خشونت‌آمیز را در محل کار تجربه کرده‌اند.

خشونت در محل کار عامل بالقوه بیماری‌های قلبی است

پژوهشگران پس از بررسی سن، جنسیت، کشور محل تولد، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات شرکت‌کنندگان دریافتند افرادی که خشونت را در محل کار تجربه می‌کنند، ۵۹ درصد بیش از کسانی که این تجربه را ندارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. هرچه میزان روبرو شدن با خشونت بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر است.

ژو افزود: ناملایمت و خشونت در محل کار، عوامل استرس‌زای اجتماعی هستند که با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارند. البته نمی‌توان با این بررسی، به طور قطع نتیجه گرفت که رابطه‌ای سببی میان خشونت در محل کار و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد اما ما سعی داریم شواهدی را برای تایید وجود این ارتباط ارائه ‌دهیم.

این پژوهش، در مجله “European Heart Journal” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا