تخصیص بودجه ۳ میلیارد یورویی آلمان برای پیشرفت تحقیقات هوش مصنوعی

هیئت دولت آلمان در جدیدترین مصوبه خود، بودجه ۳ میلیارد دلاری را برای توسعه تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی تصویب کرد.

موبنا – کشور آلمان و به ویژه پایتخت آن برلین، یک بودجه بزرگ برای توسعه هوش مصنوعی، به عنوان بخشی از تلاش خود برای توانایی رقابت اتحادیه اروپا با ایالات متحده آمریکا و چین دریافت می‌کند.

کابینه “آنگلا مرکل” نخست وزیر آلمان، اختصاص این ۳ میلیارد یورو را تایید و اظهار کرد که انتظار می‌رود با بخش خصوصی همراه شود تا رقم این سرمایه‌گذاری را به ۶ میلیارد دلار برساند.

وزیران کابینه مرکل در یک سمینار دو روزه در مورد چالش‌های دیجیتال حضور داشتند. خانم مرکل پس از این نشست، به خبرنگاران گفت: امروز نمی‌توان ادعا کرد که آلمان در میان رهبران جهان در زمینه هوش مصنوعی قرار دارد.

وی افزود: آلمان می‌خواهد به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی باشد. هدف ما این است که یک برند تجاری را در هوش مصنوعی با عنوان “ساخت آلمان” ایجاد کنیم تا اطمینان حاصل شود که آلمان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی در جهان جای گرفته است. این بودجه با یک مقاله استراتژی همراه خواهد بود که تعیین می‌کند این پول چطور صرف خواهد شد.

این بودجه، منجر به ایجاد شغل‌های مربوط هوش مصنوعی بیشتر در دانشگاه‌ها و همچنین تاسیس مراکز تحقیقاتی جدید می‌شود که باعث تقویت کار موسسات موجود مانند مرکز تحقیقات هوش مصنوعی آلمان (DFKI) خواهد شد که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده است.

آلمان می‌گوید هدف این پروژه، ایجاد یک شبکه متشکل از ۱۲ مرکز برای تحقیق، توسعه و استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی است.

شش ماه پیش، کمیسیون اروپا اعلام کرد که قصد افزایش سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی در حوزه هوش مصنوعی را دارد.

“آندروس آسیپ” معاون این کمیسیون در بخش بازار دیجیتال گفت: درست مانند موتور بخار و برق که در گذشته تحول ایجاد کردند، هوش مصنوعی نیز جهان امروز ما را متحول می‌کند و این موجب ایجاد چالش‌های جدید برای اروپا می‌شود.

وی افزود: ما تا پایان سال ۲۰۲۰ نیاز به سرمایه‌گذاری حداقل ۲۰ میلیارد یورویی در این حوزه داریم.

ناظران صنعتی به مدت طولانی هشدار داده‌اند که آلمان در حال عقب افتادن از رقبای خود است، مگر اینکه سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی انجام شود. آلمان باید اطمینان حاصل کند که به ویژه در صنعت خودرو با تکنولوژی روز پیش می‌رود.

فرانسه با وجود اینکه منابع مالی کمتری دارد در زمینه تحقیقات علمی هوش مصنوعی از آلمان پیشی گرفته است.

“امانوئل ماکرون” رئیس جمهور فرانسه، پیشتر اعلام کرده است که می‌خواهد کشورش را به “کشور استارتاپ‌ها” تبدیل کند و در این راه، سرمایه‌ای ۱.۵ میلیارد یورویی را در بودجه عمومی قبل از سال ۲۰۲۲ اختصاص داده است.

فناوری هوش مصنوعی از خودروهای خودران گرفته تا ابزار تشخیص پزشکی در مراحل اولیه بیماری‌ها، طیف وسیعی را پوشش می‌دهد. اروپا اگر می‌خواهد از کشورهای رقیب عقب نماند، باید سریع کار کند. چرا که مثلا کشور آمریکا چندین سال است که دانشمندان برتر اروپایی را با پرداخت مبالغ بیشتر، به سمت خود کشیده است. چین نیز در حال رقابت شدید با آمریکا برای رهبری در زمینه هوش مصنوعی است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا