روش ناسا برای تسریع رشد گیاهان به کار می رود

گروهی از محققان سعی دارند با روش ناسا و با استفاده از چراغ های ال ای دی رشد گیاهان را تسریع کنند و علاوه برآن کیفیت محصولات را ارتقا دهند.

موبنا – دانشمندان ادعا می کنند به وسیلقه روش «پرورش سریع» (Speed breeding)می توان گیاهانی تولید کرد که در مقابل بیماری، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی دوام بیاورند.
نخستین بار ناسا این روش را ابداع کرد و گیاهان را به مدت ۲۲ در روز در مقابل نور چراغ های«ال ای دی» قرار داد تا رشد گیاهان سریع تر شود. این روش چرخه رشد گیاهان را تسریع کرد و علاوه بر آن منجر شد محصول کشاورزی نیز افزایش یابد.
با کمک این روش ۶ نسل از گندم را می توان در یک سال پرورش داد. حال آنکه با کمک روش های معمول سالانه فقط دو بار می توان گندم کشت کرد.
محققان ادعا می کنند این روش در کنار کلون سازی سبب می شود بدون نیاز از مهندسی ژنتیک کیفیت محصولات کشاورزی را ارتقا داد.
دکتر برند ولف یکی از محققان کشاورزی در مرکز جان اینز واقع در نوریج پیش بینی می کند تحقیقات و پرورش محصولات کشاورزی اروپایی بیش از گذشته به روش رشد سریع وابسته است.
او در این باره می گوید: «پرورش سریع»به محققان کمک می کند به سرعت تفاوت های ژنتیکی که در نمونه های وحشی گیاه وجود دارد ، کشف کنند.درمرحله بعد این شاخص های ژنتیکی به گونه های برتری افزوده می شود که کشاورزان بتوانند آن را پرورش دهند.
قوانین زیاد و سنگین اتحادیه اروپا درباره مهندسی ژنتیک محصولات بدان معناست که انسان برای پرورش محصولات کشاورزی قدرتمندتر و انعطاف پذیر به روش «پرورش سریع» اتکا خواهد کرد. در همین راستا گروهی از محققان انگلیسی روش ناسا را بهبود دادند.
این درحالی است که کشاورزان باید تا ۲۰۵۰ میلادی تولیدات خود را ۸۰ درصد افزایش دهند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا