بهره برداری از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو

برای دستیابی به اهداف توسعه ای وزارت نیرو و به جهت جبران کسری برقی کشور، طرح های نیروگاهی یکیبعد از دیگری به بهره برداری می رسد و بر این اساس نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو با ظرفیت ۱۶۰۰ مگاوات نیز طی روز دوشنبه با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد.

موبنا – به گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه اقتصادی” امروز” به شهرستان ماکو، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق آذربایجان غربی گفت:دوشنبه باحضور رییس جمهور و وزیر نیرو فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو وارد مدار می شود
صمد پاشاپور مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق آذربایجان غربی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم نامه های همکاری مناطق آزاد ماکو ۱۶۰۰ مگاوات در طی ۱۰ سال آینده باید وارد مدار شود.
پاشاپور ادامه داد: فاز اول این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیون یورو و فاز دوم آن ۳۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.که واحد گازی فاز دوم نیز آماده احداث است در این خصوص امیدواریم مجوزهای آن از وزارت نیرو اخذ شود.
پاشاپور با اشاره به اینکه هر دو بخش فاز اول با شبکه سراسری سنکرون شده است اظهارداشت:هم اینک شرایط نیروگاه به شکلی است که می تواند در فاز اول تولید برق را آغاز کند.
به گفته این مقام مسئول: توربین های مورد استفاده در فاز اول این نیروگاه به دلیل آنکه ظرفیت بالایی ندارند، کلاس E هستند. اما برای توسعه فازهای بعدی، از توربین های گازی با کلاس F استفاده می کنیم. لازم به ذکر است که راندمان توربین های گازی کلاس E میزان ۳۴.۵ درصد است.
مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو میزان مشارکت بخش خارجی در تامین اعتبارات این نیروگاه را ۷۰ درصد به صورت مستقیم دانست و تصریح کرد: ۳۰ درصد اعتبارات استفاده شده در این نیروگاه از طریق بخش داخلی تامین شده است. برای فاز اول ۴۰ میلیون یورو، فاز دوم ۳۰ میلیون یورو هزینه شده است که برای بخش گازی قراردادی به ارزش ۴۰ میلیون یورو منعقد شده که امورات مربوط به احداث و استفاده از آن در حال انجام است.
وی در ادامه با اشاره به اجرای ۸۰ مگاوات در فاز اول نیروگاه ماکو، گفت: با پیشنهاد شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در اواخر سال ۹۵ با تاخیر ۷ ماهه به دلیل بارندگی در منطقه عملیات اجرای آن آغاز شد.
وی ادامه داد: نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو با کلاس E و راندمان ۴۹/۹ درصد می باشد، اما فاز های بعدی این پروژه کلاس F و راندمان ۵۰ درصد خواهد بود.
پاشاپور در ادامه گفت: واحد گازی این نیروگاه با سنکرون به شبکه متصل می شود و در حال حاضر آماده تولید برق می باشد که این اتفاق با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو هفته آینده محقق خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش”امروز”که نقش سازمان منطقه آزاد ماکو در این پروژه بر چه اساسی شکل گرفته گفت: بسیاری از سرمایه گذاری ها در مناطق آزاد تجاری واقتصادی بر مبنای مهیا بودن بسترهای توسعه ای شکل می گیرد و بر این اساس وقتی قرار به احداث وتاسیس واحدهای صنعتی باشد، وجود توان برقی منطقه بیش از پیش احساس می شود و بر همین قاعده نیازهای برقی شبکه سراسری و به همان نسبت نیاز برقی منطقه با اجرای طرح های نیروگاهی بهتر پاسخ داده خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که بازگشت سرمایه طرح نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو به چه نحوی مورد محاسبه قرار گرفته است گفت:با توجه به قوانین اقتصادی حاکم بر مناطق آزاد اقتصادی، زمان بازگشت سرمایه را ۵ ساله درنظر گرفته ایم و این در حالی است که خوراک گازی مورد نیاز این نیروگاه را هم به میزان ۲۱ هزار متر مکعب در روز از طریق خط لوله صادرات گاز به ترکیه تامین می کنیم.
پاشاپور در پایان به جانمایی یک پتروشیمی در اطراف این نیروگاه اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه این منطقه آزاد اقتصادی رو به رشد و توسعه است، صنایع زیادی از جمله صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی در این منطقه حضور خواهند داشت. بنابراین میل و تقاضا برای برق (مصرف صنعتی) افزایش می یابد.
براساس این گزارش بازگشت سرمایه این پروژه ۵ ساله برآورد شده است .

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا