کناره‌گیری رئیس اتاق اصناف تهران

تحلیلگران می گویند با کناره گیری قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران از نامزدی در انتخابات هیات رئیسه دوره هفتم اتاق اصناف ایران، انتخاب علی فاضلی به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه ، قطعی شده و پیروزی وی برای ریاست در دوره هفتم چندان دور از انتظار نیست.

موبنا – به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصادی «امروز»، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران که هم اکنون ریاست دوره ششم را عهده دار است، سابقه ای حدود ۵۰ ساله در حوزه کسب و کار اصناف دارد و در مدت چهار سال مسئولیت در اتاق اصناف ایران و تهران، خدمات شایان توجهی برای کسبه و بازاریان انجام داده است.
در اینجا بنا نیست که به خدمات ارزنده علی فاضلی اشاره شود اما از جمله اقدامات موثر و مفید وی در حوزه اصناف در چهار سال گذشته می توان به راهیابی اتاق به مراکز تصمیم گیری کشور، توافق مالیاتی صنوف، تدوین برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت اتاق، توجه جدی به موضوع آموزش، امضای تفاهم نامه با مراکز اقتصادی، علمی و فرهنگی، تغییر برخی مصوبات به نفع اصناف از جمله لغو مصوب اخذ کارمزد تراکنش های بانکی از صنوف و تاسیس مرکز داوری اصناف که همگی این موارد در جهت ارتقاء جایگاه اصناف بوده است.
انتخاب شش نفر اعضای هیات رئیسه
برگزاری انتخابات هیات رئیسه دوره هفتم اتاق اصناف ایران قرار است روز ششم آذر ماه آینده در تهران برگزار شود. در این انتخابات شش نفر به عنوان اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران انتخاب می شوند.
اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران شامل هفت نفر است که شش نفر آنها از طریق برگزاری انتخابات مشخص می شوند و نفر هفتم از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده وزیر در هیات رئیسه تعیین می شود.
با ابلاغ برگزاری انتخابات هیات رئیسه هفتمین دوره اتاق اصناف ایران از سوی سیدجواد احمدی رئیس هیات اجرایی برگزاری انتخابات، تلاش ها برای رایزنی در خصوص گزینش شش نفر از بین داوطلبان تایید صلاحیت شده شروع شده است.سیدجواد احمدی با انتشار اطلاعیه ای از همه داوطلبان خواسته است تا ساعت هشت صبح روز سه شنبه ششم آذر ماه ۹۷ در محل هتل فردوسی تهران برای برگزاری انتخابات حضور داشته باشند. برای انتخابات دوره هفتم اتاق اصناف ایران ۲۲ نفر داوطلب عضویت در هیات رئیسه تایید صلاحیت شده اند که در بین آنها اسامی پنج نفر از اعضای هیات رئیسه فعلی نیز مشاهده می شود.
علی فاضلی، جلال الدین محمدشکریه، سعید ممبینی، سیدمحمود هاشمی و مجتبی صفایی از اعضای فعلی هیات رئیسه اتاق اصناف ایران داوطلبانی هستند که برای دوره هفتم نیز اعلام آمادگی کرده اند.
در این دوره از انتخابات که همواره یکی از داوطلبان اصلی را رئیس اتاق اصناف تهران تشکیل می داد اما این بار قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران انصراف خود را برای حضور در هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اعلام کرده است.
بقیه داوطلبان عضویت درهیات رئیسه اتاق اصناف ایران را روسا و اعضای هیات رئیسه اتاق های اصناف شهرستان های مختلف از جمله تهران، مشهد، اصفهان، اراک، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، مازندران، گلستان، کرمان و هرمزگان تشکیل می دهند. محمود بنانژاد مشهدی از مشهد، پیام بهرامی از روانسر(استان کرمانشاه)، بهمن پژوهی از مشکین شهر، یوسف جعفری از کرمان، رسول جهانگیری از اصفهان، علیرضا حسنی صدرآبادی از یزد، ابراهیم درستی از تهران، عباس رمدانی از ساری، جمشید زند از اراک، مجید شجاع از خرم بید(استان فارس)، جلال الدین محمد شکریه از رشت، مجتبی صفایی از کرمانشاه، حسین طاهرمحمدی از شمیرانات، فرهاد عزت پور از سنندج، علی فاضلی از تهران، سیدمحمد کیا از فیروزکوه، مسعود محمدشاهی از بندرعباس، سعید معصومی از مراغه، سعید ممبینی از اهواز، محمود نوری از مینودشت، مرتضی ولی زاده از نور (استان مازندران) و سیدمحمود هاشمی از شیراز ۲۲ نفر اعضای داوطلب تایید صلاحیت شده هستند. مدت زمان مسئولیت اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران چهار سال است.
دلایل کناره گیری نوده فراهانی از زبان تحلیلگران
قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران از حضور در انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران کناره گیری کرد.
در گزارشی که سایت «اصناف ما» نوشته ، کناره گیری نوده فراهانی به سه دلیل انجام شده است؛
نخست آنکه ابراهیم درستی که با قرار گرفتن در تیم‌ تلاش و کسب رای اول جایگاه، به اختیار خود سمت نایب رییسی اتاق را به جای ریاست پذیرفت تا نوده فراهانی در انتخابات اتاق ایران کاندیدا نشود و از او حمایت کند.
اما نوده فراهانی بر خلاف عهدی که بسته بود، به توافقات متعهد نماند و در انتخابات اتاق اصناف ایران کاندیدا شد. کاندیداتوری نوده به اختلافات دیرینه او و درستی دامن زد و عملا کمپین انتخاباتی آن‌ها را در آستانه انتخابات فرو ریخت.
دلیل دوم کثرت کاندیداهای صنوف توزیعی بود که آرای اخذ شده برای کاندیدای احتمالی تهران را میان پنج نفر توزیع می‌کرد و این احتمال حذف نفر توزیعی تهرانی در انتخابات را به شدت و به نسبت ۵۰۰درصد افزایش داد.
و سومین دلیل کناره گیری نوده فراهانی امکان بازسازی گروه انتخاباتی‌شان پس از برگزاری انتخابات هفته آینده اتاق اصناف ایران است.
به رغم این فعالیت‌ها، کناره‌گیری دیرهنگام نوده فراهانی از حضور در انتخابات نمی‌تواند به بازسازی این‌ مجموعه منجر شود چرا که اتفاق و اتحاد حول محور درستی ناپایدارتر از آن است که بتوان روی آن حساب کرد. از سوی دیگر ابراهیم درستی برای حذف نوده فراهانی تاکنون هزینه‌های گزافی پرداخت کرده است.
او علاوه بر واگذاری پست ریاست به فراهانی، نیز تمامی اختیارات اجرایی خود در اتاق اصناف تهران را که نتیجه‌اش در اختیار گرفتن تمام امور اجرایی اتاق اصناف تهران بود، به بهای رضایت کناره‌گیری نوده، به او واگذار کرد. درستی متعهد شد حتی درصورت توفیق نیافتن در انتخابات اتاق ایران‌، ادعایی برای آنچه که از دست داده نداشته باشد.
برخی تحلیلگران پیروز این بازی را نوده فراهانی می‌دانند که هم‌ اختیارات نایب رییس و هم پست ریاست را از درستی گرفت و عملا رفیق رقابت‌های پیشین را از اتاق تهران حذف کرد.

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا