ساخت هواپیمای مافوق صوت جدید برای جابه‌جایی عمومی مسافران (+عکس)

این هواپیما فناوری ویژه‌ای را در اختیار گرفته است که به واسطه آن ضمن پرواز با سرعت مافوق صوت و شکستن دیوار صوتی، صدای مهیب و وحشتناک ایجاد نمی‌کند و بر این اساس به راحتی می‌تواند در مناطق پرجمعیت و آسمان شهرها پرواز کند.

موبنا – هواپیماهای تجاری مافوق صوت تاکنون موفقیت چندانی برای حمل مسافران نداشته‌اند و در این میان شرکت «لاکهید مارتین» اعلام کرد تولید هواپیمای مافوق صوت خود موسوم به «ایکس-۵۹ سوپرسونیک» که به صورت اختصاری با نام QueSST شناخته می‌شود را آغاز کرده است. این هواپیما آزمایش‌های پروازی خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است پرواز اصلی آن در سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شود.

هواپیمای مافوق صوت «لاکهید مارتین» با همکاری سازمان فضایی ناسا تولید شده است و هدف از ساخت آن آزمایش فناوری‌هایی است که به واسطه آنها بتوان هواپیماهای مسافربری مافوق صوت را به صورت تجاری مورد استفاده قرار داد. این هواپیما فناوری ویژه‌ای را در اختیار گرفته است که به واسطه آن ضمن پرواز با سرعت مافوق صوت و شکستن دیوار صوتی، صدای مهیب و وحشتناک ایجاد نمی‌کند و بر این اساس به راحتی می‌تواند در مناطق پرجمعیت و آسمان شهرها پرواز کند. تاکنون تمام اقدامات و مدل‌سازی‌های مربوط به این هواپیمای منحصر به فرد به صورت رایانه‌ای دنبال شده است که از جمله مراحل آن می‌توان به طراحی و پرواز در تونل باد اشاره کرد و به گفته «لاکهید مارتین»، هم اکنون زمان تولید این هواپیما فرا رسیده است.

ساخت هواپیمای مافوق صوت جدید برای جابه‌جایی عمومی مسافران (+عکس)

سازمان فضایی ناسا در نظر دارد زمانی که QueSST در آسمان پرواز کند، از آن برای جمع‌آوری مجموعه‌ای از اطلاعات استفاده کند و در سطح مهندسی و آگاهی عمومی این پروژه را پیش ببرد تا این هواپیمای مافوق صوت ضمن پرواز از آسمان شهرهای بزرگ هیچ گونه آلودگی صوتی ایجاد نکند. به همین منظور فرآیند ساخت این هواپیما هم اکنون بر اساس قوانین فعلی محیط زیست که در دهه ۱۹۶۰ میلادی به ثبت رسید پیش می‌رود و ناسا در نظر دارد آن را به صورت کاملا متفاوت نسبت به دیگر هواپیماهای مافوق صوت به کار بگیرد.

زمانی که پروژه ساخت X-59 QueSST به پایان برسد، این هواپیمای مافوق صوت می‌تواند تا ارتفاع ۵۵ هزار پایی (۱۷ هزار متری) اوج بگیرد و با حداکثر سرعت ۱.۲۷ ماخ (معادل ۱۵۱۲ کیلومتر بر ساعت)  حرکت کند. صدایی که هواپیمای مذکور در هنگام حرکت با این سرعت تولید می‌کند ۷۵ دسیبل درک شده (PLdB) است. این میزان معادل صدای ناشی از بسته شدن درب اتومبیل محاسبه می‌شود.

«پیتر یوسیفیدیس» مدیر برنامه مرکز «لاو بوم فلایت» وابسته به شرکت «لاکهید مارتین» گفت: «شروع تولید این هواپیما و به عبارت دیگر آغاز این پروژه یک تحول بزرگ در آینده هواپیماهای تجاری ایجاد می‌کند و دنیای جدید پرواز را پیش روی ما نمایان می‌کند. طراحی متفاوت این هواپیما با بدنه طولانی و باریک کلید دستیابی ما به سرعت مافوق صوت است. زمانی که ما وارد فاز تولید کارخانه‌ای شویم، ساختار اصلی هواپیما شروع به شکل‌گیری می‌کند و ما را یک گام جلوتر می‌برد تا بتوانیم مسافران را در مسافت‌های طولانی با هواپیمای مافوق صوت جابه‌جا کنیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا