چنگال‌های یکبار مصرف از سیب‌زمینی!(+عکس)

این چنگال در اصل از جنس نشاسته سیب‌زمینی ساخته شده است که شکل ظاهری کاملا مشابه پلاستیک دارد و در عوض پس از آنکه وارد خاک شود، در کمتر از دو ماه به صورت خودکار تجزیه می‌شود.

موبنا – یکی از مشهورترین جوایز جهان برای طراحی‌های کاربردی و به‌درد بخور در زندگی روزمره با نام «جیمز دایسون آوارد» شناخته می‌شود و امسال هم گردهمایی با این نام برگزار شده است تا مجموعه‌ای از هیجان‌انگیزترین و هوشمندانه‌ترین راه حل‌ها برای رفع مشکلات عمده در جهان ارایه شود. از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین محصولاتی که در جشنواره امسال ارایه شد می‌توان به پلاستیک‌های بازیافت‌شدنی در طبیعت، چنگ‌های ساخته شده از سیب‌زمینی، قایق نجات تاشو و ارزان، و سیستم هوشمند هشدار دهنده زلزله اشاره کرد.

جایزه سالانه جیمز دایسون هر ساله بهترین و کاربردی‌ترین طرح‌ها را از سراسر جهان دریافت می‌کند و پس از بررسی‌های لازم، محصولات قابل توجه که قابلیت تولید انبوه را دارند را هم برمی‌گزیند. دستورالعمل برای شرکت در این جشنواره سالانه بسیار ساده است: «طراحی ساده ابزارهایی که بتواند مشکلات روزمره را حل کند». این جشنواره از سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد برگزار می‌شود و طی این دوره زمانی یازده ساله ابزارها و راهکارهای بسیار کارآمد و جالب توجهی در آن ارایه شده است.

چنگال‌های یکبار مصرف از سیب‌زمینی!(+عکس)

به ۲۰ نفری که بتوانند در مرحله نهایی این جشنواره حاضر شوند جایزه ۳۰ هزار پوندی تعلق می‌گیرد و یکی از جالب‌ترین محصولاتی که امسال در آن ارایه شده چنگال‌هایی است که به جای پلاستیک، از جنس سیب‌زمینی ساخته شده‌اند. با توجه به اینکه میزان استفاده از چنگال، قاشق،‌ نی و دیگر لوازم پلاستیکی در صنایع غذایی بسیار افزایش یافته است، یک شرکت سوئدی به نام «پونتوس ترنکوئیست» با همکاری «دانشگاه لوند» موفق به تولید «چنگال سیب‌زمینی» شد. این چنگال در اصل از جنس نشاسته سیب‌زمینی ساخته شده است که شکل ظاهری کاملا مشابه پلاستیک دارد و در عوض پس از آنکه وارد خاک شود، در کمتر از دو ماه به صورت خودکار تجزیه می‌شود.

شرکت تورنکوئیست در این خصوص گفت: «آنچه که قصد داشتیم تولید کنیم نسل جدیدی از محصولات یک بار مصرف بود که به طبیعت آسیب نرساند و به راحتی بتوانیم آن را در طبیعت بازیافت کنیم. ماده اولیه این چنگال را سیب‌زمینی تشکیل می‌دهد و ما پس از استخراج نشاسته سیب‌زمینی توانستیم آن را تولید کنیم. هدف نهایی این است که چنگال‌های سیب‌زمینی به تولید انبوه برسند و امکان استفاده از آن در سراسر جهان فراهم شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا