۲۷۵ مگاوات ظرفیت جدید برقی با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی هریس

۲۸۵ میلیون یورو اعتبارشامل سهمی نود درصدی از صندوق توسعه ملی و ۱۰ درصد از محل آورده سرمایه گذاران، نیروگاه سیکل ترکیبی هریس را متصل به شبکه سراسری برق خواهد کرد تا بدینوسیله ۲۷۵ مگاوات ظرفیت جدید، توان تولیدبرق کشور را درپیک سال ۹۸ افزایش دهد.

موبنا – به گزارش خبرنگار اعزامی”روزنامه امروز”به استان آذربایجان شرقی، ایمان عبدی مدیرپروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در یک نشست خبری گفت: با راه اندازی این نیروگاه، ۲۷۵ مگاوات ظرفیت تولید جدید برای بازه پیک مصرفی سال ۹۸ به مجموعه تولید برق کشور افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: دربرآورد کلی، ۲۴۰ میلیون یورو به علاوه ۱۳۴ میلیارد تومان، ارزش این نیروگاه را تشکیل می‌دهد که با احتساب هزینه‌های جانبی، مجموع ارزش این نیروگاه به ۲۸۵ میلیارد تومان خواهد رسید.
عبدی افزود: سهم آورده سرمایه گذاران در این نیروگاه ۱۰ درصد و تزریق ۹۰ درصد باقی هزینه‌های نیروگاه سیکل ترکیبی هریس، از سوی صندوق توسعه ملی انجام شده است تابا این اقدام توان تولید برق کشوردرپیک سال آتی افزایش پیدا کند.
مدیرپروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با بیان این که توربین‌های مورد استفاده در این نیروگاه، درکلاس F نیروگاهی قرار می‌گیرند گفت: ظرفیت اسمی نیروگاه هریس ۳۰۰ مگاوات و ظرفیت عملیاتی آن حدود ۲۷۵ مگاوات است.
وی درخصوص فاصله ۲۵ مگاواتی ظرفیت تولید تا ظرفیت نامی این نیروگاه اظهار کرد که توربین‌های تولید برق کلاس F در شرایط مختلف جغرافیایی تولید متفاوت دارند.
وی درعین حال گفت: مصرف آب این نیروگاه تنها ۴ لیتر درثانیه است در حالیکه در نیروگاه‌های مشابه این مصرف ۱۵ لیتر در ثانیه است.
عبدی با اعلام اینکه تا قبل از پیک مصرف سال ۹۸، تولیدات این نیروگاه وارد شبکه توزیع می‌شود، اظهار داشت: راندمان این نیروگاه بالغ بر ۵۸ درصد و میزان آلایندگی مصرف آب، کمترین حالت ممکن است چرا که این نیروگاه، یک نیروگاه های‌تِک به شمار می‌رود.
این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه تجهیزات این نیروگاه از کشور ایتالیا خریداری شد و این درحالی بود که پس از خروج آمریکا از برجام وموج جدید تحریمی بسیاری ازشرکت های خارجی، تقاضاهای ثبت سفارش از سوی ایران را پاسخ ندادند.
مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس ادامه داد: سیکل ترکیبی میزان پیشرفت نقش گازی این نیروگاه حدود ۷۰ درصد است و برای پیک مصرف برق سال آینده مورد بهره‌برداری و استفاده قرار می‌گیرد این در حالی است که بولدرهای (تولیدکننده بخار آب) مورد استفاده در این نیروگاه، مونتاژ داخل است اما بخش مهندسی، مشاوره و ساخت تماماً داخلی است. به این ترتیب می‌توان گفت ۵۳ درصد تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه از خارج از کشور تهیه شده و باقی آن، از بخش داخلی است.
وی افزود: گاز مورد نیاز این نیروگاه توسط خط سراسری هشتم که از تبریز گذر می‌کند تغذیه خواهدشد.
عبدی همچنین در خصوص میزان اشتغال در این نیروگاه گفت: بطور کلی درحال حاضر ۴۶۳ نفر درکارگاه این پروژه مشغول به کار هستند که با احتساب ۱۲۰ نفری که در تهران این پروژه را دنبال می‌کنند می‌توان گفت اشتغال زایی این طرح ۵۸۰ نفر را شامل شده است و به احتمال زیاد این میزان به ۷۰۰ نفر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص بازگشت سرمایه طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس نیز گفت: با توجه به هزینه تولید ۲۳۰ تومان در هرکیلو وات می‌توان برآورد کرد که در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ساله این سرمایه بازخواهد گشت و ما امیدواریم با رفع مشکلات بانکی و گمرکی تسریع این مبحث نیز به طور مطلوب اجرایی شود.
مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس همچنین اظهار کرد: محورهای توسعه‌ای کشور بر پایه صنعت برق شکل خواهد گرفت و با محاسبه هزینه‌های بالای احداث و نگهداری نیروگاه‌ها، تولید هرکیلو وات برق ۱۵۰۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا