این ساعت مچی هوشمند جلوی زمین خوردن کهنسالان را می‌گیرد (+عکس)

برای این حسگر هوشمند مچی یک الگوریتم ویژه در نظر گرفته شده است که با یک اپلیکیشن نصب شده در گوشی هوشمند سازگاری پیدا می‌کند و داده‌های دریافتی به صورت لحظه به لحظه در این الگوریتم مورد محاسبه قرار می‌گیرد تا در نهایت تشخیص داده شود که در معرض خطر زمین خوردن قرار دارد یا خیر.

موبنا – زمین خوردن افراد در هر گروه سنی از جمله اتفاقاتی محسوب می‌شود که علاوه بر عوارض فیزیکی، می‌توانند درگیری روحی را هم به دنبال داشته باشد و موجبات نارحتی فرد را فراهم کند. مهم‌ترین و بهترین اتفاق در این زمینه جلوگیری از زمین خوردن است و گروهی از دانشمندان آلمانی در «موسسه فناوری کارلزرو» (KIT) حسگر جدیدی را شبیه به ساعت مچی هوشمند طراحی کرده‌اند که دور مچ دست افراد بسته می‌شود و هدف اصلی از ساخت آن جلوگیری از زمین خوردن افراد بوده است.

خطر زمین خوردن همواره افراد کهنسال را تهدید می‌کند و به صورت معمول آزمایش‌های پزشکی در بیمارستان‌های تخصصی می‌تواند خطرات مربوط به عدم کنترل فیزیکی و زمین خوردن در این گروه از افراد را نشان دهد. گروه تخصصی موسسه فناوری کارلزرو که با همکاری یک مهندس جوان به نام «تومیسلاو پوزیاک» بررسی‌های کنونی خود را پیش برده است در نظر دارد فناوری جدید خود را به گونه‌ای وارد بازار کند تا خطر سقوط افراد در دنیای واقعی در آن واحد را تشخیص دهد و این حسگر بتواند پیش از آنکه هرگونه زمین خوردن جدی اتفاق بیافتد، جلوی آن را بگیرد.

این ساعت مچی هوشمند جلوی زمین خوردن کهنسالان را می‌گیرد (+عکس)

نتایج بررسی‌های صورت گرفته روی مدل اولیه این حسگر حرکتی نشان داد که ابزار مذکور قادر است به صورت لحظه به لحظه گام‌هایی که فرد برمی‌دارد را مورد محاسبه قرار دهد و زمانی که او در حال قدم زدن است یا زمانی که در یک نقطه ایستاده است، تعادل او را برقرار کند و میزان فشار وارد شده به هر یک از پاهای وی را مورد محاسبه قرار دهد. این دستگاه هوشمند مچی که به گیرنده ماهواره‌ای ردیاب جی‌پی‌اس مجهز شده است همچنین می‌تواند موقعیت مکانی فرد را هم مورد بررسی قرار دهد و این طور که دکتر پوزیاک توضیح داده است، «فضاهای مختلف از جمله خیابان‌ یا فضای داخلی خانه به صورت متفاوت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا فرد متناسب با محیط پیرامون خود بهترین عکس‌العمل را نشان دهد».

برای این حسگر هوشمند مچی یک الگوریتم ویژه در نظر گرفته شده است که با یک اپلیکیشن نصب شده در گوشی هوشمند سازگاری پیدا می‌کند و داده‌های دریافتی به صورت لحظه به لحظه در این الگوریتم مورد محاسبه قرار می‌گیرد تا در نهایت تشخیص داده شود که در معرض خطر زمین خوردن قرار دارد یا خیر. اگر این حسگر هوشمند خطر زمین خوردن را در فرد تشخیص دهد، استراتژی‌های مختلف از جمله تمرین تعادل، تغییر روش درمانی و دارو، یا به حداقل رساندن خطر زمین خوردن مورد استفاده قرار می‌گیرند تا او متناسب با شرایط محیطی و پیرامون خود بهترین و ایمن‌ترین گام‌ها را بردارد.

سیستم جدید که هم اکنون مدل اولیه آن ساخته شده است در بیمارستان تخصصی «رابرت بوش» در شهر اشتوتگارت آلمان در گروهی از بیماران مورد آزمایش قرار گرفت و هم اکنون قرار است در جریان همکاری‌های «موسسه فناوری کارلزرو» و «مرکز راهکارهای درمانی بوش» به صورت انبوه تولید شود. پیش‌بینی شده است که طی چند سال پیش‌رو مردم در سراسر جهان بتوانند از این حسگر مچی هوشمند استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا