چگونه گوشت با کیفیت را تشخیص دهیم؟

بدون شک می‌توان گفت که گوشت و تخم‌مرغ در دسترس ترین محصولات سرشار از پروتئین می‌باشند. پروتئین‌ها مواد مغذی اصلی هرسلول زنده هستند، نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی از پروتئین‌ها، آنزیم‌ها، آنتی باکتری‌ها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع می‌باشد.

هر فرد روزانه به ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود احتیاج دارد که برای ورزشکاران این عدد می‌تواند بین ۱.۲ تا ۱.۷ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن متغیر باشد.

گوشت عبارت است از مجموعه بافت‌های عضلانی اسکلتی لاشه دام‌های کشتاری که با بافت‌های چربی وپیوندی مربوطه همراه باشد در ضمن به اعضای خوراکی مانند: «دل، جگر، قلوه، مغز و زبان نیز اصطلاحاً اعضای گوشتی یا آلایش دام گفته می‌شود».

گوشت به عنوان یکی از مواد غذایی از لحاظ مصرفی بودن به چند دسته تقسیم می‌شود.

۱_ گوشت قرمز: شامل گوشت گاو، گوسفند، گوساله، شتر و شتر مرغ و … می‌باشد.

۲_ گوشت سفید: به دو گروه گوشت طیور که به پرندگان اهلی اطلاق می‌شود و شامل مرغ، بوقلمون، مرغابی، غازو … می‌‌باشد و گوشت ماهیان و آبزیان دریایی که شامل انواع گوشت ماهی و میگو می‌باشد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز مانند گوشت گوساله و بز و … سرشار از ویتامین‌های مفید برای بدن می‌باشد، گوشت سالم نباید لزج و چسبنده باشد. گوشتی که در شرایط نامناسب نگهداری شده باشند یا به اصطلاح فاسد شده باشد ظاهر چروکیده، خشک و بعضی اوقات درمحیط های مرطوب چسبنده و دارای بوی نامطبوع و گندیدگی است، باید توجه داشت که با شستن و یا افزودن موادهای دیگر و از بین بردن فقط بوی گوشت فاسد هیچ اثری بر ناسالم بودن گوشت نمی‌توان گذاشت و مصرف آن می‌تواند دارای عواقب خطرناک و جدی در پیش داشته باشد پس گوشت سالم مصرف کنیم.

گوشت سفید (ماهیان و آبزیان)

سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها مواد مورد نیاز بدن می‌باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مصرف گوشت ماهی و آبزیان میتواتند یک منبع مطمئن و کاهش دهنده اثرات سوءتغذیه باشد. گوشت ماهی ودیگر آبزیان دریایی به دلیل داشتن اسید آمینه‌های بالا و عوامل محرک رشد اثر مهمی درترمیم بافت‌ها و سلامتی و شادابی انسان دارد. شناخت گوشت ماهی تازه، شاید سخت‌ترین قسمت تهیه این نوع گوشت باشد. ماهی به دلیل وجود اسید آمینه‌های بالا و حساس بودن بافت گوشت اگر درشرایط نامناسب باشد به سرعت سلامت خود را از دست می‌دهد. می‌تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد. ماهی سالم دارای فلس‌های براق و تاحدودی دارای چشمانی روشن می‌باشد. آبشش ماهی سالم، به رنگ صورتی تیره می‌باشد نه به صورت کاملاً سیاه. ماهی سالم دارای گوشتی ارتجاعی می‌باشد.

گوشت مرغ

همان طور که میدانیم بدن ما انسان‌ها از حجم بالایی پروتئین تشکیل شده است و بدن، برای ساخت پروتئین و اسید آمینه‌ها که ساختار اصلی پروتئین می‌‎باشد روزانه به مقدار قابل توجهی پروتئین نیاز دارد که ما آن را از منابع گیاهی و حیوانی تأمین می‌کنیم مرغ منبع بسیار مفیدی برای تأمین پروتئین است که حدود ۱۲۰ گرم از آن در طول روز حدوداً ۷۰% پروتئین مورد نیاز بدن ما را تأمین می‌کند.

به طور خلاصه گوشت مرغ در سبد غذایی، خانواده‌های ایرانی نقش همه کاره بودن را دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای کم کردن مصرف گوشت قرمز به شمار آید. گوشت مرغ درمقایسه با گوشت گوساله و گوسفند چربی اشباع کمتری دارد، با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده است. و به همین دلیل قبل از پخت باید پوست آن کاملاً جدا شود.

لازم است بدانید پوست مرغ بسته بندی شده تازه، باید درخشنده مرطوب، یکدست و صاف و بدون تورم باشد، ماهیچه‌های ران، ساق و گوشت سینه مرغ از زیر پوست برجسته و محکم باشد و در هیچ قسمت از مرغ خون مردگی وجود نداشته باشد زیرا خون مردگی مرغ سبب مبتلا شدن به بیماری‌های خطر ناکی می‌شود.

 

شما می‌توانید خرید اینترنتی گوشت قرمز را انجام دهید، گوشت‌های توزیع شده تأیید شده توسط وزارت بهداشت می‌باشد. ایران نیاز شامل گوشت گوسفندی ، خرید آنلاین گوشت گوسفندی، خرید انلاین گوشت می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا