این کلاه کاسکت صدای باد را برای موتورسواران حذف می‌کند! (+عکس)

این محصول مانند دیگر سیستم‌های حذف صدای اضافی محیط به میکروفون‌های مخصوص مجهز شده است که صداهای مشکل‌آفرین محیط از جمله صدای باد را تشخیص می‌دهند.

موبنا – به گفته «داگ لئو» و «زیگموند بیرکلند» از کارآفرینان نروژی، زمانی که موتور سوار با سرعت بالا در اتوبان حرکت می‌کند صدایی معادل ۱۱۰ دسیبل برای او ایجاد می‌شود. این صدا معادل آن است که در فاصله یک متری یک اره برقی قرار داشته باشید. از آنجایی که صدای مذکور می‌تواند برای موتورسواران مشکل آفرین باشد و آنها را اذیت کند، این دو جوان نروژی یک کلاه کاسکت هوشمند موسوم به DAAL را طراحی کرده‌اند که به سیستم حذف صدای باد مجهز شده است.

چندی پیش یک کلاه ایمنی مخصوص موتورسواری با نام «سِنا» با قابلیت حذف صدای باد ساخته شده بود. شرکت «کراس‌هلمت» نیز به تازگی چنین سیستمی را ارایه کرد و البته کلاه ایمنی آن به تولید انبوه نرسید. ولی DAAL به صورت کاملا متفاوت ساخته شده است و در حالی که قیمت بسیار ارزانی دارد تا عموم موتور سواران بتوانند آن را خریداری کنند، امکان تولید انبوه برای شرکت‌های ثانوی هم در نظر گرفته شده است. این دو جوان نروژی همچنین تلاش می‌کنند تا سیستم حذف صدای باد هنگام حرکت با سرعت بالا را به صورت جداگانه ارایه دهند تا موتور سواران بتوانند آن را به راحتی روی کلاه ایمنی خود نصب کنند و به عبارت دیگر افراد بتوانند کلاه‌های معمولی خود را به کلاه هوشمند تبدیل کنند.

این کلاه کاسکت صدای باد را برای موتورسواران حذف می‌کند! (+عکس)

این محصول مانند دیگر سیستم‌های حذف صدای اضافی محیط به میکروفون‌های مخصوص مجهز شده است که صداهای مشکل‌آفرین محیط از جمله صدای باد را تشخیص می‌دهند و همچنین یک واحد پردازش و اسپیکرهای ویژه هم برای آن در نظر گرفته شده است تا انتشار صداهای مخالف با دامنه مشابه و فاز معکوس را نیز غیرممکن کند. این سیستم هوشمند یک رابط ویژه بین صدای اصلی و صدای مخالف برقرار می‌کند و نتیجه نهایی فعالیت آن به این صورت است که دو صدای مذکور یکدیگر را خنثی می‌کنند تا فرد موتورسوار در نهایت هیچ گونه صدای اضافه نشنود.

دیگر صداهای محیط از جمله صدای بوق اتومبیل‌ها یا آژیر آمبولانس همچنان شنیده می‌شوند و به عبارت دیگر کلاه ایمنی هوشمند فقط صدای باد هنگام حرکت با سرعت بالا را از بین می‌برد. مدل اولیه‌ای که از این سیستم هوشمند ساخته شده است می‌تواند در سرعت‌های بیش از ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هم به راحتی عمل کند و صدای باد را به طور کامل از بین ببرد.

این کلاه کاسکت صدای باد را برای موتورسواران حذف می‌کند! (+عکس)

لئو در این خصوص توضیح داد: «بسته به اینکه سیستم هوشمند کلاه ایمنی را چگونه تنظیم کنیم، این دستگاه می‌توان صداهای بالای ۱۵ دسیبل را بر اساس فرکانس معکوس آنها به طور کامل از بین ببرد. ما در آزمایش‌های خود بالاترین سطح صداهای اضافی مربوط به باد را ایجاد کردیم و سرانجام با استفاده از این سیستم موفق شدیم تمامی آنها را حذف کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که سیستم شنوایی انسان نسبت به فرکانس‌های پایین حساسیت کمتری دارد. بنابراین ما هم اکنون در یک مرحله آزمایشی به سر می‌بریم تا دقیقا مشخص شود که تنظیم مطلوب رای گوش انسان چگونه است تا فرد موتور سوار ضمن شنیدن صداهای مربوط به ترافیک خیابانی، صدای باد را نشنود».

پیش‌بینی شده است که این سیستم هوشمند از سال ۲۰۲۰ میلادی در کارخانه‌های تولید موتور سیکلت مورد استفاده قرار گیرد و کاربران بتوانند ظرف دو سال آینده کلاه کاسکت مجهز به سیستم حذف صدای باد را خریداری کنند. این فناوری هفته گذشه در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی موتور سیکلت EICMA میلان در معرض دید عموم قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا