آغاز زندگی دوباره خودروی ۱۱۰ ساله اشکودا (+عکس)

این خودرو که آخرین بازمانده از خانواده ۱۲ نفری خود محسوب می‌شود طی ۱۱۰ سالی که عمر کرده است بارها خرید و فروش شد و مالکیت آن در اختیار اشخاص مختلف قرار گرفت تا در نهایت وارد موزه اشکودا شود.

موبنا – اشکودا (Škoda) بزرگترین شرکت خودروسازی جمهوری چک محسوب می‌شود و اگرچه نام آن چندان شناخته شده نیست، ولی با سابقه ۱۲۲ ساله یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان است. زمانی که اشکودا در نخستین روزهای فعالیت خود به سر می‌برد با نام «لائورین و کلمِنت» محصولات خود را به تولید می‌رساند و سرانجام در سال ۱۹۰۸ میلادی توانست اسپورت‌ترین اتومبیل خود مجهز به موتور ۱۲ اسب بخاری را روانه بازار کند. از این اتومبیل خاص و منحصر به فرد تنها ۱۲ عدد ساخته شد و طی سال گذشته آخرین بازمانده از این خانواده ۱۲ نفره بازسازی شد تا بار دیگر در معرض دید عموم قرار گیرد.

آغاز زندگی دوباره خودروی ۱۱۰ ساله اشکودا (+عکس)

بازسازی این خودرو به گونه‌ای انجام شد که بار دیگر بتواند در خیابان‌ها حرکت کند. این خودرو که بی‌اس‌سی نام دارد با موتور مجهز به سیلندر دوگانه ۱۳۹۹ سی‌سی یک هندل بزرگ چرخشی را در قسمت جلوی خود شامل می‌شود و مدل بازسازی شده پس از چند بار چرخش هندل توانست به راحتی روشن شود و در خیابان‌ها حرکت کند. شرکت اشکودا این اتومبیل را که آخرین بازمانده از خانواده مذکور محسوب می‌شود سال ۲۰۱۶ میلادی در اختیار گرفت و سپس محققان شرکت مذکور تلاش فراوان کردند تا برای دیگر آن را زنده کنند.

آغاز زندگی دوباره خودروی ۱۱۰ ساله اشکودا (+عکس)

زمانی که «واکلاف لائورین» و «واکلاف کلمنت» کارخانه مشترک خود را در سال ۱۸۹۵ میلادی در شهر «ملادا بولسلاف» در پادشاهی بوهمیا تاسیس کردند، در روزهای نخست تلاش می‌کردند دوچرخه تولید کنند. در سال ۱۸۹۹ میلادی آنها سرانجام توانستند یکی از نخستین موتور سیکلت‌های جهان را عرضه کنند و سپس در سال ۱۹۰۵ میلادی آنها وارد عرصه خودروسازی شدند و تلاش شبانه‌روزی آنها به گونه‌ای پیش رفت که تا سال ۱۹۰۸ میلادی توانستند بیش از ۵۰۰ دستگاه خودرو را به تولید برسانند که در آن زمان بی‌اس‌سی هم یکی از همان خودروها بود.

آغاز زندگی دوباره خودروی ۱۱۰ ساله اشکودا (+عکس)

این اتفاق یکی از پرسرعت‌ترین مراحل پیشرفت در تاریخ فعالیت‌های شرکت آنها بود که به صورت اختصاری با نام L&K شناخته می‌شد. مدل‌های معمول و مرسوم خانواده خودروهای بی‌اس که در آن روزها تولید می‌شد موتور ۱۰ اسب بخاری داشت و این مدل منحصر به فرد و جدید به موتور ۱۲ اسب بخاری مجهز شده بود. در آن زمان خودروی مذکور به قیمت ۵۵۰۰ کرون اتریشی-مجارستانی در قالب یک خودروی کامل فروخته می‌شد. اگر بخواهیم این رقم را با پول امروزی مقایسه کنیم می‌توان گفت خودروی مذکور در زمان خود حدود ۷۵ هزار دلار قیمت داشته است.

آغاز زندگی دوباره خودروی ۱۱۰ ساله اشکودا (+عکس)

این خودرو که آخرین بازمانده از خانواده ۱۲ نفری خود محسوب می‌شود طی ۱۱۰ سالی که عمر کرده است بارها خرید و فروش شد و مالکیت آن در اختیار اشخاص مختلف قرار گرفت تا در نهایت وارد موزه اشکودا شود. در طول این سال‌ها فیلم‌سازان بزرگ بارها سراغ این خودرو آمدند و از آن در فیلم‌های تاریخی خود استفاده کردند.

آغاز زندگی دوباره خودروی ۱۱۰ ساله اشکودا (+عکس)

در طول این سال‌ها اصلاحیه‌های مختلف روی این خودرو اعمال شد و سرانجام شرکت اشکودا تصمیم گرفت برای موتور آن تعمیرات اساسی انجام دهد تا با این اتفاق سیستم انتقال نیرو و شاسی خودرو با استفاده از قطعات اصلی بازسازی شود و سپس یک بدنه جدید برای خودرو ساخته شد که البته بدنه آن هم بر اساس طراحی اولیه و از روی دستورالعمل تاریخی ساخت همین خودرو شکل گرفت.

این خودرو هم اکنون در موزه اشکودا در شهر «ملادا بولسلاف» به نمایش درآمده است تا به عنوان یکی از معدود خودروهای ۱۱۰ ساله جهان که همچنان قابلیت حرکت دارد، در معرض دید عموم قرار گیرد. اگر به این شهر سفر کردید می‌توانید با خرید بلیط ۳ دلاری این محصول را به همراه مجموعه بزرگی از خودروها و موتورسیکلت‌های قدیمی مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا