رزمایش بزرگ برای ورود ۷۰ روبات خودران به ارتش بریتانیا (+عکس)

یکی از مهمترین اهدافی که در این زمینه دنبال می‌شود این است که چگونه بتواند از روبات‌ها برای حضور در خطوط مقدم جنگی و در خطرناک‌ترین فضاهای نظامی استفاده کرد.

موبنا – ارتش بریتانیا یک قرن پس از آنکه نخستین تانک‌ها را در اختیار گرفت تا در میادین نبرد بتواند دشمن را از پا دربیاورد، هم اکنون منطقه «سالیسبوری پلِین» را به عرصه‌ای برای آموزش روبات‌های نظامی تبدیل کرده است تا بتواند یکی از بزرگترین تحولات را در تاریخ نظامی بریتانیا رقم بزند. این طور که خبرهای جدید نشان می‌دهد، طی چهار هفته تمرینات اصلی «ابزارهای نظامی خودران» انجام می‌شود و قرار است طی این اتفاق مدل اولیه ۷۰ نوع سیستم هوشمند خودران در حوزه فعالیت‌های نظامی زمینی و هوایی مورد استفاده قرار بگیرند و آزمایش‌های اصلی روی آنها آغاز شود. برای این ابزارهای الکترونیکی و فناورانه هوشمند شرایط جنگی کاملا واقعی شبیه‌سازی شده است تا میزان توانمندی‌ها و قابلیت‌های آنها در فضای واقعی شبیه‌سازی شود.

این طرح با نام «آتونوموس وَریور» دنبال می‌شود و ارتش بریتانیا در حالی خود برای انجام آزمایش‌های مختلف در آن آماده می‌کند که پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ میلادی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان طرح مشابهی را آغاز کرده بود تا در آن انواع مختلف ادوات نظامی خودران و هوشمند از جمله روبات‌های خودکار مخصوص میادین نبرد مورد آزمایش قرار گیرند و در نهایت روش‌های جدید برای ادغام این ابزارها با سازه‌های کنونی نظامی پیدا شود. بر اساس بیانیه‌ای که هم اکنون وزارت دفاع انگلستان منتشر کرده است، این ابزارهای هوشمند و خودران در زمینه‌های مختلف از جمله نظارت و شناسایی منطقه، هدفگیری و پروازهای دقیق دوربرد، افزایش کارآمدی در مناطق دورافتاده و تقویت نیروهای انسانی به کار گرفته می‌شوند تا در نبردهای شهری و آگاهی هرچه بیشتر از موقعیت پیرامون بتوان آنها را به کار برد.

رزمایش بزرگ برای ورود ۷۰ روبات خودران به ارتش بریتانیا (+عکس)

با این توضیحات یکی از مهمترین اهدافی که در این زمینه دنبال می‌شود این است که چگونه بتواند از روبات‌ها برای حضور در خطوط مقدم جنگی و در خطرناک‌ترین فضاهای نظامی استفاده کرد. ارتش‌ها معمولا نیروهای کارآزومنده و پیاده نظام‌های ویژه خود را در این مناطق مورد استفاده قرار می‌دهند تا بتوانند نتیجه جنگ را به نفع خود تغییر دهند. در این میان ارتش بریتانیا هم اکنون می‌کوشد روبات‌های هوشمند خود را به گونه‌ای طراحی کند که بتوانند در چنین مناطقی انواع ابزارهای مورد نیاز از جمله اسلحه، مواد غذایی، سوخت، دارو، باتری و مهمات را به دست سربازان برسانند تا شانس زنده ماندن و پیروزی آنها افزایش یابد.

مشکل اصلی این است که اگرچه نیروهای نظامی انواع ابزارهای مدرن و سلاح‌های پیشرفته را با خود جمل می‌کنند و سیستم‌های پیچیده تدارکاتی را در اختیار گرفته‌اند تا بتوانند در خشکی و دریا به خوبی عمل کنند، ولی همواره مشکلی به نام «مایل آخر» برای آنها وجود دارد. «مایل آخر» اصطلاحی است که در نیروهای نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اصل مربوط به یک مایل نهایی میدان نبرد می‌شود که پیاده نظام‌ها در آن قرار دارند و انتقال هرگونه مهمات، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی به آنها بسیار ضروری و لازم است و البته، نیروهای دشمن همواره سعی می‌کنند با محاصره دقیق امکان انتقال این اقلام به پیاده نظام‌ها را بگیرند تا در نهایت آنها را از پا دربیاورند. انتقال مواد مورد نیاز به سربازانی که در مایل آخر یا خط مقدم میدان نبرد قرار دارند بسیار دشوار است و حمله جعبه‌های مختلف مواد و مهمات در این منطقه کار بسیار دشواری محسوب می‌شود.

رزمایش بزرگ برای ورود ۷۰ روبات خودران به ارتش بریتانیا (+عکس)

طرح «آتونوموس وَریور» که هم اکنون ارتش بریتانیا آن را دنبال می‌کند بر این مسئله تاکید دارد که چگونه می‌تواند از مسیر زمینی و هوایی روبات‌های هوشمند و خودران مجهز به اقلام مورد نیاز سربازان را به یک مایل پایانی برساند و سربازان مستقر در خط مقدم را مجهز کند تا بتوانند به صورت کارآمد اقلام مورد نیاز خود را در اختیار بگیرند و به بهترین شکل با نیروهای دشمن مبارزه کنند.

این طرح آزمایشی چهار هفته‌ای به صورت عمده توسط «هنگ تانک سلطنتی جنگی» دنبال می‌شود و در اصل فرماندهی و کنترل ابزارهای هوشمند و خودران نظامی به این گروه واگذار شده است. علاوه بر این، ۲۰۰ فرد نظامی بین‌المللی و آموزش دیده هم در این اقدام حضور دارند و در کنار آن افرادی از ارتش آمریکا، نیروی دریایی سلطنتی، نیروی هوایی سلطنتی، و آزمایشگاه علوم و فناوری وزارت دفاع انگلستان (Dstl) حضور خواهند داشت. این رزمایش با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا پیش می‌رود و مرکز «سرمایه‌گذاری نوآوری‌های دفاعی» انگلستان هزینه‌های مالی آن را پشتیبانی کرده است تا بتواند بهترین ایده برای حضور نیروهای نظامی بریتانیا در مناطق جنگی را در اختیار بگیرد.

«گاوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلستان در این خصوص گفت: «نیروهای نظامی ما هم اکنون این فرصت را در اختیار دارند تا بتوانند طیف گسترده‌ای از سیستم‌های روباتیک را آزمایش کنند و باید گفت این بزرگترین تمرین نظامی ما در طول تاریخ محسوب می‌شود که در آن انواع سیستم‌های خودران و هوشمند را به کار گرفته‌ایم. ما همیشه با مستعدترین افراد و درخشان‌ترین ذهن‌ها در بریتانیا و سراسر دنیا همکاری کرده‌ایم تا دریابیم آنها چگونه می‌توانند در آینده از نیروهای نظامی ما محافظت کنند. با این وجود باید توجه داشته باشیم سربازان بریتانیایی که هم اکنون در خط مقدم حضور دارند، بیش از دیگر افراد نیازمند استفاده از ابزارهای روباتیک هستند تا جان خود را نجات دهند. این تجهیزات می‌توانند توان نظامی ما را متحول کند، ایمنی نیروهای نظامی ما را افزایش دهند و در نهایت پیروزی و موفقیت هرچه بیشتر ارتش بریتانیا در میادین نبرد را به دنبال داشته باشد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا