از جمله تا معجزه!

بخشیدن را به فرزندان خود بیاموزید. اگر کار خطایی انجام داد مخصوصا در رابطه با مسائل جزئی، با این جمله آنها را خطاب قرار دهید: شما را بخشیدم و سعی می کنم این موضوع را فراموش کنم.

موبنا – یکی از مکان هایی که در آن می توان به وقوع معجزات اعتقاد داشت، فضای تعاملی میان والدین و فرزندان است! اینجا کوچکترین چیزها نیز آثار معجزه مانندی دارند. هر آنچه می گوئید و هر آنچه انجام می دهید بسیار سریع تر از آنچه که تصور شود آثار شگفت انگیزی از خود بر جای می گذارند؛ آثاری که مجموعه آنها شکل دهنده شخصیت روانی و رفتاری فرزندتان خواهد بود.

از این رو، برای امروز جملاتی به ظاهر ساده اما با آثاری معجزه آسا را مرور خواهیم کرد که پیش تر و در مباحث قبلی بعضا بدان ها اشاره داشته ایم. پیشنهاد می کنیم برای یک بازه زمانی کوتاه هم که شده(مثلا یک هفته) گفتار خود را به این سبک نزدیک کنیم تا از نتایج آن متعجب شویم.

پیوسته بر میزان علاقه خود به فرزندان تاکید کنیم. پسر یا دختر عزیزم تو برای من بسیار عزیر و ارزشمند هستی. این جمله را حداقل روزانه یکبار استفادکنیم.

در رابطه با اشتباهات خود صادقانه رفتار کنیم. قطعا والدین نیز در برخی رفتارها و قضاوت های خود ممکن است دچار خطا شوند. در اینگونه مواقع براحتی به فرزندان خود بگوئید: ببخشید عزیزم، من اشتباه کردم. لطفا مرا ببخش!

بخشیدن را به فرزندان خود بیاموزید. اگر کار خطایی انجام داد مخصوصا در رابطه با مسائل جزئی، با این جمله آنها را خطاب قرار دهید: شما را بخشیدم و سعی می کنم این موضوع را فراموش کنم.

همواره بخشی از برنامه زمانی خود را به فرزندان اختصاص دهید و حتما به آنها بگوئید که این زمان بطور اختصاصی برای آنهاست. امروز می خواهم تمام وقتم را با تو بگذرانم. کار مورد علاقه ات را پیشنهاد بده.

با فرزندان خود تمرین ارزشمندی داشته باشید. آنها را در تصمیم گیری های مناسب شرکت داده و گاهی اوقات بنا بر نظر آنها عمل کنید. به نظر شما کدام رنگ از کاغذ دیواری برای اتاقت مناسب تر است؟ امروز نهار چه غذایی را برایت آماده کنم؟

از فرزندان خود تشکر کنید. با این کار فرهنگ سپاسگزاری را به آنها بیاموزید.

مثبت بودن حضور آنها را پیوسته متذکر شوید. تو مایه افتخار مامان و بابا هستی. تو فوق العاده ای، تو بهترینی و…

اقتصاددانان کوچک خود را پرورش دهید. با توجه به اهمیت آموزه های اقتصادی در زندگی و فرهنگ برخورد با پول، از همان سال های آغازین مدیریت مالی را با استفاده از پول جیبی به آنان بیاموزید. در بازه های زمانی مشخص برایشان در جایی مشخص پول بگذارید و البته به آنها اطلاع بدهید.

با آنها تمرین راستگویی کنید. دائما به آنها بگوئید می دانم راست می گویی. من به راست گویی شما ایمان دارم. حتی اگر می دانید در موردی خاص حقیقت را به شما نگفته از جملات انتقادی استفاده نکنید. ابتکار با شماست والدینی متفاوت باشید.

گاهی اوقات برایش خرید کنید بدون آنکه انتظارش را داشته باشد. به او بگوئید که همواره در فکرش هستید .

از توانایی ها او پیوسته تعریف کنید. حتی اگر روش او در انجام یک کار چندان مناسب و تخصصی نیست. ابتدا از کارش تعریف کرده و سپس با مهربانی روش درست کار را به وی پیشنهاد دهید.

تقویت کننده هوش باشید. گاهی اوقات از انتخاب های هوشمندانه فرزندتان تعریف کرده و آنها را ستایش کنید. با این رویکرد زمینه را برای افزایش خلاقیت های آنها افزایش خواهید داد.

با آنها همدردی کنید. گاهی اوقات با دردهای کوچک آنها همراهی کنید و حضور خود را بر زبان بیاورید. می دانم چقدر تحمل این شرایط برایت دشوار بوده، می دانم برای انجام این کار سختی های زیادی را پذیرفته ای.

تمرین آرامش کنید. گاهی اوقات با جملاتی مانند الان برو استراحت کن فکر چیزی نباش با فرزندان خود رسیدن به آرامش را تمرین کنید.

به کارها و گرفتاری های فرزندان اهمیت دهید! گاهی اوقات بد نیست آنها هم مانند والدین خود گرفتار باشند و فرصتی برای انجام بعضی از کارها را نداشته باشند. حس خوبی است. بنابراین به آنها بگوئید: می دانستم امروز کار داری برای همین برنامه خانواده را به وقت دیگری موکول کردیم.

از ظاهر آنها تعریف کنید. با جملاتی بسیار ساده: این لباس خیلی به تو می آید. خیلی خوش تیپ شدی. خیلی ماهی، چه پسر یا دختر زیبایی و…

انتقادپذیری را به آنها بیاموزید. گاهی اوقات ارز فرزندان خود بخواهید نظرشان را در مورد اطرافیان بازگو کنند. از جملاتی مانند: از بابا یا مامان چه انتتقادی داری؟ نظرت در مورد دوستانت چیست؟ از چه کسی نارحت هستی و چرا؟ چگونه می توانیم با شما رفتار بهتری داشته باشیم؟ و…

آنچه در بالا مطرح شد جملاتی بسیار ساده هستند که ممکن است گاهی اوقات فراموش اثرگذاری آنها را فراموش کنیم، شاید به روش هایی دیگر در برخورد با فرزندانمان عادت کرده باشیم و استفاده از همین جملات ساده برایمان دشوار باشد! اما به یاد داشته باشید “احترام” حق و شایسته این موجودات کوچک است. زمانی که می توان با کمی مهربانی بیشتر، آینده مطمئن تری برای آنها ساخت حقیقتا توجیهی برای کوتاهی در این باره وجود ندارد.

 

 منبع: سواد زندگی |‌ مازیار دانیالی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا