عصرها بیشتر از صبح کالری مصرف می‌کنید

حقیقت این است که انجام فعالیت مشابه در زمان‌های مختلف روز می‌تواند مصرف متفاوت کالری را به دنبال داشته باشد.

موبنا – نتایج حاصل از یک مطالعه جدید و جالب نشان داد بدن ما در طول روز به اشکال مختلف کالری مصرف می‌کند و به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت میزان مصرف کالری در بدن انسان بسته به ساعت‌های روز تغییر می‌کند. تحقیق جدید میزان انرژی مصرف شده در حالت‌های استراحت در طول روز را ارزیابی کرد و در نهایت مشخص شد ساعت بدن ما نقش مهمی در متابولیسم دارد و این اتفاق می‌تواند توضیح دهد که چرا افرادی که برنامه‌های نامنظم خواب دارند یا الگوهای غذایی نامنظم را دنبال می کنند، از چاقی‌های زیاد رنج می‌برند.

محققان در مطالعه جدید خود هفت فرد را مورد بررسی قرار دادند و از آنها خواستند به مدت چندین هفته در شرایط آزمایشگاهی تجربیات متفاوت را دنبال کنند تا تمامی نشانه‌های مربوط به برنامه زمانی که تا قبل داشتند از بین برود و از این طریق تاثیر ساعت بدن بر مصرف انرژی و متابولیسم مشخص شود. این افراد طی چند هفته شرایط آزمایشگاهی از ساعت، پنجره، اینترنت و … دور بودند و بررسی روی آنها نشان داد افراد مذکور بدون آنکه تاریکی یا روشنایی روز را بینند یا از ساعت و زمان خبر داشته باشند، در ساعت مشخص به خواب می‌روند و سپس در زمان مناسب از خواب بیدار می‌شوند. زمان‌های خوابیدن و بیدار شدن این افراد در هر شبانه روز به صورت جداگانه بررسی شد.

دکتر «جین دوفی» از مدیران این مطالعه اعلام کرد: «با توجه به اینکه طی هفته‌های متمادی مورد بررسی قرار گرفتند و همه اتفاقات مربوط به بدن آنها تحلیل شد، ساعت داخلی بدن آنها نمی‌توانست خود را با شرایط قبلی که این افراد برای زندگی خود در نظر گرفته بودند تطبیق دهد و همین مسئله باعث شد زمان خوابیدن و بیدار شدن آنها نوسان داشته باشد. این اتفاق به ما امکان داد میزان متابولیسم بدن آنها را در زمان‌های مختلف زیستی در طول شبانه روز اندازه‌گیری کنیم».

بررسی جدید به طور عمده بر مصرف انرژی ساکن (REE) تاکید داشت. مطالعات مختلف پیش از این نشان داده بود بیش از ۶۰ درصد تمام کالری‌هایی که ما در طول روز می‌سوزانیم در این شرایط مصرف می‌شود. در مطالعه جدید کارشناسان به این نتیجه رسیدند که در حالت سکون و استراحت بدن ما در زمان عصر ۱۰ درصد بیشتر از ساعت‌های اولیه صبح کالری می‌سوزاند.

«کریس-مارجا زیتینگ» مدیر این گروه تحقیقاتی از مرکز اختلالات خواب و ساعت بدن در دانشگاه وابسته به بیمارستان هاروارد گفت: «حقیقت این است که انجام فعالیت مشابه در زمان‌های مختلف روز می‌تواند مصرف متفاوت کالری را به دنبال داشته باشد و ما با انجام آزمایش روی داوطلبان و دنبال کردن فرآیند مشابه در ساعت‌های مختلف روز نتایجی به دست آوردیم که شگفت زده شدیم».

این نخستین باری است که مطالعه دانشمندان نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی بدن انسان در حالت استراحت در ساعت‌های مختلف شبانه روز تغییر می‌کند و بسته به ساعت بیولوژیکی بدن، افراد می‌توانند به اشکال مختلف کالری بسوزانند. مطالعه جدید در حالی به انجام رسید که بررسی‌های قبلی ثابت کرده بود اختلالات و مشکلات خواب می‌تواند به صورت مستقیم روی فعالیت‌های متابولیکی بدن انسان تاثیر بگذارد.

مطالعه جدید بدون هرگونه محدودیت انجام شد و طی آن میزان مصرف کالری در اندازه بسیار کوچک هم مورد تحلیل قرار گرفت. محققان بر اساس این مطالعه دریافتند مکانیسم پایه که این تغییرات متابولیکی را در بدن انسان باعث می‌شود، با ریتم‌های خواب و استراحت در شبانه روز ارتباط دارد. با این حال برخی نکات کلیدی در این تحقیق جدید هم به دست آمده است که توجه به آنها جالب به نظر می‌رسد. محققان اعلام کردند بررسی آنها هنوز به این مرحله نرسیده است که بتوانند به مردم توصیه کنند تمرین‌ها و فعالیت‌های بدنی خود را از صبح به عصر موکول کنند یا ساعت‌های کاری در زندگی روزمره خود را تغییر دهند. با این وجود مطالعه جدید تاکید می‌کند که زمان غذا خوردن و خوابیدن ما در چاقی بسیار موثر است و اهمیت بالایی دارد.

دکتر دوفی در این خصوص گفت: «غذایی که می‌خوریم تنها نکته مهم در این زمینه محسوب نمی‌شود و البته خواب و استراحت به تنهایی تاثیرگذار نیست. باید توجه داشته باشیم میزان مصرف انرژی در طول شبانه روز مهم‌ترین نکته‌ای است که روز چاقی اصر می‌گذارد. عادات روزمره از جمله خوردن و خوابیدن در سلامت عمومی بدن ما بسیار موثر هستند».

گام بعدی در تحقیق جدید این است که افراد سعی کنند متناسب با عکس‌العمل‌های متفاوتی که بدن انسان در طول روز نسبت به دریافت غذا نشان می‌دهد بدن خود را تنظیم کنند تا از این طریق مشخص شود عادات رفتاری چگونه می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد. با این توضیحات دانشمندان توصیه کردند که در مرحله کنونی هیچ تغییری را در روند غذا خوردن و خوابیدن در طول شبانه روز ایجاد نکنید و منتظر نتایج مرحله بعدی تحقیق بمانید.

نتایج حاصل از این مطالعه جدید در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «زیست شناسی جاری» منتشر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا