این اپلیکیشن متخصص “قلب” است! (+عکس)

اپلیکیشن کوچکی که برای این سیستم طراحی شده است تقریبا با دقت الکتروکاردیوگرام سنتی عمل می‌کند و قادر است احتمال بروز اختلالات قلبی و تفاوت آن میان بیماری STEMI و غیر STEMI را به درستی تشخیص دهد.

موبنا – اپلیکیشن جدیدی که به تازگی برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است می‌تواند احتمال بروز حمله قلبی را در کاربران تشخیص دهد و حتی مشخص کند فرد تا چه اندازه در معرض چنین اختلالاتی قرار دارد. مطالعه صورت گرفته روی دقت این اپلییشن نشان داد که میزان دقت ابزار موبایلی مذکور تقریبا با دقت الکتروکاردیوگرام (ECG) برابری می‌کند تا به کمک آن احتمال بروز حملات قبلی شدید تشخیص داده شود.

این سیستم در حال حاضر برای شناسایی اختلالات خاص و مرگبار مرتبط با حمله قلبی موسوم به STEMI طراحی شده است. این نوع ویژه حمله قلبی که تهدید بزرگی برای انسان‌ها محسوب می‌شود عروق اصلی را به طور کامل مسدود می‌کند و اگر در طول یک دوره زمانی کوتاه درمان نشود، می‌تواند مرگ با ناتوانی شدید جسمانی را به دنبال داشته باشد.

«جِی. برنت مولستین»  مدیر تحقیقات در این مطالعه گفت: «اگر شخصی در ناحیه قفسه سینه خود احساس درد داشته باشد و چنین دردی را تا قبل تجربه نکرده باشد، ممکن است فکر کند با یک اختلال ساده مواجه شده است و بر این اساس به خدمات اورژانس مراجعه نکند. ولی باید بدانید که این یک اتفاق بسیار خطرناک است، زیرا هرچه سریع‌تر پزشکان شریان مسدود شده را باز کنند‌، احتمال معالجه بیمار بیشتر خواهد بود».

دستگاه‌های سنتی الکتروکاردیوگرام که برای تشخیص احتمال بروز سکته‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد قادر هستند به صورت کارآمد بروز اختلال STEMI را پیش‌بینی کنند. این دستگاه به گونه ای کار می‌کند که برای تشخیص دهد به کمک آن می‌بایست ۱۲ اتصال مختلف روی بدن فرد قرار گیرد. محل قرار گرفتن هر یک از این اتصالات اهمیت بسیار زیادی دارد و آنها نحوه فعالیت الکتریکی قلب در نقاط مختلف بدن را مورد بررسی قرار می‌دهند تا در نهایت بتوانند تشخیص درست را ارایه کنند. با این وجود سیستم جدید مخصوص گوشی‌های هوشمند تنها دو اتصال مخصوص دستگاه الکتروکاردیوگرام را در اختیار گرفته است که این دو بخش از طریق اپلیکیشن مربوطه فعالیت قلب در نقاط مختلف بدن را ردیابی می‌کند و در نهایت می‌تواند کار همان ۱۲ اتصال در الکتروکاردیوگرام سنتی را به راحتی انجام دهد.

بررسی‌های صورت گرفته در فناوری ردیابی سلامت بدن انسان نشان داد داده‌هایی که از الکتروکاردیوگرام دریافت می‌شود می‌تواند در سیستم‌های موبایلی مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ساعت هوشمند جدید اپل قادر است سیگنال های الکتروکاردیوگرام را دریافت کند و در حالی که دور مچ دست کاربر بسته شده است، اطلاعات مربوط به سلامت او را نشان دهد.

این اپلیکیشن متخصص "قلب" است! (+عکس)

میزان دقت سیستم جدید مخصوص گوشی‌های هوشمند به تازگی روی ۲۰۴ بیمار که از درد قفسه سینه رنج می‌بردند مورد بررسی قرار گرفت. تمامی این افراد به کمک ۱۲ اتصال دستگاه الکتروکاردیوگرام و دو اتصال مربوط به سیستم جدید گوشی هوشمند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد اپلیکیشن کوچکی که برای این سیستم طراحی شده است تقریبا با دقت الکتروکاردیوگرام سنتی عمل می‌کند و قادر است احتمال بروز اختلالات قلبی و تفاوت آن میان بیماری STEMI و غیر STEMI را به درستی تشخیص دهد.

مولستین در این خصوص گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که اپلیکیشن جدید کمک می‌کند تا به صورت کارآمد و موثر احتمال بروز اختلالات قلبی را در بیماران تشخیص دهیم. در این میان اگر هیچ گونه حمله قلبی بیمار را تهدید نمی‌کرده است هم به کمک این سیستم مشخص شده است. با این ابزار به راحتی می‌توانیم جلوی مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به اختلالات قلبی را مشخص کنیم».

در کنار دو اتصالی که برای این سیستم موبایلی طراحی شده است، ابزار مذکور به یک اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های هوشمند متصل می‌شود که از این اپلیکیشن جدید با نام AliveCor یاد می‌کنند. این اپلیکیشن به عنوان یک ابزار کمکی تشخیص پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حالی که پیش‌تر برای دیگر بیماری‌ها از آن استفاده شده است، پزشکان هم اکنون به کمک آن سعی می‌کنند اختلالات قلبی و عروقی را هم تشخیص دهند.

هنوز به درستی مشخص نیست مدل نهایی این ابزار موبایلی چه زمانی به صورت گسترده وارد بازار می‌شود، با این وجود محققان امیدوارند به جز داده‌های تشخیصی الکتروکاردیوگرام از این ابزار برای سرعت بخشیدن به شناسایی بیماری در افراد کمک کنند و آن دسته از اشخصای که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند را درمان کنند. لازم به ذکر است در کشورهایی که پزشکان دسترسی به الکتروکاردیوگرام ندارند، به راحتی با استفاده از این ابزار می‌توانند بیماری را تشخیص دهند. ایده اصلی مطرح شده به این صورت است که هر کاربر بتواند با نصب اپلیکیشن مربوطه روی گوشی هوشمند خود، دریافت اطلاعات الکتروکاردروگرام، و انتشار آنها روی فضای پردازش ابری این امکان را برای پزشکان فراهم کند تا تشخیص درست دهند.

نتایج حاصل از این مطالعه جدید در کنفرانس اخیر «جلسه علمی ۲۰۱۸ انجمن قلب آمریکا» که هفته گذشته در شیکاگو برگزار شده بود، مطرح شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا