تبدیل فضای حمل بار هواپیماهای ایرباس به اتاق خواب لوکس (+عکس)

ایرباس و زودیاک در حال توسعه یک سیستم ماژولار هستند که قرار است از سال ۲۰۲۰ میلادی مورد استفاده قرار گیرد و به خطوط هوایی امکان دهد قسمت حمل بار در هواپیماهای «ایرباس آ۳۳۰» و «ایرباس آ۳۵۰ ایکس‌دبلیوبی» را تغییر دهند و فضای بی‌استفاده در این قسمت را به فضای استراحت و خواب تبدیل کنند.

موبنا – حتما شما هم تاکنون شایعات مختلف را در مورد مسافرت‌های هوایی شنیده‌اید و حتی برخی افراد می‌گویند شرکت‌های هوایی برای کسب درآمد بیشتر مسافران خود را در قسمت حمل بار جابه‌جا می‌کنند. این خبر به گوش ایرباس هم رسیده است و شرکت مذکور تصمیم گرفته است که به زودی چنین اقدامی را انجام دهد و در بخش حمل بار هم مسافر جابه‌جا کند. ایربارس در جریان همکاری جدید خود با شرکت «زودیاک آئرواسپِیس» سیستم ماژولار جدیدی طراحی کرده است که به خطوط هوایی امکان می‌دهد طراحی بخش حمل بار در هواپیما را تغییر دهند و آنها به محوطه ویژه مجهز به تخت خواب برای پروازهای طولانی تبدیل کنند و در کنار آن انواع تخت‌ خواب‌های تاشو و تجهیزات آسایش مسافران را در اختیار بگیرند.

اگر به آگهی‌های تبلیغاتی قدیمی برای دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی دقت کنید درخواهید یافت خطوط هوایی «چاینا کلیپرز» و «استراتولاینرز» طبقه پایین هواپیماهای خود که برای حمل بار طراحی شده بود را به اتاق‌های کوچک تبدیل کرده‌ بودند و در آن انواع سرویس‌های مختلف از جمله تخت خواب، مبل راحتی، رستوران و … تعبیه کرده بودند. در کنار تلاش‌های فراوانی که در این زمینه صورت گرفت تا از قسمت حمل به بار به بهترین شکل استفاده شود و به خصوص در پروازهای طولانی مسافر امکان استراحت داشته باشد، این اتفاق به صورت عملیاتی در هواپیماها ارایه نشد. باید توجه داشته باشید در پروازهایی که به صورت مستقیم بیش از ۱۴ ساعت هواپیما در آسمان حضور دارد، حتی صندلی‌های بخش ویژه «فرست کلاس» هم نمی‌تواند جلوی خستگی زیاد مسافران را بگیرد.

تبدیل فضای حمل بار هواپیماهای ایرباس به اتاق خواب لوکس (+عکس)

ایرباس و زودیاک در حال توسعه یک سیستم ماژولار هستند که قرار است از سال ۲۰۲۰ میلادی مورد استفاده قرار گیرد و به خطوط هوایی امکان دهد قسمت حمل بار در هواپیماهای «ایرباس آ۳۳۰» و «ایرباس آ۳۵۰ ایکس‌دبلیوبی» را تغییر دهند و فضای بی‌استفاده در این قسمت را به فضای استراحت و خواب تبدیل کنند. ممکن است تصور کنید چنین اتفاقی در هواپیما که می‌بایست کمربند ایمنی خود را ببندید و در شرایط ضروری صندلی‌ها را به حالت اول برگردانید غیرممکن باشد، ولی بد نیست بدانید که این ایده جذاب در حال توسعه است و به زودی اجرا می‌شود. هواپیماهای بلندپرواز در حال حاضر امکانات قابل ملاحظه‌ای را در خود جا داده‌اند تا مسافران در آسایش به سر ببرند و با این وجود زمانی که قرار نیست خدمه سرویس خاصی را در اختیار مسافران بگذارند، در قسمت ویژه استراحت می‌کنند و تخت‌های مخصوص خواب و استراحت در اختیار دارند. شرکت ایرباس به این نتیجه رسیده است که اتفاق مذکور می‌تواند یک گام جلوتر رود تا مسافران هم تخت‌های مشابه برای استراحت کردن در اختیار داشته باشند.

تبدیل فضای حمل بار هواپیماهای ایرباس به اتاق خواب لوکس (+عکس)

این دو شرکت بزرگ هنوز جزییات زیادی در مورد طرح جدید خود منتشر نکردند. ولی ایرباس توضیح داد این ماژول‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که با محفظه‌های حمل بار در هواپیماها سازگاری دارند و به راحتی می‌توانند داخل آنها تعبیه شوند. قرار است این اتاق‌های استراحت به گونه‌ای مورد استفاده قرار گیرند که مسافران هیچ ارتباطی با قسمت حمل بار نداشته باشند و این دو فضا به صورت کاملا مجزا مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، ایرباس چند تصویر منتشر کرد که ماژول‌های خواب و استراحت در هواپیما را نشان می‌دهد و مدل مفهومی آن به گونه‌ای طراحی شده است که حتی فضای بازی بچه‌ها، اتاق پزشک، رستوران، سالن کنفرانس، سالن مجهز به نمایشگر و … هم در آنها وجود دارد.

«جئوف پینر» مدیر برنامه کابین و حمل بار ایرباس در این خصوص گفت: «این رویکرد در هواپیماهای تجاری گام جدید به سمت راحتی مسافران محسوب می‌شود. ما هم اکنون بازخوردهای بسیار مثبت از سوی خطوط هوایی مختلف دریافت کرده‌ایم تا مدل های طراحی شده را برای آنها عملیاتی کنیم. این فرآیند در جریان همکاری با شرکت زودیاک توسعه یافته است تا برای مسافرانی که در پروازهای طولانی حضور دارند، خدمات متفاوت ارایه کنیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا