راه‌اندازی ۴۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در کردستان

مدیر مخابرات منطقه کردستان گفت: بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری در شهر و روستاهای استان راه‌اندازی شده که ظرفیت بالایی را به لحاظ ارتباطی برای سیستم‌های مخابراتی فراهم کرده است.

موبنا – آزاد حکمت با حضور در دفتر خبرگزاری فارس و دیدار با خبرنگاران این خبرگزاری، به بخشی از فعالیت‌های مخابرات منطقه کردستان اشاره و اظهار کرد: مخابرات علیرغم تمام محدودیت‌های مالی، با تلاش همکاران و با صرفِ اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های چشمگیری در مخابرات منطقه کردستان طی چند سال اخیر به انجام رسانده که نسبت به گذشته قابل قیاس نیست.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی مخابرات استان در لبه تکنولوژی دنیا است، افزود: در حال حاضر در ۳۰ شهر استان دو تکنولوژی تری‌جی و فورجی فعال است به گونه‌ای که حتی در برخی نقاط روستایی استان نیز نسل چهار اینترنت موبایل در دسترس است.
وی خاطر نشان کرد: در بخش تلفن ثابت با برند داخلی سافت سوییچ آخرین نسل تلفن ثابت NGN که شامل نصب و راه‌اندازی ۱۴۰ هزار شماره در بستر سافت‌سوییچ است، را داریم.
مدیر مخابرات منطقه کردستان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه فیبرنوری یادآور شد: مهمترین ویژگی فیبر نوری ظرفیت نامحدود و امنیت فوق‌العاده آن برای کاربران است و براین اساس بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری در شهر و روستاهای استان داریم که ظرفیت بالایی را به لحاظ ارتباطی برای سیستم‌های مخابراتی فراهم کرده است.
حکمت عنوان کرد: FTTH از پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا است که در استان کردستان به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر این تکنولوژی در استان دارای ۶۰۰ مشترک است و تا پایان سال فیبر نوری به منازل ورود پیدا خواهد کرد.
وی به مقایسه فعالیت‌های مخابرات استان در سال جاری نسبت به سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: در حوزه اینترنت چندین نوع حرکت برای افزایش کیفیت مخابرات کردستان انجام شده است به‌طوریکه تا پایان سال ۹۲ حدود چهار sdm1(مشخص کننده ظرفیت پهنای باند اینترنت) داشتیم که ظرفیت دیتای استان را تأمین می‌کرد و اکنون به ۲۹ مورد رسیده است.

۴۵۰ روستای کردستان دارای اینترنت پرسرعت است

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۲ تنها ۹ روستای کردستان مجهز به اینترنت بود، اظهار کرد: اکنون ۴۵۰ روستای استان دارای اینترنت پر سرعت مخابرات است.
مدیر مخابرات منطقه کردستان اضافه کرد: تا پایان سال ۹۲ حدود ۴۸ مرکز دیتا داشتیم در حالیکه اکنو ۳۸۲ مرکز دیتا در استان وجود دارد.
حکمت به کافوی نوری استان اشاره کرد و افزود: تا پایان سال ۹۲ حدود ۸۴ کافوی نوری در استان فعال بود که شامل ۱۸۶ کافوی نوری برای ارائه اینترنت و تلفن ثابت با کیفیت مناسب به مردم است.
وی تعداد روستاهای زیرپوشش تلفن همراه در استان را ۷۰۶ روستا تا پایان سال ۹۲ برشمرد و خاطر نشان کرد: اکنون ۹۰۵ روستای استان زیرپوشش تلفن همراه است.

راه‌اندازی ۳۴۷ سایت تری‌جی در کردستان

وی یادآور شد: در پایان سال ۹۳ حدود ۵۰ سایت تکنولوژی تری‌جی راه‌اندازی شده بود که اکنون ۳۴۷ سایت راه‌اندازی شده است.
مدیر مخابرات منطقه کردستان تصریح کرد: تکنولوژی فورجی در سال ۹۴ با چهار سایت در کردستان آغاز شد و در سال ۹۵ این سایت به ۱۸۶ مورد رسید و کاری جهادی در این عرصه صورت گرفت.
حکمت با اشاره به اینکه تعداد سایت‌های فورجی استان در سال ۹۶ به ۳۵۰ سایت افزایش یافت، عنوان کرد: از پایان سال ۹۲ تاکنون در بخش مخابرات استان کردستان ۳۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
وی افزود: با سیستم تلفن FTTH بدون اینترنت، بر روی بستر IP تلفن ثابت واگذار شده است که تاکنون ۶۰۰ مورد واگذار شده است.

ظرفیت انتقال در کردستان افزایش یافت

وی با اشاره به افزایش ظرفیت انتقال در استان گفت: سال گذشته ظرفیت انتقال استان ۵۴ برابر افزایش یافت و تصور می‌رفت که تا سال‌های آینده زیرساخت انتقال برای ارائه سرویس‌های مخابراتی تقویت شده اما خوشبختانه با افزایش ارائه سرویس‌ها و گسترش فورجی و تری‌جی بازهم ظرفیت انتقال استان را به ویژه در نقاط روستایی طی سال‌جاری افزایش دادیم.
مدیر مخابرات منطقه کردستان به انجام اقداماتی ابتکاری در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و اعلام کرد: در شهر موچش مشکل انتقال سوئیچ داشتیم که نیازمند یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار بود اما با تلاش کارکنان مخابرات و با انجام کارهای ابتکاری و تنها با ۳۰ میلیون تومان این مشکل برطرف شد و این بیانگر وجود نیروهای متخصص در استان است.
حکمت مشترکین موبایل همراه اول استان را یک میلیون و ۶۰۱ هزار و ۵۸۷ نفر عنوان کرد و گفت: ضریب نفوذ موبایل در استان کردستان ۹۸.۶ درصد است.
وی تعداد تلفن‌های منصوبه استان را ۵۷۱ هزار تلفن خواند و بیان کرد: از این تعداد ۵۲۰ هزار مورد مشغول به کار است.

۱۶۰۱ روستای کردستان دارای ارتباط است

وی بیان کرد: کردستان دارای ۴۴ مرکز شهری و یک‌هزار و ۶۰۱ روستای دارای ارتباط است و ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان ۳۲ درصد است.
مدیر مخابرات منطقه کردستان اضافه کرد: علاوه بر دسترسی مردم به فورجی و تری‌جی، ۲۲ درصد خانوارهای استان به اینترنت ADSL مخابرات متصل هستند.

مطالبه ۳۰ میلیارد تومانی مخابرات کردستان از مشترکان

حکمت به میزان مطالبات مخابرات استان اشاره کرد و گفت: میزان مطالبات این شرکت در حال حاضر ۳۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: ۹۰ درصد پوشش همراه اول مناطق مرزی استان به ویژه مرز باشماق مریوان تقویت شده و با ایجاد سایت‌های جدید و بهینه‌سازی صورت گرفته، شبکه رومینگ به حداقل رسیده است.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا