سه روز تا مریخ!

ناسا روی پروژه ای تجربی کار می کند که می تواند مدت زمان سفر به مریخ را به چند روز کاهش دهد.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – در میان بسیاری از مشکلات که ماموریت های سرنشین‌دار به مریخ با آنها مواجه است، مدت زمانی که طول می کشد تا فضاپیما به سیاره سرخ برسد یکی از مهم‌ترین موارد محسوب می شود. برآوردهای کنونی به بازه زمانی تقریبا شش ماهه سفر فضاپیمای سرنشین‌دار از زمین به مریخ اشاره دارند. با این وجود، ناسا روی پروژه ای تجربی کار می کند که می تواند مدت زمان سفر به مریخ را به چند روز کاهش دهد.
این پروژه شامل یک سیستم پیشرانش لیزری می شود که قادر است فضاپیمایی ۱۰۰ کیلوگرمی را تنها طی سه روز به مریخ برساند و این مدت زمان برای فضاپیمایی سرنشین‌دار یک ماه است. اساسا، این سیستم پیشنهادی به جای شتاب شیمیایی که در حال حاضر طی سوزاندن سوخت توسط راکت استفاده می شود، بر شتاب الکترومغناطیسی متکی است. اتکا به یک منبع سوخت عظیم از منظر انرژی سفرهای فضایی در مسافت های طولانی را ناکارآمد می سازد.
به گفته فیلیپ لوبین، دانشمند، شتاب الکترومغناطیسی نیازی به بارهای اضافی این چنینی ندارد. شتاب الکترومغناطیسی تنها به واسطه سرعت نور محدود می شود در شرایطی که سیستم های شیمیایی با انرژی فرآیندهای شیمیایی محدود می شوند.
ایجاد سیستم پیشرانش لیزری مستلزم استفاده از یک منبع نور بسیار شدید برای سرعت بخشیدن به ماده است. اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد اما طراحی چنین سیستمی بدون تردید چالش عظیمی خواهد بود. ساخت این سامانه نیازمند تجهیزاتی پیچیده و گران قیمت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا