این ابزار انعطاف‌پذیر اکسیژن خون را در هرکجای بدن می‌سنجد (+عکس)

نمونه اولیه این لایه پلاستیکی که هم اکنون ساخته شده است تا کنون به خوبی عمل کرده است و باید دید این محصول چه زمان به تولید انبوه می‌رسد.

موبنا – در حال حاضر اگر بخواهید سطح اکسیژن در خون یک فرد را بررسی کنید، می‌بایست یکی از اُکسیمترهای موجود در بازار را مورد استفاده قرار دهید. این دستگاه‌ها به نوعی ساخته شده‌اند که باید گیره مخصوص را به نوک انگشت فرد بزنید و پس از چند دقیقه سطح اکسیژن در خون او را بررسی کنید. ولی سیستم جدیدی که به تازگی معرفی شده است می‌تواند ساده‌تر از قبل اکسیژن خود را مورد تحلیل قرار دهد تا تحول بزرگ در عرصه پزشکی ایجاد شود.

اکسیمترهای سنتی از چراغ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند تا با تابش نور قرمز و سیستم مادون قرمز کوتاه‌برد روی سطح پوست بتوانند سطح شفاف روی پوست بدن ایجاد کنند و این اتفاق معمولا در قسمت نوک انگشت انجام می‌شود. اکسیمتر در اصل روش غیرتهاجمی است که میزان مولکول‌های هموگلوبین که با اکسیژن آمیخته شده‌اند را اندازه‌گیری می‌کند و نتیجه نهایی را به درصد بیان می‌کند. میزان عادی که اکسیمتر نشان ‌می‌دهد بین ۹۵ تا ۹۷ درصد است و اگر این میزان در بیماران به کمتر از ۹۰ درصد برسد، زنگ هشدار به صدا درمی‌آید. با این وجود باید توجه داشت بخش‌های محدودی از سطح بدن وجود دارد که اکسیمتر می‌توان سطح اکسیژن را در آن بسنجد و بر این اساس محدودیت زیادی برای استفاده از این ابزار وجود دارد.

این ابزار انعطاف‌پذیر اکسیژن خون را در هرکجای بدن می‌سنجد (+عکس)

در سال ۲۰۱۴ میلادی یک گروه از دانشجویان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا موفق به ساخت اکسیمترهای منعطف و نازک شدند که با استفاده از چراغ‌های ارگانیک ال‌ای‌دی و به صورت چاپی ایجاد شده بود. در اقدامات بعدی همین گروه از محققان توانستند روش جدیدی را برای تشخیص سطح اکسیژن خون ارایه دهد و با تحلیل نور منعکس شده از سوی خون، بتوانند نتایج مورد نظر خود را به دست آورند. هم اکنون این دو فناوری با یکدیگر ادغام شده است و کارشناسان موفق به ساخت سیستم جدیدی شده‌اند که بسیار کارآمدتر عمل می‌کند.

نوشته های مشابه

محصول جدید شامل مجموعه‌ شبکه‌ای چند نقطه‌ای می‌شود که جایگزین چراغ‌های قرمز رنگ ال‌ای‌دی، ال‌ای‌دی‌های مادون قرمز کوتاه‌برد، و فوتودیودها شده است و همه این فناوری‌ها به صورت یکجا روی یک لایه پلاستیکی انعطاف‌پذیر چاپ شده اند. این لایه پلاستیکی به گونه‌ای ساخته شده است که می تواند در هر نقطه از بدن انسان نصب شود و با تابش دو نور مجزا بدن پوست بدن انسان را نورانی کند، تحلیل‌های لازم را انجام دهد و سپس با دریافت بازتاب نور سطح اکسیژن خود را به دست آورد.

نمونه اولیه این لایه پلاستیکی که هم اکنون ساخته شده است تا کنون به خوبی عمل کرده است و باید دید این محصول چه زمان به تولید انبوه می‌رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا