کشف راز مقاومت بسیار زیاد تارهای عنکبوت قهوه‌ای (+عکس)

این عنکبوت قادر است حین بافتن تار حلقه‌ها و پیچ‌هایی را به آن اضافه کند که این مسئله باعث می‌شود نخ‌های ایجاد شده دور هم بپیچند.

موبنا – عنکبوت قهوه‌ای آمریکایی هم اکنون به عنوان یکی از سمی‌ترین حیوانات روی کره زمین محسوب می‌شود و از سال‌ها قبل به مردم هشدار داده شده است که از نزدیک شدن به آن دوری کنند. ولی بررسی‌های جدید نشان داده است تارهای این عنکبوت بیش از آنچه که تاکنون تصور می‌شد مقاومت دارد و از این نظر می‌توان گفت عنکبوت قهوه‌ای آمریکایی قوی‌ترین تارهای در جهان را می‌تند. دانشمندان دانشگاه آکسفورد در جریان همکاری با محققانی از «کالج ویلیام و ماری» در ویریجینیا به تازگی راز توانایی بیش از اندازه تارهای این عنکبوت را کشف کردند و به این نتیجه رسیدند که از این تارهای مقاوم می‌توان در بخش‌های مختلف‌، حتی در اکتشافات فضایی بهره برد.

محققان می‌گویند دو دلیل اصلی وجود دارد که باعث می‌شود عنکبوت قهوه‌ای تارهایی تا این اندازه مقاوم را تولید کند. در یک بخش این عنکبوت قادر است حین بافتن تار حلقه‌ها و پیچ‌هایی را به آن اضافه کند که این مسئله باعث می‌شود نخ‌های ایجاد شده دور هم بپیچند. «هانس شینپ» از پروفسورهای «کالج ویلیام و ماری» در این خصوص گفت: «بر اساس این تئوری، گره‌هایی که عنکبوت ایجاد می‌کند موجب می‌شود مقاومت تارهای آن تا چندین برابر افزایش یابد و این نظریه در مورد عنکبوت قهوه‌ای ثابت شده است. ولی افزودن پیچ‌ها و حلقه‌ها از طرف دیگر باعث می‌شود تارهایی که هنوز به ضخامت کافی نرسیده‌اند پاره شوند».

کشف راز مقاومت بسیار زیاد تارهای عنکبوت قهوه‌ای (+عکس)

این اتفاق همان ویژگی منحصر به فرد عنکبوت قهوه‌ای است که باعث می‌شود مقاومت تارهای آن با دیگر عنکبوت‌ها تفاوت داشته باشد. در حالی که عنکبوت‌های عادی تارهای خود را به صورت منظم در مقیاس بزرگ می‌تنند، عنکبوت قهوه‌ای تارهای خود را به صورت تخت می‌بافد و در مقیاس نانو آنها را پیش می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود تارهای عنکبوت‌های معمول انعطاف‌پذیرتر و در عین حال شکننده‌تر باشد.

محققان استفاده از مدل‌سازی‌های رایانه‌ای دریافتند اضافه کردن حتی یک پیچ در تارهای مصنوعی تخت باعث می‌شود قدرت آنها چندین برابر افزایش یابد. بر این اساس هرچه تعداد پیچ‌ها و حلقه‌های ایجاد شده افزایش یابد، مقاومت تارها نیز بیشتر می‌شود.

پروفسور «فریتز ولراث» از دانشگاه آکسفورد در این خصوص گفت: «این کشف جدید به ما کمک می‌کند بتوانیم پوشش‌های مقاوم‌تر و قوی‌تری را به صورت مصنوعی ایجاد کنیم. به عنوان مثال، رشته‌های کربنی در مقایس کوچک می‌توانند حلقه‌ها و پیچ‌های منظم را در اختیار بگیرند و آزمایش روی آنها نشان اده است که نسبت به قبل ساختار مقاوم‌تری پیدا می‌کنند. مدل‌سازی صورت گرفته شبیه به شبکه‌ای که عنکبوت قهوه ای برای خود تنیده بود نشان می‌دهد که مقاومت این ماده می‌تواند تا چندین برابر افزایش یابد و ما در تلاشیم مدل‌های مصنوعی آن را برای اکتشافات خارج از کره زمین هم مورد استفاده قرار دهیم و از این طریق بتوانیم جلوی خطراتی که فضانوردان را تهدید می‌کند، بگیریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا