وقتی شترمرغ الهام بخش طراحی روبات می شود! (+عکس و فیلم)

محققان برای آنکه Cassie را بسازند مطالعات گسترده روی نحوه حرکت پاهای شترمرغ انجام دادند تا چابکی، کارایی و استحکام روبات خود را تضمین کنند.

موبنا – در آینده نه چندان دور شما می‌توانید یک خودروی خودران را جلوی درب منزل خود مشاهده کنید و شاهد آن باشید که یک روبات دوپا از پشت فرمان آن پایین می‌آید بسته‌ای که به صورت اینترنتی خریداری کرده بودید را به شما تحویل می‌دهید. این سناریو اگرچه عجیب به نظر می‌رسد، ولی از هم اکنون تا زمان تحقق آن فاصله کمی باقی مانده است. «جاناتان هورست» یکی از پروفسورهای روباتیک در دانشگاه ایالتی اورِگان آمریکا این داستان را در قالب یک اتفاق واقعی تعریف کرد و توضیح داد مردم به زودی شاهد چنین اتفاقی خواهند بود. برای رسیدن به هدف مذکور، گروه تحقیقاتی که زیر نظر او کار می‌کنند روباتی را شبیه به شترمرغ طراحی کرده‌اند که روی دو پای خود راه می رود و این روبات هم اکنون با نام Cassie شناخته می‌شود.

 

 

پیش از هرچیز باید بدانید که Cassie در مرحله کنونی به گونه‌ای طراحی شده که قرار است محموله‌ها و بسته‌ها را تحویل دهد. کارشناسان می‌گویند این دستگاه هوشمند متحرک بیشتر به عنوان یک پلتفرم قابل توسعه شناخته می‌شود و افزودن قابلیت‌های مختلف به آن امکان استفاده از Cassie با اهداف مختلف را فراهم می‌کند. بنابراین می‌توان گفت سایر شرکت‌های روباتیک و موسسات تحقیقاتی می‌توانند از این روبات به صورت پایه فعالیت‌های خود استفاده کنند و آن را در قالب‌ها و اشکال مختلف به کار گیرند. بر این اساس می‌توان تصور کرد که در آینده نزدیک Cassie به عنوان دوست خانگی در پیاده‌روی‌های عصرگاهی کنار شما قدم بزند یا در فرآیند آشپزی به شما کمک کند.

وقتی شترمرغ الهام بخش طراحی روبات می شود! (+عکس و فیلم)

این گروه تحقیقاتی برای توسعه فعالیت‌های خود از روبات قبلی دانشگاه ایالتی اورِگان که به صورت دوپا و با نام ATRIAS ساخته شده بود استفاده کرد و از این طریق توانست طراحی Cassie را به موفقیت هرچه بیشتر به اتمام برساند. روبات ATRIAS چند موتور مختلف را در خود جا داده بود که کار کردن آنها در کنار هم مشکلاتی را به وجود می‌آورد و در نهایت این روبات را ناکارآمد می‌کرد. ولی در روبات جدید مشکل مذکور برطرف شده است و کارشناسان در آن از یک سیستم هدایتگر جدید به همراه سیستم عایق یکپارچه بهره بردند تا Cassie بتواند زیر باران و در شرایط جوی نامساعد هم به حرکت خود ادامه دهد و مشکلی برای کنترل آن به وجود نیاید.

علاوه بر موارد یاد شده، این روبات نیمی از وزن مدل قبلی خود را دارد و سبک‌تر شدن وزن آن به حرکت بهتر روبات هم کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که این روبات کاملا شبیه به شترمرغ ساخته نشده است و در اصل شکل حرکت پاهای آن شبیه به حرکت پاهای شترمرغ است. محققان برای آنکه Cassie را بسازند مطالعات گسترده روی نحوه حرکت پاهای شترمرغ انجام دادند تا چابکی، کارایی و استحکام روبات خود را تضمین کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که هم اکنون صورت گرفته است، دانشگاه ایالتی اورِگان تصمیم گرفته است در یکی از کارخانه‌های شرکت آجیلیتی در کشور آلبانی این روبات را به تولید انبوه برساند. همچنین پیش‌بینی ده است دیگر روبات‌های دوپا پس از عرضه Cassie وارد چرخه تولید شوند.

دکتر هورست در این خصوص گفت: «ما قصد داریم نسل جدید ماشین‌های هوشمند را به گونه‌ای طراحی و تولید کنیم که امکان حضور آنها در تمام شرایط در کنار انسان وجود داشته باشد. این روبات‌های جدید انرژی کمی مصرف می‌کنند و کارایی بالایی دارند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا