درمان قطعی ژاپنی‌ها برای رویش دوباره موهای افراد طاس (+عکس)

پیش‌بینی می شود که تکنیک جدید بتواند به عنوان یک روش درمانی کارآمد برای انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد و آن دسته از افرادی که به تاسی سر مبتلا شده‌اند با استفاده از این روش می‌توانند موهای طبیعی را روی سر خود مشاهده کنند.

موبنا – اگرچه مشکل طاسی سر به اندازه حل مشکل گرسنگان جهان بزرگ به نظر نمی‌رسد، ولی تعداد زیادی از مردم جهان منتظر راه حل کارآمد هستند تا بتوانند بر طاسی سر خود فایق آیند و لذت شانه کردن موهای سر خود را هم احساس کنند. محققان دانشگاه ملی یوکوهامای ژاپن با بررسی‌های جدید خود امیدهای تازه داده‌اند تا بتوانند بیش از ۵۰۰۰ ریشه فولیکول مو (HFG) را در حالت آزمایشگاهی رشد دهند و باید گفت این بزرگترین اتفاق تاریخ برای حل مشکل طاسی محسوب می‌شود تا بدون روش‌هایی مانند جراحی و کاشت، در چنین مقیاسی موها دوباره روی سر افراد رشد کنند.

ریشه‌های HFG در اصل منبع رویش فولیکول‌های مو هستند و از آنها به عنوان اندام‌های بسیار کوچک برای رشد و نگهداری از موها یاد می‌شود. با این وجود تولید انبوه آنه در شرایط آزمایشگاهی دشواری‌های فراوان را پیش‌رو داشته است و محققان تاکنون موفق شده بودند تنها ۵۰ شاخه از آنها را به کمک ابزار آزمایشگاهی و در شرایط ویژه رشد دهند. با این مطالعه جدید که در حوزه سلول‌های بنیادین صورت گرفته است، محققان توانستند بیش از ۵۰۰۰ شاخه HFG را به صورت همزمان رشد دهند تا با ثبت رکورد جدید، امکان بیشترین مقیاس رویش فولیکول مو در آن واحد را فراهم کنند.

پروفسور «جونجی فوکودا» از دانشگاه ملی یوکوهاما در این خصوص گفت: «کلید اصلی برای تولید انبوه فولیکول‌های مو انتخاب مواد پایه برای مخزن کشت بود و برای مدت‌های طولانی محققان نتوانسته بودند ماده مناسب را در این زمینه برگزینند. ما از ماده‌ای موسوم به اکسیژن قابل نفوذ دی‌متیل‌پلیسیلکسان (PDMS) داخل رگ‌های خونی استفاده کردیم و متوجه شدیم که این ماده به خوبی عمل می‌کند».

درمان قطعی ژاپنی‌ها برای رویش دوباره موهای افراد طاس (+عکس)

این گروه از محققان ژاپنی تحقیقات خود را به صورت عملی پیش بردند و از گروه فولیکول‌های کشت داده شده در تراشه مخصوص یک دسته ۳۰۰ شاخه‌ای را در اختیار گرفتند و سپس آن را روی بدن موش‌ کشت دادند. پس از گذشت مدتی مشخص شد روی بدن این موش فولیکول‌های مشکی مو روییده است. این موها با گذشت زمان از پوست بدن موش بیرون آمدند و محققان که آنها را در دو بخش مختلف کاشته بودند، مورد بررسی قرار دادند. کارشناسان اعلام کردند موهای بازسازی شده با موهای اصلی موش تفاوتی نداشتند و در چرخه طبیعی رشد موهای موش، این موها نیز رشد خود را انجام دادند.

فوکودا در این خصوص تضیح داد: «این روش ساده بسیار موثر و امیدوارکننده عمل می‌کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که تکنیک جدید بتواند به عنوان یک روش درمانی کارآمد برای انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد و آن دسته از افرادی که به تاسی سر مبتلا شده‌اند با استفاده از این روش می‌توانند موهای طبیعی را روی سر خود مشاهده کنند».

آندروژنیک آلوپسیا یکی از بیماری‌های التهابی محسوب می‌شود که در نتیجه آن موهای سر در هر دو جنس زن و مرد شروع به ریزش می‌کند و تاکنون روشی برای جلوگیری از ریزش موها در این دسته از بیماران موجود نبوده است. ولی محققان می‌گویند این بیماران و دیگر افرادی که به انواع مختلف طاسی سر مبتلا شده‌اند می‌توانند به کمک تکنیک جدید مشکل خود را برطرف کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا