درباره تعداد کهکشان‌های گیتی…

برآوردهای اولیه تعداد کهکشان های کم نور در عالم نخستین را هزاران برابر بیشتر از چند کهکشان پرنوری که می توانیم با تلسکوپ فضایی هابل مشاهده کنیم، تعیین کرده بودند. اما اکنون تصور می کنیم این تعداد می تواند نزدیک به ۱۰ برابر بزرگتر باشد.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – طی ۳۰ سال گذشته، تلسکوپ فضایی هابل این امکان را برای ما فراهم کرده است تا نگاهی عمیق به گیتی داشته باشیم و در حل برخی اسرار مانند سیاه چاله ها که دیرزمانی ذهن انسان را به خود مشغول کرده بودند، کمک کرده است. در همین حال، پرسش های بسیاری نیز به واسطه استفاده از این چشم بیدار در آسمان شکل گرفته اند.
تلسکوپ فضایی هابل به ما اجازه داده است تا بخش بیشتری از آن چه خارج از جهان ما وجود دارد را مشاهده کنیم و نظریه هایی درباره هزاران کهکشانی که در فواصل دور دست قرار گرفته و به واسطه کم نوری بیش از اندازه تشخیص درست آنها امکان پذیر نیست، شکل بگیرد. اما نتایج پژوهشی جدید به این نکته اشاره دارد که شاید ما تخمینی بیش از انداره از تعداد کهکشان ها داشته ایم.

درباره تعداد کهکشان‌های گیتی...

به گفته “برایان اوشی”، یکی از مولفان مطالعه چاپ شده در نشریه آستروفیزیکال ژورنال لترز، پژوهش صورت گرفته نشان می دهد تعداد کهکشان های کم نور بسیار کمتر از آن چیزی است که پیش‌تر تصور می شد. برآوردهای اولیه تعداد کهکشان های کم نور در عالم نخستین را صدها یا هزاران برابر بیشتر از چند کهکشان پرنوری که می توانیم با تلسکوپ فضایی هابل مشاهده کنیم، تعیین کرده بودند. اما اکنون تصور می کنیم این تعداد می تواند نزدیک به ۱۰ برابر بزرگتر باشد.
میزان نور یک کهکشان به چندین عامل بستگی دارد که از آن جمله می توان به فاصله آن با ما و تعداد ستارگان موجود در خوشه کهکشان اشاره کرد. از این که چه تعداد کهکشان روشن که به راحتی قابل مشاهده هستند، آگاهی داریم اما محاسبه تعداد کهکشان های کم نور بسیار دشوارتر است.
تیمی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان یک شبیه سازی رایانه ای از شکل گیری کهکشان ها را طی دوران آغاز گیتی اجرا کرده اند. بر همین اساس، آنها دریافتند که شبیه ساز تعداد کهکشان های روشن، آنهایی که موفق به مشاهده آنها شده ایم، را با دقت بسیار پیش بینی کرده است اما آن چه نیافته اند تعداد افزایشی کهکشان های کم نور بوده است.
در نتیجه، ممکن است هزاران برابر کهکشان های کم نور در مقایسه با کهکشان های روشن ایده ای نادرست باشد و این تعداد شاید در حالتی متعادل ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر باشد. پژوهشگران امیدوارند هنگامی که تلسکوپ فضایی جیمز وب فعالیت خود را آغاز می کند به ستاره شناسان فرصت نگاهی دقیق‌تر با جزئیاتی بیشتر به فضا را داده و با داده هایی که جمع آوری می شود بحث در زمینه کهکشان ها با دقت بیشتری ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا