خریدتضمینی برق برمبنای تغییرات نرخ ارز

معاون وزیر نیرو با اشاره به افزایش نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، گفت: هماهنگ با تغییرات بازار ارز نرخ خرید تصمینی انرژی‌های پاک در کشور نیز افزایش خواهد یافت که به محض ثبات بازار ارز نرخ جدید خرید تضمینی از سوی وزارت نیرو اعلام خواهد شد.

موبنا – به‌گزارش خبرنگار ما “سیدمحمد صادق‌زاده” در نشست با فعالان بخش خصوصی صنعت برق که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق برگزار شد با اشاره به اینکه از سال ۹۵ ساخت نیروگاه تجدیدپذیر از تصدی دولت حذف شده است، عنوان کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته نرخ رشد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سال ۹۶ به ۹۵ حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه نوسانات اخیر بازار ارز توسعه تجدیدپذیرها را با کندی مواجه کرده است، ادامه داد: برای مقابله با این مسئله دو راه‌حل از سوی وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت تا بخش خصوصی بتواند به راحتی اقدام به تولید برق توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر کرده و آن را به سهولت به کشورهای منطقه صادر کند.
صادق‌زاده افزایش نرخ خرید تضمینی برق را راهکار دیگری برای کاهش اثرات تغییر نرخ ارز دانست و افزود: براساس توافقات صورت گرفته متناسب با تغییرات نرخ ارز، نرخ‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر نیز افزایش پیدا خواهد کرد که به محض ثبات یافتن بازار ارز، نرخ‌های جدید این بخش هم از سوی وزارت نیرو اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: بر این این اساس بخش خصوصی علاوه بر امتیاز صادرات برق، افزایش نرخ خرید تضمینی را نیز خواهد داشت.
وی در پایان با اشاره به اینکه پتانسیل‌های بالایی برای تولید برق از تجدیدپذیرها در ایران وجود داردگفت: هزینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران با وجود برخورداری از شرایط مناسبی همچون تابش شدید خورشید و قدرت وزش باد حدود سه سنت است که این رقم در کشورهای همسایه رقمی بین ۶ تا ۱۰ سنت است.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا