تابستان به اندازه ۴ کشور برق مصرف کردیم

معاون برق و انرژی وزیر نیرو اعلام کرد که کشور ما امسال تابستان با استفاده از وسایل سرمایشی به اندازه ۴ کشور همسایه برق مصرف کرد.

موبنا – به‌گزارش خبرنگار ما، “همایون حائری” معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حاشیه دومین روز برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی برق ایران در جمع خبرنگاران اظهارکرد: مصرف تجهیزات سرمایشی در پیک سال گذشته ۲۱ هزار مگاوات و در پیک امسال ۲۳ هزار مگاوات بود، و این در حالی است که این میزان برق، به اندازه کل مصرف کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان است.
حائری گفت: تابستان سال جاری را با کسری ۵۰۰۰ مگاواتی برق در زمان پیک سپری کردیم که این کسری بیشتر ناشی از خارج مدار بودن بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کاهش شدید بارش‌ها بود؛ اما توانستیم با تغییر ساعات ادارات و طرح‌های مدیریت مصرف برق، کمبودها را تا حدودی پوشش دهیم.
معاون وزیر نیرو افزود: تنها با تغییر ساعات ادارات که با همکاری استانداری‌ها اعمال شد، ۲ هزار مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق داشتیم که این ۲ هزار مگاوات، برابر ۳ میلیارد یورو سرمایه گذاری در زیرساخت‌های برق، ارزش داشت.
حائری با بیان اینکه احداث نیروگاه‌ها با ظرفیت بخش خصوصی در حال پیگیری و اجرا است، گفت: وظیفه اصلی وزارت نیرو تأمین برق است، اگر ببینیم کسری ها و کمبودهایی در فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث نیروگاهها وجود دارد، وزارت نیرو به احداث نیروگاهها ورود خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در قالب بودجه سال ۹۸ بررسی هایی را انجام می دهیم تا اگر کسری هایی در این بخش وجود دارد، اعتبارات لازم برای فعالیت وزارت نیرو درحوزه احداث نیروگاه‌ها صرف شود.
معاون وزیر نیرو در خصوص برنامه های صنعت برق برای تابستان ۹۸ گفت: افزایش قدرت نامی نیروگاه‌های حرارتی به میزان ۵ هزار و ۲۲۳ مگاوات که موجب افزایش قدرت عملی نیروگاههای حرارتی به میزان ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات خواهد شد، در برنامه بخش تولید قرار دارد، همچنین افزایش ۱۵۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاههای برق آبی و ۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در بخش تجدیدپذیرها دیده شده است.
وی ادامه داد: همچنین مدیریت بخش تقاضا به میزان ۳ هزار مگاوات، تکمیل‌کننده برنامه های پوشش نیاز پیک تابستان ۹۸ خواهد بود. حائری با بیان اینکه مصرف تجهیزات سرمایشی در پیک سال گذشته ۲۱ هزار مگاوات و در پیک امسال ۲۳ هزار مگاوات بود، گفت: این میزان برق، به اندازه کل مصرف کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان است.
وی ادامه داد: در پیک امسال، مصرف برق به ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسید که این رقم در روزهای گذشته به ۳۴ هزار مگاوات کاهش یافت؛ بنابر این، ۲۳ هزار مگاوات از مصرف پیک، مربوط به سیستم سرمایشی بوده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: وزارت نیرو در صدد است با به‌کارگیری روش‌هایی مانند تغییر ساعت کار ادارات، مصرف برق را مدیریت کند و به این ترتیب، شدت مصرف انرژی را کاهش دهد.
حائری با اشاره به قرارداد شرکت مپنا و زیمنس آلمان برای احداث نیروگاه لاذقیه در سوریه گفت: اقدامات اجرایی این پروژه آغاز شده و توسط بخش خصوصی در حال پیگیری است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از برگزاری دور جدید نشست مشترک بخش خصوصی با معاونت برق و انرژی وزارت نیرو در هفته جاری خبر داد و گفت: یکی از دستاوردهای امسال صنعت برق،آغاز برگزاری منظم نشست های مشترک با بخش خصوصی و سهیم شدن این بخش در بررسی مشکلات صنعت برق است.
وی افزود: با بررسی و اعمال نظر بخش خصوصی در خصوص راهکارهای رفع مشکلات، می توانیم به نتیجه مطلوب تری دست یابیم و از این‌رو، سهم بخش خصوصی در تصمیم سازی صنعت برق پررنگ تر می شود. حائری با تأکید براینکه باید به موضوع مهم سوخت صرفه جویی شده در بخش تولید برق توجه کرد، گفت: اگر تمامی واحدهای حرارتی به سیکل ترکیبی تبدیل شوند، سالانه ۲ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهیم داشت.
وی درخاتمه اعلام کرد: به مسئله استفاده از ظرفیت های سوخت صرفه جویی شده برای تسریع در تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی در قالب بررسی و تدوین لایحه بودجه ۹۸ خواهیم پرداخت و پیشنهادات خود را در این زمینه به هیئت دولت ارائه خواهیم کرد.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا