چرا کمپانی چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل به‌دنبال مخفی کردن ماهیت خارجی‌اش است؟

این روزها کمپانی چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل تحرکات مشکوکی دارد! هزینه میلیونی تبلیغات فوتبالی را به جان می‌خرد، اما به دلایلی از عنوان ناقص برند خود استفاده می‌کند.

موبنا – در واقع آن‌طور که شواهد نشان می‌دهند کمپانی چندملیتی ام‌.تی.ان-ایرانسل به دنبال معرفی خود به‌عنوان یک شرکت کاملاً ایرانی است و به‌شدت تلاش می‌کند وجه خارجی‌اش را از نظر‌ها پنهان کند.
اغلب صاحب‌نظران این حوزه معتقدند این پنهان‌کاری‌ها به‌دلیل دندان‌تیز کردن این کمپانی چندملیتی برای در اختیار گرفتن بخشی از سهام باشگاه پرطرفدار ایرانی پرسپولیس مربوط می‌شود. در واقع کمپانی چندملیتی ام.تی.ان – ایرانسل می‌داند در صورت تصاحب یک باشگاه فوتبال ایرانی توسط یک شرکت چندملیتی با مقاومت شدید افکار عمومی کشورمان مواجه خواهد شد، برای همین می‌کوشد به هر نحوی نام خود را به‌طور نصفه و نیمه تبلیغ کرده و با تأکید بر عنوان صرفا ایرانی «ایرانسل»، بخش خارجی خود «ام.تی.ان»، را از نظرها پنهان کند.
این رویه که چند هفته‌ای است توسط کمپانی چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل دنبال می‌شود، روز گذشته و در بازی پرسپولیس و تیم کاشیما آنتلرز ژاپن به اوج خود رسید. درحالی‌که همه انتظار داشتند، کمپانی چندملیتی که اسپانسر این تیم است، بخواهد از عنوان کامل خود در یک رویداد بین‌المللی استفاده کند، اما مطابق همان پنهان‌کاری که پیش‌تر از آن گفتیم، ترجیح داد بخش خارجی خود یا همان ام.تی.ان را حتی در یک رخداد ورزشی بسیار مهم، از برند خود حذف کند و فقط بر واژه “ایرانیزه” شده ایرانسل تأکید کند؛ ‌به‌طوری‌که بر روی پیراهن فوتبالیست‌های تیم پرسپولیس دیگر خبری از «ام.تی.ان_ایرانسل» نبود و مخاطبان فقط واژه ایرانسل را دیدند.
همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم این شرکت چندملیتی با مدیرعاملی فردی نظامی، ۱۳ سال است که هیچ دستگاه نظارتی و قضایی توان و قدرت برخورد با تخلفات گوناگونش را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و حتی امنیتی نداشته و این بار هم برای کاهش حساسیتهای عمومی و تصاحب سهام یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های ورزشی در آسیا، چند هفته‌ای‌ است با نام جعلی جدیدی روی پیراهن فوتبالیستهای پرسپولیس خودش را به‌عنوان یک شرکت ایرانی تبلیغ می‌کند؛ اقدامی که مانند سایر تخلفات رنگارنگ برنامه‌ریزی‌شده این شرکت چندملیتی با خواب‌سنگین دستگاه‌های نظارتی همراه است. این شرکت چندملیتی که ۱۳ سال بدلیل داشتن سهام‌داران خارجی با نام ام.تی.ان- ایرانسل شناخته و معرفی می‌شد، از زمانی که برای نفوذ بیشتر در بدنه اجتماعی و افکار عمومی برای تصاحب سهام پرطرفدارترین باشگاه فوتبال کشور خیز برداشته، برای کاستن از حساسیتهای عمومی سناریوی جدیدی برای معرفی و تبلیغ خودش با یک عنوان ناقص را در دستور کار قرار داده است. اگر برفرض محال این شرکت ۴۹ درصد سهام خارجی‌ها را هم بی‌سروصدا از طرف خارجی خریداری و این شرکت چندملیتی را به یک شرکتی ایرانی تبدیل کرده باشد، جای تبریک دارد! ولی آنچه مسلم و مبرهن است، سهامداران چندملیتی پشت پرده درصدد اجرای نقشه شوم دیگری برای جوانان این کشور هستند. فراموش نکرده‌ایم طی ۱۳ سال گذشته هیچ قدرتی نتوانسته درباره عدم اجرای قانون و واگذاری ۲۱ درصد از سهام این شرکت اجرای قانون را پیگیری کند و همچنان فراموش نکرده‌ایم همین شرکت چگونه نام خلیج‌فارس را از روی جام لیگ برتر فوتبال کشورمان با پرداخت مبلغ ناچیزی حذف و خواهرخوانده دیگرش اتصالات کاملاً تصادفی!!! نام خودش را از روی جام لیگ برتر امیرنشین کوچک و تازه تأسیس امارات برداشت و نام جام لیگ برتر فوتبال این امیرنشین را با کمک این شرکت چندملیتی، به نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی تغییر داد و در نهایت پس از چند هفته تلاش رسانه‌های مستقل و با پیگیری جمعی از نمایندگان ملت بالاخره رئیس وقت فدراسیون فوتبال فهمید که چقدر مفت!! خلیج‌فارس را فروخته است. فراموش نکرده‌ایم که این شرکت چگونه اطلاعات شخصی و خصوصی حدود ۴۰ میلیون ایرانی را افشا کرد و در هیچ دادگاهی محاکمه و مجازات نشد. اگر این شرکت چندملیتی به مسئولان ایرانی ادعا می‌کند که این اطلاعات دروغین بوده و در حال حاضر دیگر وجود ندارند، ما وسایل اثبات آن را همچنان در اختیار داریم، ولی متاسفانه اراده‌ای برای برخورد با تخلفات این شرکت از سوی نهادهای مسئول نمی‌بینیم.
اگر برخی آقایان مسئول فراموش کرده‌اند، ما ابداً فراموش نکرده‌ایم زمانی چهار جاسوس این شرکت چندملیتی در بیابان‌های خنداب اراک(چندصدمتری محل تاسیسات آب سنگین اراک)، دستگیر شدند که هنوز تهران تحت پوشش کامل شبکه رادیویی این شرکت چندملیتی قرار نگرفته بود، و آن‌ها در آن بیابانها مدعی بودند که دنبال مکان‌یابی برای نصب سریعتر آنتن‌هایشان هستند.
حال آیا می‌توان از کنار این پنهان‌کاری مرموزانه شرکت چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل گذشت؟ آیا باز هم پلتیک‌های نخ‌نمای این شرکت چندملیتی ممکن است با خواب عمیق برخی مسئولان نظارتی باعث تملک باشگاه پرطرفدار پرسپولیس شود؟ امیدواریم آن‌هایی که در این حوزه تاثیرگذارند، متوجه اهمیت اتفاقات پیرامون باشگاه پرسپولیس و دندان‌تیز شده این کمپانی چند ملیتی برای تصاحب این باشگاه و به تبع آن تاثیرگذاری بر روی میلیون‌ها جوان ایرانی بشوند.
باید نگران آن روزی بود که تخلفات این اپراتور به عرصه‌های دیگری نیز تسری یابد. در صورتی که این آرزوی جاه‌طلبانه کمپانی چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل به حقیقت بپیوندد، نه‌تنها باید منتظر اعمال نفوذ خارجی‌ها بر روی میلیون‌ها جوان ایرانی طرفدار باشگاه ورزشی پرسپولیس باشیم، بلکه احتمال اصلاح سایر شرایط گفته شده، نیز کم خواهد شد. آیا همین دلایل کافی نیست تا هم برخی نیروهای نظامی مطابق دستور صادره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح از اپراتور دوم خارج شوند و هم به‌دنبال آن بالاخره بتوانیم امیدوار باشیم،‌ قانون بطور کامل درباره این شرکت اجرا شده و نحوه فعالیت‌های مرموزانه این اپراتور چندملیتی شفاف شود.

 منبع: روزنامه امروز ‌| ابوالفضل شاکری - مدیرمسئول

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا